Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Træt hele tiden...

Redigeret 6 september, 2012, 07:18 i Sund kost
Hej, jeg en pige på 14år, og jeg er konstant træt hele tiden. Jeg lider af Dvitamin mangel altså sidst jeg var hos lægen manglede jeg så meget at jeg skulle have vitaminet igennem 3 sprøjter og nu får jeg en pille hverdag med både kalk og Dvitamin, jeg har hørt at man kan være meget træt når man mangler Dvitamin, men jeg har aldrig rigtig følt mig så træt som jeg er.. Det har været sådan i lidt tid har heller ikke overskud til så meget, jeg spiser sundt og dyrker sport 3-4 gange om ugen, jeg vejer 44 kg og..... Kan jeg gøre noget for at få mere energi??


Mvh Felicia:-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Prøv at få noget jern. Enten gennem maden eller gennem nogle piller. Du kan få målt din blod- og jern% hos lægen. Derudover skal du huske, at du har et søvnbehov på 8-10 timer i døgnet. Får du ikke det, er det klart, at du bliver træt.
    Derudover er det helt naturligt, at teen-agers er trætte. Du gennemgår i øjeblikket et fantastisk udvikling, og det kræver energi. Derfor er der ikke altid overskud til at det, der var før :-)
  • Indstillinger
    Hej Felicia

    Træthed er et helt almindeligt symptom ved D-vitamin-mangel. Det er godt, at manglen blev opdaget, og at der bliver gjort noget ved det! Men du skal være forberedt på, at det godt kan tage et stykke tid, før du bliver dig selv igen.

    Jeg bringer et link til nogle privatpraktiserende lægers hjemmeside. Her kan du se en liste over symptomer ved D-vitaminmangel. Som du kan se, omtales ”almen træthed”, men også ”svaghed” og ”nedsat kraft” i musklerne.

    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    Husk, at man skal spise lidt fedt sammen med D-vitamin-pillen, for at D-vitaminet kan blive optaget. Derfor er det bedst at tage D-vitamin-pillen til et måltid.

    Netdoktor-brugeren Rejen foreslår, at du skal tage tilskud af jern. Hertil vil jeg sige, at hvis man mangler jern, så er et af symptomerne ganske vist, at man bliver meget træt (jeg ved det, for jeg har prøvet det). Men hvis man ikke har fået konstateret jernmangel, så er det ikke godt at tage jerntilskud, for man kan også få for meget jern, hvilket er skadeligt for helbredet.

    Du spørger, hvad du kan gøre for at få mere energi. Jeg tror ikke, at du kan gøre andet end at sørge for at få dit D-vitamin-tal op, og derudover selvfølgelig spise sundt, motionere så meget, du kan klare, og sove tilstrækkeligt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hvis tilskuddene med D-vitamin stadig ikke har hjulpet, hvordan står det så til med kosten.
    Du skriver at du spiser sundt, men hvis du spiser sundt skulle du sådan set have et fornuftigt indtag af D-vitamin, selvom solen er hovedkilden til D-vitamin. Kosten dækker typisk kun op til halvdelen af behovet for D-vitamin.
    Du skriver at du dyrker sport 3-4 gange om ugen.
    Det er jo godt, men husker du at drikke rigeligt. Dehydrering kan være en årsag til lavt energi-niveau.
    Jeg fandt denne her historier, der også remser flere forklaringer op.
    http://www.klogkost.dk/nyheder/tilstand ... heden.html
Log in eller Registrér for at kommentere.