Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp til hæmorider - bivirkninger

Jeg håber at nogen af jer kloge mennesker, kan hjælpe mig! :-)

Jeg har gennem min læge fået en tid til en elastikbehandling hos en speciallæge i mave-tarm.
Jeg har store og mange hæmorider der ved toiletbesøg og lidt tid efter hænger uden for, hvis de ikke skubbes ind.
Hæmoriderne har jeg haft i mange år og de har generet mig meget. I begyndelsen gjorde det ret så ondt at gå på toilettet. Det gør det ikke mere, nu er det bare ulækkert. Jeg føler ikke at jeg kan tørre mig ordentligt, og følelsen af at have noget hængende uden for er heller ikke rar.
Min nye kæreste vil gerne dyrke analsex med mig, men jeg synes simpelthen at det er for pinligt og ulækkert så længe jeg har disse store hæmorider.

Men men men... jeg har læst forskellige indlæg på nettet omkring risikofaktorer ved en hæmoride-elastik-behandling, og jeg er nu kommet i tvivl.
Jeg vil selvf. stadig gerne af med de klamme udposninger, men samtidig vil jeg ikke risikere ikke at kunne holde på luft og afføring, eller have store åbne sår fordi det mislykkedes.

Jeg vil meget gerne høre Netdoktor hvilke risikofaktorer der er ved en elastikbehandling mod hæmorider, så jeg kan opveje risiko og evt. glæde af at slippe af med dem.

Risikerer jeg alvorlige bivirkninger såsom manglende kontrol på luft og afføring? Mislykkedes indgrebet ofte? Vil det bagefter kunne ses at jeg har fået noget fjernet? Andre bivirkninger?

Hvis det er muligt, ønsker jeg hurtigt et svar.

Mange tak!
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu er det her jo et debatforum, og det er derfor ikke læger, der svarer.

    Jeg vil selvfølgelig ikke afvise, at der kan være komplikationer ved at sådant indgreb - det kan der jo i alle indgreb, men jeg har dog yderst vanskeligt ved at forestille mig, hvordan en aldrig så kluntet læge, skulle kunne ødelægge lukkemusklen ved at lægge elastikker på hæmorider.

    Hæmorider er jo netop udposninger - åreknuder - der hænger udenfor, så der skal da ikke på nogen måde "pilles" ved den funktion der styrer afføring eller luft.

    Men - jeg synes da helt klart, du skal sørge for at få en ordentlig information fra den læge, der skal udføre indgrebet, men jeg jeg ville ikke være så bange for lige præcis det indgreb.

    Selv fik jeg for mange år siden fjernet hæmorider; det var ikke elastik, men med kniven, og den første tid efter - et par uger - var ikke rare, men efterfølgende har jeg været meget glad for det.

    Om det kan ses bagefter? Tja, det ved jeg i grunden ikke, jeg kan ikke huske, hvordan der så ud før jeg fik de hæmorider, men det er jo et "rynket" område, så det tror jeg faktisk ikke - og er det i grunden ikke lidt lige meget, om der skulle være et lille bitte ar netop der?

    Bivirkninger: Ja, som nævnt, den første tid, var det ikke sjovt at skulle på toilettet. Nu var jeg "rigtigt" opereret, så derfor var jeg naturligt bange for at presse for meget, og få såret til at springe op igen, hvilket selvfølgelig betød, at jeg holdt mig tilbage og derfor fik lidt hård mave. Det blødte lidt vel voldsomt, når jeg sad på "potten" og jeg var da også lidt bekymret. Et kontrolbesøg hos lægen viste dog, at alt helede normalt. Jeg havde også temmelig ondt, men kun den første uges tid. Jeg fik en badering at sidde på, og det lettede meget.

    Da først det hele var lægt og på plads - altså efter de der ca. to uger - har jeg ikke haft problemer overhovedet. (Ja, bortset fra, at jeg i forbindelse med en fødsel fik et par mere, som jeg stadig har - de er ikke noget problem, og jeg bruger ind i mellem en virkningsfuld salve; der er ingen grund til at operere igen).

