Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hjælp! hård mave!

Hej nu har jeg gået i en uge uden rigtig og ku kom af med afføring har prøvet sveskegrød men det har kun givet luft i maven men mine forældre siger der går noget tid før det virker og drikker meget væske og går hverdag men ikke meget men får motion . Så ville spørger alle jer hvad hjælper på at jeg kan kom af med det da jeg er træt af det mavesmerter. Oppustlighed hård mave og vægtstining og det skal siges jeg ingen appetit har så har ikke spist noget men kan i komme med noget som evt virker har fået afvide sveske juice skulle hjælpe? Håber i kan hjælpe mig. Hilsen 14 årig pige.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skulle spise havregrød, det er med til at holde maven i orden. Så er der også: Husk. Det kunne måske hjælpe maven i gang.

    http://husk.dk/produkter/husk-pulver.html

    Hvis du tager midlet skal der drikkes godt med vand til. Ellers kan du få mavesmerter.
  • Indstillinger
    Du er 14 år - og nu har du gået med det en hel uge. Det er rigtigt nok, at svesker osv. tager sin tid, men på den anden side, så synes jeg, du har gået længe nok, og derfor bør du med dine forældre kontakte lægen på mandag, så du kan få hjælp til det her. Det er i hvert fald ikke noget, du skal gå og døje med selv

    Ideen med havregrød er en rigtig god ide, og i det hele taget skal du nok have lidt hjælp til din kost generelt, for du kan givet ved lægen få hjælp til at løse dit forstoppelsesproblem her og nu, men du skal også have hjælp til,at det ikke kommer igen, og der skal du også have støtte og hjælp fra dine forældre.

    Til gengæld mener jeg ikke, at en helt ung pige selv skal "kokkerere" med HUSK og andre afføringsregulerende midler, uden lægen har været inde over. F.eks. HUSK er helt fint, men det virker altså begge veje - dvs. det virker altså også stoppende, hvis man ikke får skyllet virkelig meget vand ned.
  • Indstillinger
    Jeg syntes også du skal tale med dine forældre om at ringe til (vagt)lægen eller tage på apoteket og få vejledning.
    Der findes flere forskellige typer afføringsmiddel der kan hjælpe på sådan en slem forstoppelse, men det er vigtigt, at man bruger det rigtige og at man ikke bruger for meget, så man skal have vejledning.
    Når du så har fået gang i maven med det vil du kunne holde den igang og forebygge flere tilfælde af forstoppelse ved at benytte diverse råd om fibre og kost i det hele taget.

    God bedring

    P.S. Bed din mor eller far om at massere din mave forsigtigt mens du ligger og er helt afslappet. Det kan nogengange hjælpe lidt. Men igen: Ring også til lægen eller gå på apoteket.
  • Indstillinger
    hvad med din daglige kost --for det er mere vigktigt en de sporatiske forsøg på afførings midler ---

    du er ikke så sulten --men 2 stk knækbrød med smørost til morgen hver dag --
    frokost groft rugbrød med noget på du kan lide --

    eftermiddag igen knækbrød --de grove knækbrød smager herligt ---
    spis frugt hver dag ---der kan godt indgå svedsker eller abrikoser lige fra posen
    lidt salat hver dag ----
    ikke lyst brød --boller eller hvid pasta ---
    men det skal være hver dag du spiser disse grove ting så maven har noget at arbejde med --

    drik meget vædske hver dag --

    du skal få gjordt din mave i orden --mens du er ung ...ellers følger det dig resten af liver --

    lad være med at starte på afførings piller --det ødelægger tarm floraen --

    jeg taler af erfaring ---men min mave historie er mange år gammel ---og har fra start af ..blevet behandlet forkert
    fordi min moder gik ikke ordentlig ind i det ----

    så tal med moder som er med på hvad din kost skal bestå af ---
  • Indstillinger
    Hej Anna. Jeg har læst alle dine indlæg og jeg synes du er en fantastisk rådgiver. Vil du maile lidt med mig? Håber at hører fra dig Mvh Natalie
Log in eller Registrér for at kommentere.