Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Balance gangen

Redigeret 25 april, 2012, 18:53 i Studerende og unge
Hvordan får i studie og depression/angst til at spænde sammen?

Jeg går på 1. år på universitet, og har kun et fag ad gangen i stedet for to, plus at jeg måtte droppe en eksamen pga. manglende point fra undervisningen. Og nu står jeg vidst igen i den situation at jeg må droppe en eksamen, fordi jeg ingen energi eller koncentration har haft til at få læst (her er der heldigvis ingen point at tage hensyn til). Men ja, har i nogen gode råd til hvordan man får det til at hænge sammen? Jeg vil så gerne studiet..

Kommentarer

  • Indstillinger
    først og fremmest --skal du tilføre din krop ---noget energi ---

    med sund mad --vitaminer ---og masser af vand ----begynd at dyrke lidt gå ture ---motion ---

    ikke noget med forbudte stoffer --og ikke for meget sprut ---

    for hvis du har mangel på energier i din krop kan den ikke yde det den skal
  • Indstillinger
    Hej du!

    Jeg læser selv på 3. år på universitetet og tumler også med depression.

    For fanden, hvor er det bare hårdt lige når man starter. Ny verden, nye fag, nye venner, ny måde at studere på, nyt hjem måske? Masse masse nyt man skal forholde sig til.

    Mine bedste råd er nok:

    1) lav dig et skema. Ikke kun over hvornår du skal læse, men også over hvornår du holder fri! Det er hamrende vigtigt at du husker at holde fri.

    2) Motion. Hvis du ikke allerede har det som en vane, så prøv at få det indført. Jeg ved godt, at det virker helt vildt uoverskueligt, hvis man ikke lige er inde i vanen, men det betaler sig! Du vil begynde at få mere energi og føle dig mere klar i hovedet. Motion modvirker desuden også depression.

    3) Søvn. Det er hamrende vigtigt at du får din søvn. Man mister meget hurtigere overblikket når man er træt. Desuden sænkes indlæringen betragteligt. Jeg har for tiden brug for ca 10 timers søvn i døgnet og så må jeg bare sætte tid af til det - til gengæld er det meget nemmere at læse!

    4) Mad. Sørg for at dit blodsukker er nogenlunde stabilt i løbet af dagen. Det gør sgu også tilværelsen lettere.

    5) Tilgiv dig selv. Lad VÆRE med at have dårlig samvittighed over, hvis der er en dag, hvor du ikke har fået læst nok. Hvis du kun har læst 5 sider, så giv dig selv et skulderklap for det! Når man har depression tenderer man til at slå sig selv oven i hovedet hele tiden, hvilket egentlig kun gør situationen værre!

    Personligt laver jeg den, at jeg ikke går til forelæsninger og nøjes med holdundervisningen. Jeg får personligt ikke så meget ud af forelæsninger alligevel. Det giver mig lige et par timer ekstra til at få læst det jeg skal.

    Til slut (og undskyld mit sprog): FUCK om du lige er ½ eller 1 år længere om at komme igennem studiet. Det vigtigste er, at du ikke kører dig selv ned undervejs. Ellers kommer du da slet ikke igennem! Tag det i det tempo DU har brug for. Det bliver også nemmere på de senere semestre/blokke, når man kender mere til sin læringsstil og kender mere til.. det hele! Jeg følte først, at jeg vidste, hvad jeg lavede da jeg gik på mit 4. semester - altså slutningen af 2. år :P

    Så rolig nu! Det skal nok gå alt sammen :) Ingen grund til at stresse. Vi er unge endnu.

    Kamilla
  • Indstillinger
    Tusind tak for jeres svar! Kan desværre ikke indfører med motion, da jeg har muskelsvind. Men vil tage jeres råd til mig, tak! :)
  • Indstillinger
    Ja det komplicerer det selvfølgelig noget.

    Men så erstat motion med: "Husk at gøre noget der gør dig glad" :)

    Da jeg begyndte på uni stoppede jeg næsten med alt andet i mit liv. Der iblandt mine hobbyer. Det er tosset, for det er den bedste måde at koble af på! En ustresset hjerne virker bedst!

    Held og lykke :)
Log in eller Registrér for at kommentere.