Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blodig opkast

Jeg havde for et par måneder siden en bytur, hvor jeg fik drukket en del alkohol. Ikke ekstremt meget, men da jeg sjældent drikker, var det nok til at fremkalde nogle voldsomme tømmermænd dagen efter. Jeg kastede op gentagne gange, indtil jeg ikke længere havde noget i maven. Da jeg stadig kastede op, drak jeg en masse vand for i det mindste at have noget at kaste op. Efter at have kastet store mængder vand op, kom der pludselig en ordentlig mundfuld rød blod op. Derefter var det vand jeg kastede op rødbrunt. Jeg blev forskrækket og tog straks til lægen, som foretog en hæmoglobin test, og fandt at jeg ikke havde blodmangel og sendte mig hjem med besked om at drikke mindre næste gang. Efter en par måneder blev jeg syg, og kastede temmelig voldsomt op igen, dog ikke nær så voldsomt som første gang. Fra starten var det helt normalt opkast, men til sidst kom der igen blod med op. Jeg ringede til lægen og ville aftale en tid, men fik at vide at det ikke var nødvendigt, og at jeg skulle tage den med ro.

Jeg har læst en del om emnet på nettet, og er kommet frem til at det må være en såkaldt "mallory weiss læsion", som sædvanligvis er ganske ufarlig. Jeg finder det dog ubehageligt at der så let blev revet op i den igen - det må vel betyde at det ikke er helet ordentligt. Det virker en smule underligt på mig, at min læge ikke har valgt at foretage nogen form for undersøgelse med henblik på at bedømme skaden.

Overreagerer jeg, eller bør jeg søge hjælp andetsteds?

Kommentarer

  • Indstillinger
    jeg syntes ikke du overreagerer ---man bliver da forskrækket ---når sådan noget sker ---det er godt du har været hos din læge ---og tag lidt tid hvor du holder øje med hvad der sker ---

    hvis det bliver ved ---må du kontakte lægen igen ----
  • Indstillinger
    Jeg er begyndt at opleve ondt i maven og "halsbrand", altså en brændende fornemmelse bag brystbenet. Lidt træls at lægen lige har lukket.
  • Indstillinger
    Hej med mavesmerter og halsbrand, med blodig opkast tidligere er det rimelig nok du taler med en vagt læge og få at vide hvordan du skal forholde dig, der er steder apoteker er åben aften og helligdage, måske du kan få noget mod smerten, hilsen
Log in eller Registrér for at kommentere.