Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spise og drikke varer for slidgigt patienter ?

Redigeret 15 maj, 2012, 06:24 i Slidgigt
Jeg kan godt tænke mig at vide om der er andre herinde med slidgigt, der også af og til funderer lidt over om der ikke også kan være en sammenhæng mellem det vi spiser/drikker og de smerteanfald der kan komme som en følge deraf.

Jeg har opdaget at for mit vedkommende er der en helt klar reaktion, hvis jeg kommer til at forgribe mig (en sjælden gang) på lys chokolade. Jeg har også opdaget at det er klogt at holde mig i skindet omkring spiritus.

Jeg vil gerne høre om I har gjort jer nogen erfaringer i vil dele med mig. Det kunne jo nemt være I har opdaget noget jeg endnu ikke selv har tænkt over.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Tusnelda

    Der er meget forskellige meninger om den sag.

    Inden for det etablerede sundhedssystem mener man, at kosten ingen indflydelse har på gigt.

    Kostteraputen Ellen Møller har skrevet bogen: ”Spis dig fra ledsmerter, gigt og…”

    http://www.arnoldbusck.dk/varekatalog/b ... 777281167/

    Bogen har en del år på bagen, men det ser ud til, at den kan fås endnu, evt. på biblioteket.

    Jeg fik slidgigt i mine fingre i år 2000. Jeg havde mange smerter og stærkt deformerede led, især var begge tommelfingre skæve. Jeg lånte Ellen Møllers bog på biblioteket og begyndte at spise efter anvisningerne. Inden længe forsvandt smerterne, og begge tommelfingre blev pæne igen.

    Jeg vil ikke sige, at jeg spiste usundt før i tiden. Men jeg var slet ikke klar over, hvor vigtigt det er at få sunde fedtstoffer. Det var jo dengang, kogebogsforfatteren Anne Larsen i fjernsynet fortalte, at vi ikke måtte få fedt og blandt andet skyllede det hakkede oksekød under den varme hane. På et tidspunkt brugte jeg endda margarine! Alt det er fortid nu, og jeg har ikke gigt mere.

    Man kan sige, at jeg erfaringer med, hvilken kost man skal spise for at helbrede gigt – ikke erfaringer med fødevarer, der fremkalder gigt! Dvs. jeg vil tro, at man godt kan få gigt af at spise margarine.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak Kameliadamen for svar.

    Jeg har slidgigt og regner som sådan ikke med at det bare kan spises væk, med en bestemt kontrolleret kost. Jeg tænkte mere på hvilke fødevare man skal holde sig fra for at mindske eller undgå anfald.

    Jeg har nu surfet en tur rundt på Google og er kommet frem til flere gode sider, der decideret fortæller om fødevarer der bør undgås. Jeg har nemmere ved at sammensætte den rigtige kost eller en mere fornuftig kost hvis jeg ved hvad jeg skal holde tænderne fra.
    Ja og selvfølgeligt stod Chokoladen på listen, så det må siges at godt registreret af mig. ;-)

    Link til siden.

    http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article1995806.ece

    Jeg har lidt svært lige at forstå det med syre og baser, så jeg tror jeg indtil videre holder mig til udelukkelses metoden.
  • Indstillinger
    Hej Tusnelda

    O.k.

    Du spurgte til andres erfaringer, og min erfaring er altså, at slidgigt kan spises væk.

    Tidligere havde jeg heller ikke meget fidus til teorien om de syredannende og basedannende fødevarer. Men det behøver man heller ikke gå op i for at forstå og bruge Ellen Møllers idéer og råd.

    Senere – efter at min slidgigt var kureret – læste jeg en god og simpel beskrivelse af problematikken omkring syredannende og basedannende fødevarer. Hvis det bliver forklaret ordentligt, så virker det ikke længere som noget hokus pokus ;o)

    Men det er ikke noget, jeg tager hensyn til i min dagligdag, og jeg har aldrig gjort det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.