Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

D-vitamin

Redigeret 1 november, 2012, 12:31 i Vitaminer og mineraler
Hej. :)
Jeg har idag fået prøvesvar fra min læge og hun smed mig på utroligt mange vitaminer.

Deriblandt B vitamin (som de ikke lige havde på apoteket på det tidspunkt) også D-vitamin. Da jeg snakkede med min læge sagde hun at jeg skulle have 4 piller dagligt á 25 mikrogram i 3 måneder.
Da jeg så læste på pakken, stod der anbefalet dosis: 1 pille til voksne dagligt.

Det skal siges at jeg er 17 år og vejer under 50 kg. Er det muligt at det kan ende i en overdosis?

Kommentarer

  • Indstillinger
    hvis din læge siger du skal have så mange piller --syntes jeg du skal følge hans råd ---når depotet er fyldt op --sætter han dig ned i dosis
  • Indstillinger
    Hej Lisarasm

    Hvad ligger dit D-vitamin-tal på? Sådan som jeg forstår din læges reaktion, så har du en alvorlig mangel på flere ting og altså også på D-vitamin.

    Sagen er, at en almindelig dansk levevis, hvor man mest opholder sig indendørs, automatisk vil give D-vitamin-mangel, hvis man ikke spiser ret meget fisk! Og det er der mange, der ikke gør.

    Der er forskel på at have MANGEL på D-vitamin, som du har, og så have et behov for at FOREBYGGE en mangel, fordi man ikke spiser ret meget fisk og ikke får ret meget sol.

    De 25 mikrogram dagligt er nok den dosis, man tager, når man ønsker at FOREBYGGE en mangel. Men du skal jo have dit D-vitamin-niveau op, så det kan blive normalt. Det er en anden sag.

    Hvis jeg var dig, ville jeg derfor – uden frygt – følge lægens anbefalinger.

    Men du skal vide, at der er – eller har været − stor uenighed blandt læger om dette emne, hvilket også afspejles i Sundhedsstyrelsens overforsigtige råd om D-vitamin. Tidligere troede man, at man nemt kunne få en forgiftning af D-vitamin.

    Nu om dage ved man, at doser op til 250 mikrogram dagligt ikke gør skade. Men tag for en sikkerheds skyld ikke mere end de 100 mikrogram dagligt. Der er vel også grænser for, hvad kroppen kan udnytte ad gangen. Husk at spise lidt fedt sammen med D-vitamin-pillerne. D-vitamin er fedtopløseligt, og derfor skal man have fedt, for at det kan udnyttes.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej
    Ang. behov for D vitamin, synes jeg, der stadig hersker en del forvirring. Mit indhold i blodet blev målt til 44 og fik at vide, at anbefalet normalværdi ligger omkring 16. Inden målingen havde jeg i flere år ikke fået vitaminpiller blot en alm. varieret kost med ca. 20 g marineret sild eller tilsvarende anden fed fisk hver dag. Dertil ca. 4 æg om ugen og minimælk til drik. Jeg har derfor ikke siden turdet tage D vitaminpræparater. Læste forleden, at man i vinterhalvåret skulle spise mindst 200 g sild dagligt for at dække behovet for en voksen person (7.5 mikrogram ),- kan det være rigtigt?
    For mange år lærte jeg, at overdreven indtag af D vitaminer ville få kalkprocessen i knogler og tænder gå den modsatte vej. Er det en skrøne?
    Venlig hilsen Jytte
  • Indstillinger
    Hej Jytte

    Ja, det er da til at blive forvirret af, hvis du oven i købet har fået forkert information, for det ser det altså ud til, at du har.

    Hvis jeg var dig, ville jeg læse noget om D-vitamin.

    Jeg kan foreslå denne artikel:

    http://osteoporosedoktor.dk/forebyggels ... /d-vitamin

    Som du kan se, taler man – ved et D-vitamin-tal på 44 om insufficiens, altså utilstrækkelighed.

    Ved et tal på 16 er der tale om mangel, og jeg vil endda definere det som en alvorlig mangel, selv om lægevidenskaben først taler om svær mangel, når tallet er under 12,5.

    Du er – efter min mening − nødt til at tage tilskud af D-vitamin, for at få dit D-vitaminniveau normaliseret og for at forebygge, at det falder yderligere
    i den mørke vintertid.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.