Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vega Test for fødevareallergi?

Redigeret 2 august, 2012, 13:27 i Allergi
Jeg er i dag blevet "Vega Testet" i Lene Hansson klinik for fødevareallergi. Jeg har i flere år haft mang problemer med fordøjelsen og "tynd" mave. Jeg har været til lægen flere gange og fik lavet en glukose test for et par år siden, som ikke slog ud. Jeg har lært at leve med de maveproblemer jeg har og jeg gav egentlig op på at finde ud af hvad jeg fejler efter glukose testen for mælkeallergi som ikke viste nogen tegn på allergi. Jeg hørte så om denne Vega test og at den kunne identificere eventuelle ubalancer i kroppen og fødevareallergier.

Testen i dag viser så at jeg er stærk overfølsom for gluten og mælkeprodukter og at min tyndtarm er i ubalance. Jeg føler mig ekstremt lettet over resultatet og jeg har det som om at tingene nu giver mening i forhold til mine symptomer. Jeg er parat til at omlægge min kost og undgå alt det jeg ikke kan tåle.

Mit spørgsmål er bare: kan jeg stole på denne Vega test? Er den anerkendt? Det er jo ikke en almindelig test for fødevareallergi? Kvinden der testede mig var selv sygeplejeske og virkede troværdig på mig, men er det noget hokus-pokus?

Hun spurgte ind til om jeg ikke var meget træt ofte, uden energi og om jeg havde daglig og i hvert fald ugentligt tynd og oppustet dårlig mave. Og til det kunne jeg jo kun svare - Stort JA!

Jeg håber at nogen af jer kan svare mig på mine spørgsmål.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Rettelse! Jeg blev testet for Laktose-intollerence for et par år siden (ikke Glukose som jeg skriver ovenfor)
  • Indstillinger
    Jeg ved ikke om vegatest er anerkendt. Men en måde du kan finde ud af det, er ved at afprøve det på egen krop. Udluk gluten og mælkeprodukter i 14 dage, hvis det er løsningen på dit mave problem, så det jo fantastisk. Hvis din mave går i orden på den tid, kan du igen spise brød eller mælk og se hvad din mave slår ud af. Hvis mave går i udu igen efter indtagelse af mælk eller brød, så har du svaret på hvad du skal undgå.

    Men måske burde du henvises til Gastromedicinsk ? Du kunne jo have kollagen colitis eller morbus crohn ?

    Man bliver træt og mister energi, hvis man hele tiden har diarre.

    Mvh
  • Indstillinger
    Du skal nok til gastroenterolog hvis ikke din læge kan teste dig for cøliaki.

    Vega test lyder som ualmindelig ulødig kvaksalveri. I følge beskrivelsen vil en test altid ende ud med at der anbefales en eller anden form form for behandling. Findes der negative vegatest svar? Er der en vegatester derude der har oplevet at et testsvar har været helt blankt med deraf flg. mulige udfald - du fejler nok ikke noget? (Eller i vega termer - du er såmænd i balance - tag til til lægen istedet for?.

    Det var bare et sidespor.... (Nej - jeg bliver nødt til at vide om de svingninger der sendes igennem kroppen og opfanges på den anden side (af kroppen vel at mærke, det er jo ikke spirituelt det her), i relevante tilfælde kooreleres med evt. pacemaker og andre metalliske implantaters interferens....just for fun)
  • Indstillinger
    Hej

    Ved en vegatest fik jeg konstateret allergi overfør rejer/skaldyr.
    Din mave fortæller dig at noget ikke er som det burde, det skal du ikke bare leve med, hvis du kan få det bedre.
    Se om du kan finde lidt hjælp på Immunogastros hjemmeside. God bedring. Helle8
  • Indstillinger
    Jeg har med stor interesse læst de forskellige indslag angående Vegatesten. Den fik jeg også foretaget i foråret p.g.a. høfeber (røde øjne, nyseture og alt det andet der følger med foråret og sommer).
    Testen viste at jeg havde en stærk allergisk reaktion på gluten og mælkeprodukter.
    Nu har jeg været på "kur" hvor jeg har udelukket alt med gluten og laktose og min høfeber (allergiske realtion) er forsvundet.
    Men da jeg har udelukket disse ting har jeg tabt mig alt for meget.
    Er det normalt og hvad skal jeg gøre? Jeg har aldrig været tyk, men nu er jeg nede på 49 kg og er 163 cm høj.
    Jeg har faktisk været til min egen læge og der blev foretaget en masse blodprøver og alt var fint.
    Med venlig hilsen og håb om et svar på mit vægttabsproblem.
    Jette
  • Indstillinger
    Hej

    Uh, det lyder ikke godt, får du proteiner nok?
    Ellers spørg Cøliakiforeningen og se evt. Immunogastros hjemmeside, de har også et debatforum.

    Jeg tabte mig voldsomt inden jeg fik konstateret cøliaki, man optager ikke næring ordentligt når systemet er i stykker, formentlig har du også haft væske i kroppen som du er blevet fri for nu.

    Græspollen allergi hænger ofte sammen med cøliaki; hvede, græs og bønner hører til samme familie. KH Helle8
  • Indstillinger
    Hej Helle
    Tak for dit svar.
    Jeg vil straks gå ind på hjemmesiden som du har anbefalet.
    Med venlig hilsen Jette
Log in eller Registrér for at kommentere.