    Så min holdning er; få det overstået; du bliver glad for det - bagefter.
  • Indstillinger
    Hej Lotte
    Mange tak for dit svar!
    De ricisi med luft og besvær med at holde på afføring var noget lægen selv nævnte da jeg var oppe at tale med ham. Jeg fik dog desværre ikke rigtig spurgt ind til det, og er nu kommet i tvivl om jeg skal gennemføre behandlingen, da jeg nødig vil risikere at dette sker.

    Så hvis nogen har haft erfaringer - gode som dårlige vil jeg meget gerne høre dem. Eller hvis I kender til risiko-tal der kan dige noget om hvor ofte komplikationer sker.

    Vil der kunne ses ar eller andre ting efter et elastik-indgreb?

    Venligst, Christina
  • Indstillinger
    jeg kan kun anbefale det. jeg prøvede det for snart 30 år siden, og har aldrig haft problemer med det siden. der går et par dage hvor du har svært ved at sidde ned, men en badering er en stor hjælp.
  • Indstillinger
    Hejsa

    Åhhhhhh... jeg står med præcis samme problem som dig..... Jeg har også flere af dem og ved ikke rigtig om jeg tør at få dem fjernet - men de generer mig så meget... Syntes jeg er alt for ung til at lide af sådan noget og føler at det er vildt pinligt......:-(

    Du skriver at det er en speciellæge der skal gøre det..... Jeg blev godt nok henvist til sygehuset sidst - men sprang fra da jeg ikke turde:-( - og ja, nu står jeg så stadig med problemet som generer mig så forfærdeligt....
  • Indstillinger
    Der er bestemt ting, man bør overveje en ekstra gang, om man kan leve med eller skal få gjort noget ved, men hæmorider??

    Det er dog så generende for den generelle livskvalitet, at man ikke bør betænke sig.

    Men - heller ikke hæmorider opererer lægerne uden videre for, så hvis man ER indstillet til det, så er det fordi, det er nødvendigt, så jeg mener ikke, man bør betænke sig.

    Og nej - det er ikke særlig sjovt den første tid efter, men alternativet med at gå og døje i årevis, ja resten af ens liv?

    Helt ærligt?

    Efterfølgende bør du tænke over din kost, så du ikke får hård mave, der ofte er grunden til, at man får hæmorider.

    Jeg fik også mit ordnet på et ganske almindeligt provinssygehus.
  • Indstillinger
    Til Anonym123:

    Jeg fik foretaget elastikbehandlingen her for et par uger siden, og det har været en super beslutning.
    Jeg synes det er strengt at læger stiller sådan et skrækbillede op. Jeg var vildt nervøs og har lige som dig sprunget fra flere gange.

    Det var OVERHOVED ikke slemt. Det gjorde på ingen måde ondt at få skudt elastikkerne på! Jeg havde troet at jeg skulle ligge i sengen den næste uges tid og have smerter. Jeg cyklede fra klinikken og havde ingen problemer med at sidde, ligger eller gå. Jeg passede selvf. på ikke at overanstrenge mig, i frygt for at det skulle gå op.

    Den eneste lidelse der var i forbindelse med at få sat elastikker på, var at jeg nogle timer samme dag fik en kvalmefornemmelse. Slet ikke så voldsomt at jeg skulle kaste op, men en ubehag i munden. Det varede nogle timer, som jeg mest sov væk. Derudover gjorde elastikkernes tilstedeværelse at jeg følte trang til at komme på toilettet - så det skal man lige undertrykke de første timer.

    Jeg ved ikke om elastikkerne er faldet af, men jeg skal til rutinetjek om nogle uger. Jeg tror måske stadig at jeg har én hæmoride tilbage - så jeg må tage stilling til om den også skal væk, eller om fjernelsen af de to andre er fint nok.


    Jeg kan kun opfordre andre til at få foretaget 'indgrebet'. Jeg selv var meget nervøs, hvilket jeg slet slet ikke har haft grund til.

    Hilsner
    Christina
  • Indstillinger
    Jeg ligger i sengen på 5 dagen og jeg skal AlDRIG nogensinde have det indgreb foretaget igen. Jeg havde før indgrebet store problemer med mine hæmorider, som blødte voldsomt og førte til besøg på skadestuen og komplikationer med motion, særligt løb og trekking, hvilket medførte blødninger.

