Hjem Smerte Kroniske smerter

Kronisk hælsmerte

Redigeret 19 februar, 2017, 15:13 i Kroniske smerter
Jeg er en ung mand på 21 år, der siden 13 års alderen har døjet med smerter i hælene. Smerterne kom som et lyn fra en klar himmel på en helt normal løbetur i December. Helt uforstående overfor den pludselig smerte, holdt jeg en pause fra min fodbold, i tanke om det kunne være en form for overbelastning. Smerten forsvandt i starten, men kom hurtigt igen ved det mindste løb, derfor søgte jeg til lægen, som konstaterede overbelastning, og derfor forslog han en længere pause. Fra den første tid ved lægen og 7 år frem, til den dag i dag, er der ikke grænser for hvad jeg ikke har prøvet, for at få bugt med smerterne i hælene. Kiropraktorer, Speciallæger, fysioterapeuter, akupunktur, Idrætsklinik, MR-skanninger, ultralyd-skanninger, Ultra-shock behandling etc. Listen er lang og håbet er stille rent ud. Jeg prøver pt. at gå igennem læge systemet endnu igang, i håbet om at min nye læge kan hjælpe mig. Desværre tror jeg ikke rigtigt på at han har midlerne til at finde årsagen.

Jeg har altid dyrket meget sport. I ungdomsårene var fodbold højt prioriteret, men mine smerte gjorde at jeg aldrig kunne træne fuldt med og sjældent spillede en hel sæson. Smerterne har dog aldrig kunne holde mig helt væk fra sport og løb, så jeg har trodset smerte mange gange, desværre har det endt ud i kronisk smerte så snart der er tryk på hælene. Det vil sige idét jeg står op og der er belastning på hælene. I øjeblikket er smerten så voldsom, at bare det jeg har hælene placeret i i sengen når jeg f.eks. skal sove er smerten der.

Smerten fylder en stor del af mit liv, selvom jeg har "vænnet" mig til at gå med den hver dag. Jeg har dog svært ved at stille mig tilfreds med at skulle leve resten af mit liv med så voldsomme smerte.

Jeg skriver her på siden, i håb om at skabe en form for opsigt, da jeg ikke har kunne finde andre med samme form for lidelse, hverken på danske el. engelskedebat fora.
«1

Kommentarer

  • Hej....

    jeg har lige siddet og læst om dine hælsmerter og du søgte nogen der har samme problem... Mine hælsmerter kom også som lyn fra en klar himmel....

    Jeg siden sep. 2011 haft smerter i hælen, og har lige som du været igennem snart alt hvad der er at tilbyde af div. undersøgelser/behandlingsformer....

    Jeg har hos en læge fået af vide at det er en hælspore, for at få vide hos en anden læge at det ikke er hælspore... Det kan ikke være rigtigt at der ikke er noget man gøre for os med hælsmerter, de smerter du beskriver er meget lig med dem jeg har, men jeg har deværre ingen idé om hvad skal søge efter for at finde den rigtige behandling ( hvis der da findes en ). Jeg håber virkelig at du snart får en brug bar forklaring på dine smerter....

    Rigtig god bedring og held og lykke fremover.
  • Øv hvor en historie, som jeg desværre kender alt for godt, bare i knæene. Det er efterhånden lykkedes mig at lokalisere problemet selv, men det har så også taget 14 år med stærke knæsmerter.

    Jeg kan desværre ikke hjælpe jer med diagnoSEN.

    Men se her på denne medicinske artikel. Den gennemgår en hel række muligheder for hælproblemer. I skriver jo ikke hvor præcis i hælen I har ondt, og hvordan smerten føles. Selv om artiklen er på hardcore fagsprog, så er der en hel masse billeder der måske kan hjælpe, og om ikke andet kan den give jer værdifulde søgeord i jeres videre færd på internettet. Hvis I fejler noget der populært sagt ikke kan ordnes ved at skære, så ved ortopædkirurgerne meget lidt. Og eftersom de også ofte skriver lærebøgerne til fysioterapeuterne, så ved de ofte heller ikke noget om det der ikke ses så ofte men som ikke skal opereres.

    Artiklen beskriver alt fra overanstrengelsesproblemer til kræft, men prøv at fokusere på flg. overskrifter;

    Plantar Fasciitis og flg afsnit:
    Stress fractures
    Tendinitis and tenosynovitis of the FDL (flexor digitorum longus) and FHL (flexor hallucis longus) tendons
    Tarsal tunnel syndrome
    Heel fat abnormalities

    http://radiographics.highwire.org/content/20/2/333.full

    Prøv også at søge på flexor hallucis brevis, en muskel der ligger lige under stedet for hælspore.

    Hælbenet hedder tuber calcanei.

    God jagt.
  • Hej, jeg faldt lige over indlægget i forbindelse med en opgave omkring hælgener.

