Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fald

Redigeret 8 maj, 2012, 08:13 i Rygsmerter
Hej!

En af mine bekendte er faldet ned fra en kant. Han brækkede ryggen. I den forbindelse blev jeg nysgerrig på, om det gør nogen forskel hvordan man lander? Hvilken måde er mon mest skånsom?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Er lidt sjovt spørgsmål, for man kan jo ikke i faldet nå at overveje, hvordan man skal falde.

    Jeg tror faktisk kun det handler om ganske få cm - ja endda mm, der kan afgøre, om man slipper uden men eller kommer alvorligt til skade.

    Nogle kan falde over en knappenål og komme alvorligt til skade, andre kan mirakuløst falde ned fra tredje sal, uden der sker noget som helst.

    Det kan godt være, man ikke brækker ryggen, hvis man falder på en bestemt måde, men så kan andre vitale dele blive skadet, så jeg tror desværre ikke, man kan tale om en "skånsom" måde at falde på - og jo selvfølgelig kan man gå til træning og lære diverse faldteknikker - men om man når at bruge disse teknikker, når uheldet er ude i et splitsekund, ved jeg ikke.
  • Indstillinger
    Faldteknikker er gode... De kan ikke hjælpe ved fald fra ottenede sal...
    Judo indeholder meget med faldteknik... Det kræver dog man lærer det... Og lærer det instinktivt, så jeg vil tro, at vedholdende træning kan hjælpe... samt at være god nok til gradueringer. Nok ikke hele vejen... men et stykke, så lærer man det nok...
  • Indstillinger
    Hvor frygteligt!!!

    Faldeteknikker er helt sikkert rigtig gode at lære, så de sidder på rygraden, hvis man skulle være uheldig. Man kan jo også falde og brække armen fordi det er glat eller falde over noget og slå benet.
Log in eller Registrér for at kommentere.