    Nu har jeg fået foretaget indgrebet som bestod i fuld narkose og elastikker, jeg var ikke andet end lige vågnet før smerterne satte ind og intet smertestillende kunne hjælpe. Jeg blev derfor lagt i narkose igen, elastikkerne fjernet og jeg blev behandlet med laser. Jeg har normalt en meget høj smertetærskel, men det her har været et smertehelvede uden lige og jeg personligt gør det ALDRIG igen.
    Måske du er en af de heldige som ikke mærker nogle gener, god fornøjelse siger jeg bare.

    Det skal lige siges at jeg har fuld tillid til den læge der foretog indgrebet og jeg ikke har nogen betænkligheder ved hans ekspertise, det er bare et smertefuldt indgreb for nogle mere end andre.
  • Indstillinger
    Hej Anika,

    Jeg bliver da ked af at læse, at du har og har haft en så voldsom reaktion, men jeg bliver nødt til at reagere på den kraftige advarsel, du kommer med.

    Det er nu sådan her i livet, at der altså ind i mellem sker ting, der er både ubehagelige og smertefulde, og man bør da altid opveje ulemper og gener op mod det, man skal have foretaget.

    Men alternativet! Mener du helt seriøst, at du hellere vil gå gennem livet med større og større smerter, blødninger og begrænsniger i dit liv? Mener du seriøst, at det i det lange løb vil være at foretrække at få dit liv mere eller mindre ødelagt, frem for nogle ugers - bevares - ret ubehagelige smerter?

    Og nej - det gør du vel ikke, men det du opnår her er desværre, at du får skræmt nogle, der netop har en forringet livskvalitet, til at afholde sig fra det indgreb.

    Lige nu har du det dårligt - og jeg føler med dig. Som jeg selv skiver i denne debat, så havde også jeg et par temmelig ubehagelige uger, da jeg havde fået foretaget indgrebet.

    Modsat dig, så kunne jeg ikke bare gemme mig under dynen; jeg havde et lille barn, som altså skulle passes. Og ja - også jeg overlevede og kom glad ud på den anden side. Var glad for at jeg havde fået fjernet det problem.

    Lige nu har jeg faktisk fået et par hæmorider, som jeg døjer ganske gevaldigt med - de er opstået ret så pludseligt, og jeg prøver da lige at se det an med noget salve, men bliver det ved, så er jeg da ikke i tvivl om, at jeg hellere gennemgår nogle ugers voldsomt ubehag frem for at skulle se mig selv resten af livet med de gener, jeg døjer med lige nu.

    God bedring - og forhåbentligt ser du anderledes på det, når du er frisk og glad igen.
  • Indstillinger
    Hej Lotte,

    Først vil jeg gerne sige at jeg ikke advarer andre imod at få foretaget indgrebet men alene siger at jeg aldrig vil gøre det igen og aldrig skulle have gjort det. Hvis du spørger folk om de kan lide at gå til tandlægen er jeg sikker på du også vil få forskellige menninger. For mig var det billede der tegnede sig i ovenstående debat lige lovligt rosenrødt.

    Jeg er da glad for at du var en af de heldige der har haft et mindre ubehag i nogle uger og kom godt ud på den anden side, det er jo en af mulighederne ved operationen men absolut ikke den eneste og der blev spurgt om mulige bivirkninger.

    Min første tur på bordet med dette problem i 2008 var nok med smerter som dine og dengang bed jeg dem i mig og tænkte det var forfærdeligt men at det nok skulle blive bedre. Men denne gang hvor der er tale om to store kan jeg kun sige at jeg rent ud sagt hellere vil se en blodig kumme og i forhold til relativt små smerter. Interesant nok er der ikke meget information at finde om dette emne på dansk men jeg fandt dette på engelsk.

    http://www.steadyhealth.com/what_is_the ... 64481.html

    Vi må heller ikke glemme at operation ikke betyder der ikke kommer flere på sigt og så står man jo i samme situation igen. Det er altså ikke nødvendigvis en engangsforestiiling der er tale om her. Jeg har nu prøvet det to gange og jeg er blevet ganske overbevist om hvor min grænse går og kan svare helt ærligt. JA jeg vil hellere leve med de daglige gener end operation.

