Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvordan får man kontakt til psykiater?

Redigeret 1 juni, 2012, 12:04 i Åben debat om depression
Jeg har som teenager været i behandling på Børnepsykiatrisk afdeling. Jeg er nu voksen, og har ikke haft kontakt til systemet i lang tid fordi jeg heldigvis ikke har haft brug for det. Nu vil jeg dog gerne i kontakt med dem igen. Hvordan skal jeg bære mig ad? Jeg fik lavet en masse undersøgelser og fik medicin osv, så det ville være optimalt hvis dem jeg kontaktede havde adgang til min journal, så jeg ikke skal starte helt forfra, da jeg hovedsaligt er interesseret i at genoptage medicineringen og altså ikke terapi.

Jeg vil helst undgå at henvende mig til egen læge.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ingen ansvarlig psykiater vil være med til det, du foreslår. For det første, fordi meget medicin er udviklet enten til voksne eller til børn, og doseringen kan også være meget forskellig. Dels fordi du slet ikke behøver fejle det samme i dag som dengang. Mange ting kan have ændret sig om ikke andet, så er din hjerne nu færdigudviklet, og det gør, at du enten kan udvikle andre diagnoser eller, der er andre og mere effektive behandlingsmuligheder.
    Sidst men ikke mindst vil en ansvarlig psykiater næppe medicinere uden, at du også vil modtage en eller anden form for terapi. Det er jo den, der skal sikre dig mod tilbagefald m.v.
    Hvis du er meget dårlig, kan du henvende dig på den lokale psykiatriske skadestue. Er du ikke i en akut situation, kan du til hver en tid selv kontakte en privat psykiater og selv betale for det. Så får din læge ingenting af vide, fordi han slet ikke er indblandet.
    Skal du til en offentlig betalt psykiater, skal du have en henvisning fra din læge. Han behøver ikke få noget f vide om, hvad psykiateren finder ud af, hvis du ikke giver din tilladelse til det. Men lægen oplyser naturligvis psykiateren om, hvad der står i din journal af relevans for sagen. Er du f.eks. misbruger eller lign.
Log in eller Registrér for at kommentere.