Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

stadig depression eller "lammet" af Velafaxin?

Redigeret 11 maj, 2012, 10:41 i Åben debat om depression
Kære alle.

Jeg har i 8 år fået Efexor/Velafaxin. Som har hjulpet mig gennem to depressioner. Den første fik jeg I 2004.(har nok gået med den i længere tid) efter 1,5 år skulle jeg trappe ud af 375 mg, jeg blev ved 75 mg da depressionen viste "ansigt" når jeg var helt medicinfri. I 2008 gik jeg ned med stess og en ny depression. Blev i samråd med psykolog henvist til psykiater, da hun mente at jeg måske led af ADHD og at det kunne være grunden til at jeg ikke kunne overkomme ting i dagligdagen. Psykiateren vurderede at jeg har en let ADD, altså uden hyperaktivitet. Jeg prøvede at få Ritalin, og det hjalp også lidt, men det spillede ikke godt sammen med min anden medicin som igen var oppe på 375 mg. Jeg blev sat ned til 300 mg, men syntes jeg havde flere bivirkninger end hjælp fra Ritalinen, så den stoppede jeg med igen.
Nu til mit problem. I forbindelse med min depresion i 2008, sov jeg rigtig meget i 3 mdr. Efter en sommerferie startede jeg op på arbejde på fuld tid, og når jeg kom hjem sov jeg, hentede børn, sov, lavede mad og sov. Sådan så min hverdag ud et par måneder, indtil jeg måtte gå til min arbejdsgiver og be' om at blive sat ned i tid. Derefter gik det langsomt bedre. Jeg føler glæde ved mit job og jeg nyder at være sammen med kollegaer, men jeg er bare så TRÆT. Jeg kan ikke tage mig sammen til at klare nogen af de daglige gøremål, og jeg halter konstant efter med vasketøj, indkøb mm. Jeg får gjort de ting jeg skal med børnene. Sørger for at de kommer til sport mm. Men ellers så sover jeg. Jeg kan altid sove. Det er næsten som om jeg er afhængig. Jeg ved at jeg burde dyrke motion og at det sikkert ville hjælpe, men jeg KAN ikke tage mig sammen og komme igang. Er det fordi jeg stadig har en depression eller er det medicinen der "lammer" mig. Som mange andre der får Efexor, så har jeg ingen eller kun meget sjældent lyst til sex. Min man har været meget tålmodig og forstående, men han orker snart ikke længere at skulle være den der driver det hele. Og så skal han samtidig udvære den nærvær han savner.
Jeg håber der er nogen der har et godt råd eller to til mig. Jeg mangler Chris Macdonald til at give mig et spark bagi, men han har vist ikke tid.

KH Anette

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har haft en oplevelse der ligner. Efter en indlæggelse, hvor jeg blev fyldt med alle mulige gode sager som venlafaxin, truxal, alopam og zyprexa fik jeg efterhånden trappet ud af det hele på nær venlafaxinen og zyprexaen blev skiftet ud med risperdal. Jeg havde sådan set ingen bivirkninger, men var bare rigtig træt hele tiden, hvilket gjorde tilbagevenden til mit arbejde rigtig svært. I sommers var jeg så ved en psykiater, da vi gerne vil have et barn mere. Han trappede mig ud af al medicinen (375mg) i løbet af tre uger og jeg begyndte på sertralin (100mg) i stedet. Det var som at vågne op igen efter lang tids dvale. Dag for dag fik jeg bare mere og mere overskud og det går stadig ret godt, selvom jeg da stadig er sårbar og får nogle ture ind imellem med manglende overskud, men jeg er slet ikke træt på samme måde mere. Så jeg har helt klart en oplevelse af, at medicinen på en måde gjorde mig mere syg end rask. Da vi alle er forskellige tror jeg ikke min måde nødvendigvis er den rigtige for andre også, men måske. Medicin kan være til gavn, men der er også andre løsninger tror jeg.
  • Indstillinger
    Tak for dit indlæg. Jeg har læst en del på nettet og jeg er også kommet frem til at Sertralin er et muligt alternativ til Velafaxin.
    Jeg har fået en tid ved min læge den 21. og så håber jeg at vi i fællesskab kan finde en god aftale.
Log in eller Registrér for at kommentere.