Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Sen menstration

Hej, jeg er en pige som ikke har fået min mens endnu, og jeg har altid styr på hvornår jeg får den ved og husk det er på mig og kæresten månedesdag.

Jeg skulle have haft min mens her d. 28. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke har fået den endnu. Jeg tager hverken p-piller eller noget i den stil. Og jeg har ikke haft seksuelt nærkontakt med min kæreste endnu. Så jeg ved at det kan ikke være noget med det og gøre. Overvejer og kontakte min læge hvis det ikke snart den kommer.

Håber i vil hjælpe mig.

Hilsen Annesofie

Kommentarer

• Nu kan man ikke regne menstruation helt ud efter en bestemt dato - en cyklus er ca fire uger, dog forskelligt fra person til person, og måneder har jo forskellige længder, så hvilken dato, du har månedsdag med kæresten, kan ikke bruges til beregning af menstruation.

Der er normalt ikke noget som helst galt i, at man kan gå nogle dage over tid - det kan jo være tegn på graviditet - men når du ikke har haft seksuel kontakt, så ved du jo, at det ikke er derfor.

Jeg gætter på, du ikke er så gammel og menstruation kan sagtens være flere år om at falde helt på plads til en bestemt rytme - ja, nogle vil aldrig finde den faste rytme. Nogle har en cyklus på ca. fire uger, nogle har fem uger - andre igen har en noget uregelmæssig cyklus, så de kan kan beregne at der vil være f.eks. fire til fem uger mellem, andre kortere eller længere tid.

Men - hvis du er helt sikker på, det ikke skyldes graviditet, så kan du sagtens tage det helt roligt, at der er gået nogle få dage, eller om den helt udebliver denne gang. Hvis den heller ikke kommer næste gang, bør du nok kontakte lægen, men at der springes en enkelt gang over, behøver ikke at betyde noget som helst.

I øvrigt vil jeg foreslå dig at tale med din mor om det her, og hun sikkert også berolige dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.