Hjem Sjældne sygdomme Sjældne sygdomme

Hånd, mund og tunge sover?!

Redigeret 5 januar, 2016, 11:56 i Sjældne sygdomme
Jeg er en pige på 20 år, som for et par år siden oplevede at mit venstre ben begyndte pludselig at sove, gik op i den ene hånd, den ene side af munden og samme side med tungen. Det gik så væk igen efter et par minutter og siden har jeg nok prøvet det ca. 7 gange, men mit ben sover aldrig mere. Det starter normalt bare fra den ene hånd (det er forskelligt om det er venstre eller højre), lidt efter begynder min ene side i munden at sove (samme side som hånden) og derefter begynder min ene side af tungen at sove. Der går et par minutter og pludselig er det væk igen og alt er normalt igen.

Har bl.a. oplevet det engang jeg kørte bil og engang jeg skulle hjælpe en ældre dame med at få strømper på.

Men her på det sidste har jeg oplevet at ca. en times tid inden de 3 ting begynder at sove, at mit syn ændre sig. Det er ikke til at forklare hvordan, men ser ikke skarpt og lidt som at se ud af et net. Men mit syn bliver altid normalt igen.

Og oplevede også i dag at efter min hånd, mund og tungen begyndte at sove, følte det lidt som om min hals sov. Ubehagelig følelse.

Har aldrig søgt læge.

Andre der kender til det?

Kommentarer

  • Hej.
    Jeg har lige oplevet nogenlunde det samme. Mit startede i min højre hånd og bevægede sig så op til munden og derefter højre side af min tunge?? Har du fundet ud af hvad det er?
    Mvh den frustrerede
  • Jeg blev i nat indlagt på Århus Universitetshospital, men de fandt intet. Jeg tager p-piller og derfor skal man reagere akkut på hvis dette sker. Jeg fik scannet min hjerne, testet min hjerne, taget urin og blodprøver, men de fandt ingen forklaring, desværre.
    Og btw. Udover den lammede følelse havde jeg ikke hovedpine eller kvalme
  • Nej, de har blot sagt at hvis det sker igen er det bedre at være på den sikre side og søge læge, specielt hvis det udvikler sig til at være værre. Jeg skal nok vende tilbage hvis det sker igen eller jeg finder ud af mere.
  • Jeg har her til aften oplevet det samme. Fik sløret syn og slem hovedpine. Cirka efter en times tid med det, begyndte min hånd at sove. Det bevægede sig om til min kind og der efter min tunge.

    Fandt i nogensinde ud af hvad det var?

  • atownnycatownnyc
    Redigeret 18 december, 2022, 04:49

    hej

    jeg har i dag haft samme symptomer. Pludselig synsforstyrrelse med efterfølgende sovende fornemmelse i højre hånd, højre side af mund, tunge og næse. Bagefter fik jeg ondt i hovedet.

    For et års tid siden oplevede jeg en lignende synsforstyrrelse, men uden den sovende fornemmelse og hovedpine. Jeg var på hospitalet, hvor deres bedste bud var auramigræne uden aura.

    efter føleforstyrrelserne i dag, synes jeg at symptomerne passer på migræne med aura. Aura kan nemlig være både være syn og sensorisk. Og halvsidigt. Jeg er dog ikke diagnosticeret af en læge, men kontakter snarest.


    Måske dette kan hjælpe jer andre også. jeg synes i hvert fald det var “rart” at andre havde oplevet lignende, så måske det også er rart for jer at læse om det, som jeg tror det er.


    jeg var også forbi overvejelser om hemiplegisk migræne, men det kræver reel lammelse, hvilket jeg ikke har.


    god dag

Log in eller Registrér for at kommentere.