    Endeligt, hvad ved du egenligt om hvorvidt jeg ligger under dynen og at min situation er så meget lettere end din?

    God fornøjelse med din næste tur på bordet hvis du skulle vælge den løsning igen.
  • Indstillinger
    Hej Anika,

    Nu er det her jo et debatforum, hvorfor vi da godt kan debattere denne vinkel.

    Nu skriver du udtrykkeligt, at du ligger i sengen på 5. dagen, men ret beset kan jeg ikke vide, om du har dyne på eller ej – så jeg beklager, at have draget den konklusion, men det skyldes udelukkende, at når jeg – og alle jeg kender - ligger i sengen, så har man dyne på, så det troede jeg var helt almindeligt. Undskyld.

    Jeg har på intet tidspunkt påstået, at din situation er meget lettere end min var, tvært i mod prøver jeg faktisk at udtrykke, at jeg føler med dig. Du skriver også citat ” Jeg er da glad for at du var en af de heldige der har haft et mindre ubehag i nogle uger”. Faktisk mener jeg at have beskrevet, at det bestemt ikke var rart og at jeg også på et tidspunkt var nødt til at kontakte læge for at sikre mig,at det netop ikke var gået helt galt. Så – så rosenrøde beretninger synes jeg nu heller ikke, der har været om bivirkninger i denne debat, men da virkelig dejligt at læse, at der altså også er nogen, der er kommet nemt gennem det- og det er vel forhåbentligt de fleste?

    Så jo – også jeg havde en ret ubehagelig oplevelse – men jeg har ikke følt behov for at gå helt ned i detaljen – og havde jeg haft mulighed for at ligge i min seng (med eller uden dyne) – så var det også der, jeg havde befundet mig. Dog – også jeg kom hel ud på den anden side, og det er det, jeg forsøger at fortælle må være det væsentlige.

    Det ER et ømfindtligt område – det ER et meget bakteriefyldt sted, så derfor vil det nok i de fleste tilfælde være mere eller mindre ubehageligt at få foretaget indgreb netop der.

    Men – der hvor jeg opponerede, var at jeg læste dit indlæg som en advarsel om at få foretaget indgrebet; jeg er da glad for at læse, at det ikke var det, du mente, men sådan opfattede jeg det, og jeg kan da frygte, at andre der har fået dette indgreb tilbudt, og som sidder og søger information, netop kan få samme indtryk af dit indlæg, og derfor vælge at lade være.

    At du er klar på, at du aldrig mere vil gøre det, at du hellere vil have nedsat livskvalitet, måske endda ødelægge ting for dig selv for resten af dit liv med den beslutning – er dit valg, et valg som naturligvis bør respekteres, men jeg så det altså som et skræmmebillede, der kan få andre til at vælge et sådant indgreb fra.

    Den gang jeg havde fået foretaget mit indgreb, var jeg da også der, hvor jeg tænkte, at det gjorde jeg ikke en gang til, men nu – hvor jeg øjensynligt har fået et ret akut angreb – faktisk har jeg fået 3-4 hæmorider på kun et par dage, uden overhovedet at have haft hård mave el.lign., har smerter og svie så jeg er ved at blive tosset, så skal jeg helt klart have fat i min læge straks i morgen tidligt, håber da stadig det kan klares med en effektiv salve, da jeg har en fornemmelse af, at der også er et svampeangreb, der generer, men hvis min læge indstiller mig til at få foretaget et indgreb, så betænker jeg mig altså ikke i fem minutter. Det kan kun gå for langsomt.

    Jeg tilbringer hellere 14 dage på langs, - det kan jeg nemlig godt nu, har ikke børn mere - hvor jeg piver og klynker – frem for at lade min anus styre resten af mit liv – det er er helt sikkert.

    Og – også det jeg til enhver tid vil råde andre til.
Log in eller Registrér for at kommentere.