Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-piller før tid.

Redigeret 26 april, 2012, 03:58 i Prævention
Hejsa:) jeg er en pige på 19, som er lige startet på p-piller for første gang (mærket: gestonette)
Jeg har læst den indlægsseddel og er indforstået med det basiske ting, men har stadig et spørgsmål, som jeg håber jeg kan få hjælp med :)

1: Man anbefaler at pillerne bliver taget hver dag på samme tidspunkt og der må gå SENEST 12 timer. men fordi jeg møder forskelligt hverdag, så tager jeg også pillerne på forskellige tidspunkter.
- Jeg vågner fx. 8:45 de fleste dage, men nogle dage vågner jeg kl 6:45 og tager en pille deromkring, vil effektiviteten blive sænket bare fordi jeg tager pillen før jeg skal? Jeg er vel lige så godt beskyttet som dem der tager pillerne dagligt ved samme tid?:)
- Det ville være meget mærkeligt, hvis det var anderledes.

Jeg håber ikke det er et dumt spørgsmål :)hehe.

xCrazed

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg har taget p-piller (samme mærke som dig) de sidste 10 år, jeg har ALDRIG taget dem på samme tidspunkt af døgnet.
    Jeg har aldrig været gravid, og har haft sex uden kondom rigtig mange gange.

    Hvis det gør dig mere tryg at tage dem samme tid hver dag kan du jo tage dem evt. Kl 19 eller hvad der passer dig. Det behøver ikke være når man står op eller går i seng, det er bare en god vane at tage dem enten når man står op eller går i seng.

    Flere af mine veninder har en alarm på deres mobil der bipper hver aften på et givent tidspunkt...

    Håber det hjalp :)
  • Indstillinger
    Tak for dte hurtige svar :)
    det hjalp rigtig meget :)

    Jeg synes dte er nemmere at tage dem om morgen, når man alligevel er på badeværelset og skal børste tænder og blablabla :)

    Men tak skal du have :D
  • Indstillinger
    Du kan sagtens tage dem når du står op hver dag. Problemet opstår hvis du tager dem kl. 7 en dag og først kl. 20 dagen efter. Der er ikke problemer ved at det svinger et par timer.
    Det var de gamle minipiller man skulle tage præcis samtidig hver dag.
Log in eller Registrér for at kommentere.