Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kikkertoperation efter bruskskade i knæ

Redigeret 3 maj, 2012, 15:15 i Fod- og knæskader
Den 13. marts 2012 kom jeg til skade ved selvforsvarstræning. Jeg fik et vrid i mit højre knæ, og min knæskal hoppede ud til højre og på plads igen. Jeg kunne med det samme mærke, at den var gal! Det gav en høj knasende lyd, som selv makkerparret ved siden af kunne høre.

Jeg blev hentet i ambulance, da mine kollegaer ikke kunne flytte på mig. Jeg ankom til skadestuen, hvor de tog røntgenbilleder og kunne konstatere, at intet var brækket. Jeg blev herefter sendt hjem med beskeden om at holde mig i ro med benet oppe i 4 uger og bruge RICE principppet. Var knæet stadig hævet efter de 4 uger, skulle jeg kontakte min læge og blive henvist til ortopædkirurgisk afdeling.

Efter 14 dage fik jeg overbevist min læge om, at jeg skulle henvises til trods for at hævelsen ikke havde lagt sig. Heldigvis havde jeg en ven, der læste til speciallæge i ortopædkirurgi som sagde, at jeg skulle få en MR-scanning "as soon as possible" da det kun blev værre med tiden, hvis der var sket noget inde i knæet. Ville min læge ikke henvise mig, kunne jeg bare komme til Esbjerg og få den lavet der! Jeg viste min læge sms´en, og han henviste mig heldigvis straks!

Efter henvisningen til ortopædkirurgisk idrætsambulatorium var der nu ventetid igen. Jeg ringede ind for at høre, hvornår jeg skulle regne med at komme til undersøgelse. Sekretæren sagde, at de havde modtaget min henvisning og at hun sad med en hel bunke, der skulle visiteres. Der kunne derfor godt gå lidt tid. Jeg forklarede hende, at jeg var under uddannelse og havde brug for at komme hurtigt i gang! Hun spurgte så efter mit telefonnummer, og sagde at hun ville ringe tilbage. Efter en time ringede hun igen, og gav mig en tid en tirsdag ugen efter! Jeg var lykkelig :)

Om tirsdagen kom jeg op til undersøgelsen, og kirurgen sagde efter at have undersøgt mit ben og konstaterede, at det kunne være min menisk den var galt med. Jeg fik nu muligheden for at vælge en MR-scanning, som der ville være 2-3 ugers ventetid på eller en kikkertoperation som jeg kunne få med det samme. Ved kikkertoperationen kunne de lave skaden med det samme, hvis det var en bruskskade eller meniskskade.

Jeg valgte Kikkertoperationen!

Han spurgte herefter, hvornår jeg sidst havde spist.. Det havde jeg jo så om morgenen. Han ringede derefter ned, og fik mig ind allerede dagen efter.

Da den store operationsdag kom, mødte jeg op fastende lettere nervøs. Jeg skulle opereres kl. 12.30, men min tid blev hele tiden udskudt. Kl. 17 kom en læge op, og sagde at de ikke nåede mig i dag, og at jeg ville komme først for dagen efter. Ærgelig tog min kæretse og jeg hjem, og mødte op dagen efter hvor jeg så kom for som den første.

Ved kikkertoperationen kunne de se, at jeg havde bruskskade på højre side af knæet og bag knæskallen midt på. Min menisk, ledkapsel, korsbånd og ledbånd var intakte. Kirurgen sagde, at hvis jeg kunne cykle efter en uge skulle jeg bare gøre det.

Det var jo så fuldstændig urealistisk! En kirurg er i princippet en håndværker der kan sit håndværk. Det skulle vise sig, at fysioterapeuterne vidste en del mere om den slags end en kirurg :)

Jeg startede ugen efter hos fys på sygehuset. Her skulle jeg gå 2 gange om ugen. Nok de næste 2-3 måneder. Den første gang jeg var hos fys, kunne jeg bøje benet 85 grader. Anden gang kunne jeg bøje det 95 grader, og her sidste gang kom jeg op på 103 grader. Det spænder virkelig vildt i muskler og sener! :(

Jeg er spændt på, om jeg nogensinde kommer til at bøje det helt. Det gør ikke ondt inde i knæet, hvilket skulle være godt. Jeg kan mærke, den brusskade på knæskallen lidt synes jeg men ikke den i højre side. Men det skulle knæet vist selv slibe til med tiden.

Knæet er stadig lidt hævet. Det er som om, at hævelsen ikke gider falde. Jeg sidder ellers med knæet oppe, og har is på 3 gange om dagen som fyssen siger jeg skal.


Fyssen på sygehuset sagde, at musklen på inderlåret skal trænes op da min knæskal sidder lidt ude i højre side, grundet min muskel er væk og derfor irriterer, hvorfor hævelsen ikke falder. En privat fys jeg betalte en konsultation hos, sagde jeg skulle vente med at træne musklen, da hævelsen eller ikke ville falde.

Hvor længe går der mon, inden jeg kan bøje benet?
Skal jeg mon træne musklen, selv om knæet er lidt hævet?

Nu er det jo individuelt, hvor lang tid det tager afhængig af hvad der er sket. Men hvis der er nogen, der har fået en operation magen til hører jeg virkelig gerne fra jer.

Her den 13. maj er det 2 måneder siden skaden skete.

Den 5. maj er det en måned siden operationen.

Der må da snart ske noget !!!!
Log in eller Registrér for at kommentere.