Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-piller over tid.

Redigeret 20 april, 2012, 03:18 i Prævention
Jeg er en pige på 16 år.
Da jeg skal opereres i ryggen for Skoliose i Oktober, har jeg fået ordre på, fra overlægen på Riget om at jeg skal sørge for min menstruation, ikke er præcis der hvor jeg skal opereres. Hvis jeg er så uheldig at have mit der, skal jeg så bare fortsætte med at tage p-pillerne, og ikke holde den oprindelige pause? Jeg har aldrig holdt pause før, derfor er jeg itvivl om det bare det jeg skal gøre. Tak på forhånd! :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan se, at du også et andet sted har en række spørgsmål omkring denne operation.

    Det er meget vigtigt, at du sørger for grundig information - og jeg går da ud fra, du enten har været til forundersøgelse på Rigshospitalet, eller skal det, eller har fået en informationsfolder der fra, hvor der med overvejende sandsynlighed er et kontakttelefonnummer, du kan kontakte, hvis du har spørgsmål.

    Nu er du kun 16 år, hvorfor jeg synes, du skal have dine forældre med her, så jeg vil bestemt foreslå dig, at du sammen med dine forældre, sætter dig og får sat ord på alle disse spørgsmål, og så kontakter hospitalet - eller har dem med, når du skal til forundersøgelse.

    F.eks, kunne det da være meget rart for dig at vide, hvorfor du ikke må have menstruation under en operation i ryggen. Umiddelbart kan jeg da ikke se, hvorfor det er et problem. Selv skal jeg på et tidspunkt givet opereres i maven, og der er man da totalt ligeglade med, om jeg har menstruation. Du er som nævnt 16 år - man kan da ikke uden videre forlange at en 16-årig overhovedet skal være på p-piller, og da slet ikke, at hun skal lave rod i den del.

    Men - okay - jeg kender slet ikke til din sygdom.

    Det her er jo et debatforum, hvor vi andre kan komme med gode råd og ideer, men det erstatter altså ikke den grundige information, du absolut og helt aldeles bør have fra de fagfolk, der lige præcis kender til det, du skal igennem.

    For at du kan få et godt forløb i denne situation, er det meget vigtigt, at du - og dine nærmeste - er meget grundigt informerede om, hvad der skal ske, og hvad du kan forvente - også omkring genoptræning osv.
  • Indstillinger
    fordi man ikke helst skal have sin menstruation imens, er pga aret vil bløde dobbelt så meget, sagde overlægen. :-)
  • Indstillinger
    Som nævnt har jeg ikke forstand på din sygdom, men finder det da mærkeligt, at det skulle være et problem - men det er er det, og det skal du naturligvis rette dig efter.

    Når man tager p-piller har man jo slet ikke menstruation, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning, som jo gerne er en del svagere end menstruation er. Du har vel naturligvis fortalt, at du er på p-piller.

    Mit forslag er, at for at gøre det mest muligt skånsomt, så begynder du egentlig allerede nu, hvis du overhovedet skal flytte den blødning. Du ved jo præcist, hvornår du holder pausen og derfor kan du også allerede nu regne ud, om du vil bløde i den periode.

    Du flytter på det ved at tage en pille ekstra i hver periode - du vil derfor begynde at bløde en dag senere end du ellers ville have gjort - holder de syv dages pause, tager en ny pakning og tager en ekstra osv. til du er sikker på, at din blødning ikke kommer i den periode, hvor du skal opereres.


    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Ups! Jeg kom til at give et lidt forkert råd - har rettet i min tekst, du skal naturligvis ikke tage færre, men derimod en ekstra, som jeg nu har skrevet.

    Håber du ser den ændrede version.

    Men - bortset fra det - spørg lægen til råds.
  • Indstillinger
    Det med at tage en ekstra pille har jeg aldrig hørt om. Kan dog ikke se, at det skulle skade...

    Men ellers rykker man normalt pausen ved at holde færre dages pause. Det vil sige, i stedet for at holde 7 dages pause holder man 5 dage eller 2 dage eller whatever. Derved vil pausen måneden efter ligge nogle dage tidligere end den ellers ville.
    Man må bare IKKE holde en længere pause end 7 dage.
Log in eller Registrér for at kommentere.