Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Snorker!

Hej alle!
Jeg ville lige høre, hvad I har af erfaringer med midler mod snorkning?
Jeg er en pige på snart 16, som er begyndt at snorke inden for det sidste halve år. Jeg har kun snorket meget sjældent som mindre. Min veninde siger, at hun sagtens kan sove, hvis hun falder i søvn først, men ikke hvis jeg gør. Jeg er meget generet af det, og har slet ikke lyst til at sove med andre. Min kæreste synes det er sødt, og at det ikke gør noget. Men jeg føler mig stadig enormt generet af at jeg snorker, og det gør, at jeg næsten hellere vil ligge vågen hele natten når jeg sover med folk.
Jeg har læst lidt omkring, og nogle af de råd jeg har set er at man taber sig, ikke drikker alkohol om aftenen. Jeg drikker sjældent alkohol overhovedet, og jeg er en meget slank pige, så jeg kan ikke rigtigt bruge dem til noget.
Har I gode erfaringer med andre metoder? Håber I kan hjælpe!
Mange tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    min mand snorker også ---men kun når han ligger på ryggen ---og det generer mig ----
    men jeg beder ham om at ligge på siden ---og så snorker han ikke ---måske du skulle tænke over det ---og prøve det
  • Indstillinger
    Jeg snorker også, og det er fuldstændig ligegyldigt hvilken stilling, jeg ligger i.

    Jeg vil foreslå dig at se lidt på, om du skulle have en eller form for søvn-apnø, det tror jeg nok, jeg har, og der findes forskellige former for apnø, og meget kan der gøres noget ved.

    Jeg bruger noget, der hedder Azonor - nogle næsedråber, man kan købe bl.a. på apoteket. Midlet er udråbt til at være fup og fidus i en TV-udsendelse for nogle år siden, men fakta er, som man i øvrigt også sagde i den udsendelse - at nogle hjælper det altså på, og jeg er en af dem, så det er da et forsøg værd, og de hjælper også på min svigersøn, der gav mig rådet i sin tid.

    MEN jeg skal kun bruge det nogle uger af gangen. Fortsætter jeg, holder de op med at virke, så jeg bruger det i perioder, og så oplever jeg (eller min mand oplever) at jeg snorker mindre i en længere periode efter ophør. Når den så er helt gal igen, ja så tager jeg en "kur" mere.

    En veninde af mig, der også snorker, bruger en spray, der hedder Silence, også købt på apoteket. Den hjælper hende godt, men da jeg forsøgte dette middel, hjalp det overhovedet ikke.
    Problemer er, at stadset er ret dyrt - både Azonor og Silence, og sikkert også eventuelle andre midler på markedet.

    Så - prøv dig frem, men prøv at få undersøgt, om det er en form for apnø, der kan helbredes.
  • Indstillinger
    Det er altid vigtigt at konfrontere sin partner med problemet ellers bliver det svært at løse. Ved godt det kan være pinligt, eftersom man føler man påpeger en andens fejl. Men det er i orden, man kan ikke selv være herre over alting i denne verden. Jeg snorkede i særdeleshed meget og jeg vidste det egentlig slet ikke.. min kæreste sagde hun efterhånden var en smule træt af at puffe til mig hver nat, så jeg var selvfølgelig med på at komme af med problemet, både for hendes skyld men også for min egen, jeg læste det sagtens kunne være derfor jeg var træt om morgen.. altså sådan mere end normalt. Det forstyrrer nemlig søvnkvaliteten, virkelig meget. Her er en side http://www.made4men.dk/g/sadan-undgar-du-snorken.html som hjalp mig igennem processen. Har nu selv en tandskinne eller snorkeskinne, det rigtige navn har jeg ikke lige præcist. Men det hjalp på mit snorkeproblem. Nu sover vi bedre begge to, det er utroligt der sommetider skal så lidt til. Men nevertheless, var det nok mest fordi vi snakket om problemet inden det bliver for meget.

    Håber du kan bruge min situation til at hjælpe dig lidt på vejen mod en bedre nattesøvn for både dig og din samlever:)
  • Indstillinger
    Jeg synes, det er en fin henvisning og jeg håber virkelig mange kan få glæde af det.

    Men - hvorfor i alverden skal det påpeges - både i dit indlæg og i artiklen - at det er PINLIGT ???

    Hvis ens partner har en dårlig nattesøvn, ikke er udhvilet - OG oven i købet kan udvikle en livstruende sygdom, hvis det er så galt, at man har en alvorlig søvnapnø - men netop ikke får at vide af sin partner, at man altså snorker ganske gevaldigt, fordi det er PINLIGT - er det så overhovedet et parforhold???

    Ja, jeg vender lige debatten - for hvad er det dog, der sker i parforhold nu om dage? Man lever sammen, man foretager sig det mest intime mennesker kan foretage sig, men uha - man må endelig ikke tale sammen, man må endelig ikke påpege partnerens "fejl" - og i dette tilfælde en "fejl" som vedkommende overhovedet ikke gør med vilje - tvært i mod. Man må kun sige søde og pæne ting til hinanden. Det tror da pokker, at der er så mange forhold, der går i stykker, hvis ikke man må tale sammen om netop "fejl og mangler". Hvordan pokker skal man kunne udvikle sig SAMMEN hvis det ikke er tilladt?

    Jeg snorker, og jeg har døjet gevaldigt med mundtørhed f.eks. - men jeg ville jo ikke ane, at det netop kunne skyldes snorken, hvis ikke min mand havde fortalt mig det.

    Så - hold op med alt det der med at ting er pinlige.

    Hvorfor i alverden skal også partneren have sin søvn ødelagt, fordi man ikke må tale om problemet??

    Jeg ved godt, at du skriver at man altså er nødt til at tale om det, men der skal lige smides ind, at det altså er frygteligt pinligt - hvilket jo kun gør det endnu mere svært.
Log in eller Registrér for at kommentere.