Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har mistet motivationen til gymnasiet

Redigeret 17 april, 2012, 18:39 i Stress
Kære læsere


Jeg er en ung mand på 17 år. Jeg går i 1.g på STX. Jeg altid gerne ville blive til noget en dag, men jeg er begyndt at stille spørgsmålstegn. Jeg har været temmelig uheldig med mit helbred, så jeg er blevet opereret tre gange. Plus jeg har noget kronisk med mit øje. Det hæver mit fravær helt op på 13 %. Jeg har snakket med mine studievejledere, og de har prøvet deres for at jeg ikke skal op i fuldt pensum.

Min pointe er, at jeg er gået glip af mange ting, som jeg kan mærke i afleveringerne. Jeg ved ikke hvordan jeg skal løse mange af dem.

Men al den fravær har i den grad også taget overskuddet fra mig. Jeg er træt hele tiden, og jeg orker ikke skolen. Jeg får det direkte dårligt når jeg tænker på skolen. Vi har et hav af afleveringer som jeg slet slet ikke har motivation til at lave. Og tanken af dem, gør mig også utilpas. Og derfor er mit snit heller ikke højere end 4.

Rent socialt kan jeg heller ikke. Min klasse består af 24 piger og 4 drenge. Og det er som om vi ikke interessere os i hinanden. I såfald føler jeg mig utroligt ensom.

Min motivation er forsvundet. Jeg er ensom på skolen. Og har det generelt bare bedst når jeg er sammen med min familie.

Jeg står bare med spørgsmålet, hvad gør jeg nu? Jeg håber ikke jeg har vrøvlet i dette indlæg, og håber i vil tage det seriøst :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    hvad med at tage det sidste år om ---så du starter på en frisk ---og får nogle nye kammerater ---
    det er da lige meget om du bliver færdig lidt senere ---hvis du bare kommer igennem ---

    du har været meget syg ---har du talt med din læge om trætheden ---måske der findes noget mikstur --som giver lidr energi---eller apåteket har måske også et bud ----

    men du mangler måske nogle stoffer i din krop som vitaminer eller miniraler --jern måske ---
    få det undersøgt ---livet er for trælsk --når man er så træt ---

    LÆGEN I FØRSTE OMGANG
  • Indstillinger
    Jeg er en pige på nu 20 år der stod i samme situation som dig i 1.G

    Jeg havde omkring de 14 % fravær, var under udredning for en kronisk sygdom, som jeg senere fik konstateret.
    Det stressede mig også helt vildt, at jeg ikke følte jeg kunne følge ordentlig med, endvidere var jeg træt af min linie og klasse.

    Jeg valgte at gå året færdigt, dog uden at tage eksaminerne. Jeg valgte herefter at starte på HF efter sommerferien. Dels fordi jeg vidste med den netop nykonstateret sygdom, at jeg ville blive ved med at have fravær. Og så er det altå svært at følge med i 2.G når man i forvejen har været noget væk i 1.G

    Jeg har været rigtig glad for mit skift til HF, dels fordi jeg så kunne tage det stille og roligt, idet jeg havde haft noget af pensumet på gymnasiet. Endvidere fordi man ikke får årskarakter, så derfor stresser man ikke sådan over, hvis man pga. sygdom har været knap så meget til stede.

    Jeg står til at blive student til sommer tiltrods for næsten 40 % i fravær over de sidste 2 år, grundet indlæggelser og operationer. HF har været meget hjælpsomme, og fx tilbudt mig støtteundervisning, for at indhente det tabte. Endvidere har de givet mig ekstrem lang snor i forhold til tab af SU osv. Hvilket jeg stadig har.

    så Ja jeg ville nok overveje at gå om, især hvis du ved du stadig får mere fravær end andre, eller helt skifte til HF fx. så bliver du også færdig på samme tid , som dem du går i klasse med nu

    Mvh.
  • Indstillinger
    Det ligger desværre i, at skolen ikke tillader, at jeg tager året om. Jeg har forhørt mig på det. Men deres grund er egentlig god nok, det skyldes de mange ansøgere de har, så vil de hellere give dem en chance, istedet for mig :(
  • Indstillinger
    Det lyder godt nok mærkeligt, men så må skolen også have en tiltro til, at du kan klare det. Det må da være en hver skoles interesse, at du kommer godt igennem, selvom jeg godt ved der er en del økonomisk i det.

    Hvis du virkelig er så træt - og skole træt som du beskriver mener jeg at du skal tænke dig godt om idet, jeg så tror at det er svært at vende det, når du i forvejen er bagud? - men hvordan ser det ud med dit helbred pt? Vil du kunne gå i skole næste år uden det vil påvirke dit fravær.

    Som før skrevet synes jeg i hvertfald HF er et rigtig godt alternativ nu når du også har ønsket om, at 'gå om' men ikke kan få lov til det.

    Mvh
Log in eller Registrér for at kommentere.