Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Livet efter smitsom menigitis

Redigeret 23 november, 2012, 08:21 i Åben debat om infektioner
Er der mon andre voksne derude der har været ramt af en smitsom menigitis.
Vil gerne høre lidt om livet efter ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mimi. Min søn på 16 år fik meningitis i december 2011. Hans meningitis stammede fra en bihulebetændelse. Hvor kom din fra? Han har siden døjet med følger, bl.a. træthed, koncentrationsbesvær, søvnproblemer m.m. Han har været igennem et rehabiliteringsforløb på Hammel neurocenter i juni måned. Han kan endnu ikke deltage på fuldtid i skolen. Det er og har været en utrolig hård tid for ham psykisk, da hans hverdag er fuldstændig vendt om. Det har også været hårdt for os som pårørende. Lægerne kan ikke sige hvor lang tid der går inden han er helt rask. Det er så frustrerende. Hvilke følger har du fået efter sygdommen?
  • Indstillinger
    Jeg har været og er stadig en del som din søn, det går dog stille og roligt fremad. Har fået både sovemedicin, bange for at falde isøvn og ikke vågne igen, antidepressiv medicin som jeg lige nøjagtig nu er trappet ud af, tror på det nok skal gå. Blev fyret fra mit arbejde efter et års sygdom, var meget ked af det, idag glad for det, ville ikke have været i stand til at passe mit job som udekørende aftenvagt i en hjemmepleje. Led en del ag blackouts, rigtig ubehagelig, er næsten væk nu. Må stadig de næste 2 år kun køre ud fra mit matrikelnummer for min egen fornøjelse. Det sværeste er at acceptere dit liv bliver vendt på hovedet, men jo før du gør det tror jeg du får det bedre. Jeg havde meget svært ved ikke at kunne have mere end en bold i luften mod før ti.
    Jeg fik smitsom menigitis af stress, måske, blev flyttet fra min arbejdsplads og næsten isoleret på en ny,min arbejdstid blevet lavet om, når jeg mødte kørte de to kolleger ud, vi var 3 på den nye arbejdsplads mod før 10 på den gamle. Gik mere eller mindre ned med flaget, græd og var meget meget ked af det, var 61 år. Efter en måned fik jeg Roskildesyge, troede vi. Hvis ikke min mand havde ringet 112 fordi han mente der var noget rivende galt sad jeg nok ikke her og skrev. Jeg kom ind med septisk shock, bt. på 65/ 39 , kredsløbet næsten stoppet. Er dybt taknemlig for at Holbæk satte alle resurcer til og reddede mit liv. Lå på sygehus 4 uger med pencillindrop. Men jeg lever , din søn lever, giv ham al den støtte og tid han har brug for, lad ham tale om det, angsten og alt der følger med, når han kan. Din søn er heldigvis ung, så hav tålmodighed , siger en anden utålmodig patient , det skal der vist også til. Min mand, søn ,familie og venner har virkelig måttet ligge øre til meget, jeg trængte virkelig til at tale det hele ud.
    PS. Har din søn været til psykiater, jeg gik til en 12 gange, det er godt også at tale med en der ikke er følelsesmæssig involveret i dig, men selvfølgelig skal det også være en du svinger med.
    Det blev et lidt langt brev, men alligevel godt at skrive det. Håber alt godt for din søn og jer .
  • Indstillinger
    Hej igen. Dit forløb minder rigtig meget om vores søns. Han har også haft en del blackouts/nedture. (2 mdr. siden sidst) Vi krydser fingre for at det ikke sker igen. Vi kan ikke komme i kontakt med ham, når han har det sådan. Hvor er det frustrerende for dig, at din arbejdsgiver fyrer dig efter 1 år.. Mange forstår ikke de følger der er efter meningitis.
    Vi tror måske også at det var pga stress at vores søn blev syg. Han var elitesvømmer inden han blev syg, og der var en masse stævner og terminsprøver op til det skete. Han lå syg ca 14 dage med influenza inden meningtisen kom. Hans immunforsvar var meget lavt.
    Men som du skriver kræver det meget tålmodighed... Men hvor er det svært ikke at vide hvor lang tid det tager at blive helt rask igen. Vores søn har været hos en psykolog i sommers. Vi har fået lavet en ny henvisning, men der er desværre først tid til januar :( Han har brug for at snakke det hele igennem. Hvor lang tid er det siden du blev syg?
    Jeg ønsker dig og din familie al godt i tiden fremover. Knus
  • Indstillinger
    Jeg blev indlagt den 13 februar 2011. Jeg glemte at fortælle dig jeg ved siden af har haft en hjertesygdom siden 1994, det gjorde måske forløbet , især angsten større i tiden efter hvor min træthed nok også og stadig hænger sammen med denne sygdom, og så er jeg trods alt nu næsten 63, selvom det ikke skal hæmme livet er fysikken jo noget svagere end yngre menneskers, min almene tilstand må trods alt have været temmelig god på daværende tidspunkt. Svømmede også om morgenen, så en god fysik er nok ikke at kimse af. Mon din søn dyrker lidt sport, svømning er en god måde at motionere på, det har ofte hjulpet mig mentalt i tiden efter.
    Det der også gav panik i familien ved min indlæggelse en søndag morgen den 13 var, min mor og far døde begge den 13 med 14 års mellemrum, min mors senere nye mand døde også den 13 !!! heldigvis fik vi vores første barnebarn den 13 juni som et år senere blev min mors dødsdag. Dette gør jo at man nogle gange spørger selv om der er mere mellem himmel og jord end vi tror.
    Nu vil jeg køre på biblioteket, har heldigvis altid læst meget, selvom det også kneb gevaldigt ´med dette lang tid efter , nu læser jeg ligeså meget igen.
    Det er faktisk dejligt at skrive om alt dette, ser nu igen på mit nye liv sådan lidt udefra og der er jo sket rigtig meget siden den 13 februar 2011.
    Håber I også om et år siden og kigger tilbage og ser den fremgang der trods alt er sket med jeres søn. Hvad mon han hedder ? Min hedder Dennis.
Log in eller Registrér for at kommentere.