Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

18 årige, problemer med maven.

Redigeret 10 juni, 2012, 07:58 i Irriteret tyktarm
Jeg har siden weekenden, haft rigtig hård mave. Der har været en masse grønt slim på min afføring, og min endetarm har blødt efterfølgende. På samme tid, har jeg haft en masse smerter i mit underliv. Jeg har være enormt træt de sidste par dage. Jeg har bl.a andet også fuldstændig mistet lysten til "søde ting", og min appetit er også forsvundet.
I sidste uge, havde ofte kvalme efter et måltid.
Jeg er meget fortivlet, over det her. Jeg har virkelig ikke brug for dette ligenu, da mine eksamer ligger om 2 uger.

Håber der er nogle, som kan hjælpe mig!
- tak på forhånd.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Gå på apoteket og køb noget, der kan sætte gang i maven. De må kunne vejlede om, hvad der er bedst.
    Spis havregrød om morgenen for at holde den i gang. Det hjælper, selv om du sikkert ikke tror på det.
  • Indstillinger
    det er måske nervøst --fordi du skal til eksamen ---har du talt med lægen ---hvordan er din kost ---
    spis lidt grovt brød til frokost ---knæk brød til morgen ---drik godt med vand ---
    i det hele taget er det meget vigtigt hvad du spiser ---som anbefalet er havregrød meget godt ---
  • Indstillinger
    Jeg håber for dig at det er et forbipasserende problem med hård mave og ikke noget du lider af jævnligt.
    Jeg selv har i mange år haft problemer med maven. Det startede for nok mere end 20 år siden hvor jeg af og til havde problemer med forstoppelse. Det har så udviklet sig til at jeg fik diagnosen irritabel tyktarm. Det i sig selv hjalp mig ikke meget, da jeg ikke fik nogen opskrift på hvordan jeg kunne hjælpe mig selv til en bedre tilværelse.
    Jeg var til sidst så syg at min livskvalitet var helt i bund. Ud over forstoppelse havde jeg mange andre lidelser. Jeg er blandt andet blevet undersøgt utallige gange for smerter i mit underliv, sågar været indlagt da de troede det var min blindtarm - men hver gang er jeg endt ud med ikke at fejle noget.
    Til sidst tog jeg på Hamlet privat hospital hvor der endelig var en læge der kunne forstå mine problemer. Hamlet har hjulpet mig i gang med en diæt som kaldes FODMAP. Den er ret omfattende men har hjulpet mig godt på vej. Ud over diæten har jeg brug for at indtage midlet HUSK samt Magnesia for at komme på toilet.
    Jeg vil ikke anbefale du selv starter op på en sådan diæt og slet ikke hvis det er et forbigående problem, men jeg vil bare gøre opmærksom på, at der er en udvej for os med irritabel tyktarm, men vi skal selv opsøge den, da FODMAP ikke er anerkendt herhjemme af lægevidenskaben. Til trods for at FODMAP bare er en diæt hvor man ændrer sin kost.
    Nu har jeg igen fået min livskvalitet tilbage og alle følge symptomerne er stort set borte. Især er jeg lykkelig for at de gynækologiske smerter er væk.
Log in eller Registrér for at kommentere.