Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lus igen...

Redigeret 17 juni, 2012, 14:52 i Store børn
Hej,
min søn har indenfor kort tid kommet hjem med lus flere gange. Det er bare så synt for ham, for han har et meget tykt hår, og det er ikke specielt behageligt at blive kæmmet i flere timer... Derudover er det også træls at bruge så meget tid på at kæmme, og smøre hovedbund med diverse væsker.
Jeg ved godt, at man ikke helt kan udngå lus. Men han har kun haft det en gang før (han er 11), og efter der er kommet en ny i klassen sker det hele tiden.
Skolen ringer ikke til forældrene, når der bliver opdaget lus - de får bare en seddel med hjem.
Min søn har fortalt at der er en dreng, som har haft dem ofte, og han siger at de ikke kigger efter lus.
Hvad er jeres holdning til det? Kan man tillade sig at kontakte klasselæreren for at sige noget?
Hilsen fra mig...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, det ville jeg gøre. Jeg henvendte mig til børnehaven engang. Mit barnebarn fik lus hele tiden. Men lus springer ikke, så jeg ville nok holde hovedet lidt for mig selv.

    Jeg vil fortælle dig noget. Min mormor var så bange at vi, hendes børnebørn, havde lus, så når vi var på besøg kæmmede og kæmmede hun håret. Jeg blev så dårlig, at jeg var ved at besvime.
    Dengang var der ingen lusemidler. Men jeg havde aldrig lus som barn, så hendes skræk var unødvendig.

    Jeg har sandelig medfølelse med dit barn. Min svigerdatter kæmmer også, jeg har sagt til hende det føles som tortur.
    Det er meget bedre at bruge et ugiftigt lusemiddel. Man kommer det i håret om aftenen og vasker det ud om morgenen. Gentager senere behandlingen.
    Så bliver de stakkels børn ikke plaget så meget.
    Hedrin er godt syntes jeg.
  • Indstillinger
    Jeg har brugt hedrin, men supplerer med kæmning også da det har vist sig ikke at være nok....
    Jeg ved ikke, om de kan blive resistente overfor hedrin?
    Men det er jo en nyttesløst kamp, når der er nogen som er ligeglade og ikke gør noget som helst:-(...
  • Indstillinger
    Må sige at det er træls for din søn. Dengang jeg var yngre (dvs 3 år siden) havde jeg det samme problem. Og det var jo egentlig ikke min skyld.
    Så jeg prøvede selv lidt af hvert, og jeg har et rigtigt tykt hår, så det jeg gjorde var en omgang hedrin i ugen ca. desuden var det tilfældigvis sådan at jeg på det tidspunkt også farvede mit hår - og de kemikalier der var i, gjorde sin del til at de holdt sig væk (det kan du så ikke bruge til så meget).
    Men et tip for at de ikke bliver resistente overfor Hedrin er, at bruge et andet lusemiddel med andre kemikalier i, så du ikke bruger det samme to gange i træk.
  • Indstillinger
    Jeg ved min svigerdatter brugte et andet middel end Hedrin, noget der lignede. Da jeg blev smittet med lus brugte jeg en halv flaske Hedrin og søbede håret ind i det. 14 Dage efter brugte jeg resten.

    Spørgsmålet er, bruger du nok til at kvæle de pokkers lus. Jeg har set nogle stå med for lidt efter min mening. !!!! Håret skal søbes ind, så de bliver kvalt. Får de nok kvæles de.

    Mine "kære små" døde på stribe. Jeg hader lus. Har først prøvet det efter jeg fik børnebørn.
    Jeg forstår slet ikke den måde det bliver gjort på i dag. Som du selv siger, der gives bare et brev med hjem. Hvad hjælper det, intet. Bare en eneste svigter er den jo gal. Og der er altid nogen, der tager for let på det.
    Nej, alle burde ses efter samme dag og have lusene udryddet. Det andet er for dumt.
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg ved ikke lige hvordan man laver et opslag.
    Men jeg har et problem, jeg har 2 piger på 11 år som igen igen har lus og har det hver gang at de kommer hjem fra week hos deres far og nu i denne week ville han give dem en kur der hedder 1 dl vand, 1 dl eddike, 1 dl sprit, men pigerne har astma og allergi. Så nu vil jeg høre om der er nogle af jer der har prøvet/ hørt om det ???
    Jeg bruger selv det man kan købe og det virker hver gang, men tror ikke at han vil bruge penge på det.
  • Indstillinger
    Da jeg var frisør hørte jeg om en, der havde brugt "noget" til håret, hun døde. !!!
    Det var ganske vist ikke sprit, men ingen skulle komme sprit i mine børns hår. Det går jo lige i luftvejene.
    Jeg ved, hvordan jeg selv har det, hvis jeg kommer til at trække vejret i nærheden af skarpe væsker og det må sprit siges at være.
    Det er ved at være mishandling, det svier jo ad hækkenfeldt til, hvis der er et sår og noget går også i blodet.

    Hvad tænker manden dog på. !!


    Køb du noget hedrin og giv dem med, det kvæler lusene, når der kommer nok i og de bliver ikke resistente over for det.
    Det ville jeg gøre, når nu han er så nærig, at han ikke tænker sig om.
    Og så må pigerne sørge for at holde hovederne for sig selv, for lus springer ikke.

    Husk, pigerne skal behandles to gange, der er jo æg, som klækkes senere. De skal også kvæles. Og hvad med jer selv, I har måske også lus efter at have været i berøring med håret. Det fik jeg.
Log in eller Registrér for at kommentere.