Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Jetlag

Efter 14 dages ferie et sted hvor der var 6 timers tidsforskel, kan jeg bare ikke komme ind i rytmen.
Jeg er kommet hjem for to dage siden. I går sov jeg først efter 3, men der kunne jeg sove længe.
Nu er klokken igen 0230, og jeg er slet ikke træt! Men det er jeg klokken 0600, når vækkeuret ringer!! Jeg frygter arbejdsdagen, for jeg ved der ligger bunker efter 14 dages fravær!
Jeg er også sulten på de helt forkerte tidspunkter.
Jeg har fundet masser af gode råd til når man skal afsted, for ikke at få ødelagt ferien. Men hvad med alle generne når man er hjemme igen??
Prøver at holde mig vågen resten af natten, måske en hel nats manglende nattesøvn kan gøre jeg falder i søvn i morgen aften!!
Nogen råd?? Jeg er desperat, og ved ikke hvordan jeg skal komme igennem det her fænomen jetlag!!!!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jetlag er ikke sjov, men har prøvet at købe Phenergan online hos dem, dog var det Phenergan mod køresyg. Det var faktisk ret nemt.
  • Indstillinger
    Hej,
    tak for jeres svar. Men jeg køber ikke receptpligtig medicin online... Der må jo være en grund til at man ikke kan få den på recept herhjemme.
    Jeg har talt med min egen læge i går, og han anbefalede at tage sovepiller i tre dage for så skulle jeg gerne være ind i rytmen igen....
    Så det kan være jeg gør det istede.

    Hilsener Karin
  • Indstillinger
    Næste gang du skal rejse over 6 timer, køb Melatonin og når du sætte dig i Flyet Hjem, sæt din ur efter tidszonen som gælder for der hvor du lander, og når klokken er den tid du er vant til at gå i seng, tager en piller for hver tidszone, det vil sige 6.
    Hilsen Kristian
  • Indstillinger
    Ja melatonin er billigt og godt middel mod Jetlag . Man kan tage det i 2-3 dage inden sovetid indtil kroppen har vænnet sig til døgnrytmen på den pågældende destination. Kroppen danner selv melatonin om natten.Man skal ikke tage det for tit eller i for høj dosis. 1 mg vil i reglen være nok for jetlag. Mod søvnløshed kan man klare sig i langt mindre mængder.

    Flydende melatonin virker hurtigst mod jetlag mens melatonin med timerealease er bedre mod søvnløshed da det frigives jævnt i løbet af natten.

    Søg evt i google på "melatonin drømmehormonet" for flere oplysninger om dosis og anvendelse.

    Der er endvidere et fortrinligt homøopatisk middel som hedder "JetZone jet lag prevention. Dette middel kan man prøve i stedet for melatonin.

    Søg evt. i google på "Jetzone Jetlag forebyggelse" for flere oplysninger.
Log in eller Registrér for at kommentere.