    Det du beskriver med dine hælsmerter lyder meget som om du har fascitis plantaris. Det er vigtigt at få aflastet hælene, og det kan du allerbedst gøre ved at opsøge en statsautoriseret fodterapeut. Jeg ved ikke om du allerede har været hos sådan en, men det ville sikkert hjælpe hvis du fik lavet indlæg med noget stødabsorberende og en udskæring svarende til der hvor du har smerter.
    Det kan også være du har tendens til andre fejlstillinger som fx. platfod/hulfod, hvor hælen er i enten valgus eller varus, det giver et uhensigstmæssigt træk i fascien. Så hvis du ikke allerede har været hos en fodterapeut, er det med at komme afsted :-)

    Held og lykke.
  • Hejsa....

    Jeg har allerede været hos div. læger ang hælen og er for ca. 8 uger siden blevet opereret i og omkring hælen, så nu venter jeg bare på at det skal hele så meget at jeg kan gå uden den såkaldte walker og krykker....

    Men tak for din henvendelse :-)

    Mange hilsner fra Pia
  • hejsa

    har netop læst om jeres smerter, og jeg har gået med samme smerter de sidste 10 år og fået div. dianoser (sprunget fedtpude, overbelastning) og behandlinger(tape, pause, indlæg). intet hjælper. må man spørge hvad dianosen blev? til "hjælp" for egen læge.

    Torben S
  • Hej Torben. Jeg har stadig intet konkret svar/løsning på mit problem. Er nu 22, og har som sagt døjet med problemet siden 13 års alderen.
    Vh mark
  • Hej...

    Suk! Det ser jo ud som om, at alt er afprøvet. Men jeg faldt lige over denne eventuelle behandlings-mulighed på:

    http://www.sundhedsinstituttet.dk/haels ... andlingen/

    Jeg synes det ser ret interessant ud mht. en ny forskning, som tyder på, at forskellige lys-frekvenser rent faktisk - i nogle/eller mange? tilfælde kan hele en række skavanker heriblandt muskel- og knogle-"skavanker"...
    Jeg er ikke læge eller alternativ behandler, men interesserer mig for denne nye forskning, som benyttes i bl.a. USA og Tyskland. Her er et lille udsnit om behandlingen (kopieret fra sundhedsinstituttet.dk):

    "Om behandlingen

    Behandlingen genopretter manglende funktion – fysiologisk og biologisk på celleniveau – for at opheling af væv kan finde sted. Behandlingen er smertefri og anvendes i USA og Tyskland. Tilgangen fokuserer på ophelingen af væv (inflammationsfase, proliferationsfase, remodeleringsfase). Individuelle forhold – f.eks. årsag og fysiologi – er afgørende for den konkrete behandling.
    Behandling. Smertefri behandling i 50 minutter med laser, infrarødt lys, FIR-lys, intralyd og termisk terapi. Kombination afstemmes individuelt.
    Opheling. Du kan kontakte os efter behandlingen mens ophelingen sker.
    Opfølgning. Telefonisk opfølgning for at sikre et godt resultat. I enkelte tilfælde er 30 min opfølgende behandling nødvendig (gratis).

    Vi har behandlet hælspore siden 2008 og vores erfaring er, at behandlingen skal tilpasses den enkeltes situation. Der tages f.eks. særligt hensyn til:

    Belastende arbejde (gående, stående, tunge løft).
    Sport & fritid (løb, gåture, golf, tennis, mv.).
    Fodtype og skridtafvikling (analyseres på klinikken).
    Andre forhold (diabetes, fibromyalgi, vægt, uro i benene mv..).

    Målet er, at det beskadigede væv heler op, og du bliver smertefri. Du kan efter en uge forvente øget mobilitet og færre smerter. Gælder også ved ”kronisk lignende” tilstande (over 1 års varighed)."

    Jeg har ikke selv prøvet behandlingen, men det kunne måske blive aktuelt - mod de rædsomme hælsmerter, jeg døjer med lige nu...

    De bedste ønsker og håb om bedring til jer med kroniske smerter.

    Venligste hilsener fra Anne
  • Jeg ved det er en 'gammel' debat, jeg lægger et indlæg ind på nu, men jeg er rystet over at medicinere/Ortopæd'er ikke skelner mellem Heel Spur (hæl spore) og Plantar Fasciitis, når de beskriver tilstandene på f.eks Netdoktor.
    Se links nedenfor, som det endnu ikke er lykkedes mig at finde mage til på DK netsider... MÅske findes de, og det ville være godt for danskere med de problemer.
    Altså -der er stor forskel på Hælspore og Plantar Fasciitis og dermed helt forskellige behandlingsmuligheder!

    Plantar Fasciitis
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0004438/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Plantar_fasciitis

    Hælspore
    http://www.webmd.com/pain-management/he ... treatments
    http://en.wikipedia.org/wiki/Calcaneal_spur

    God bedring til alle :)
  • Hej prøv evt. og se på www.gratis-smertebehandling.dk og se om det evt. er noget for dig.
  • Kan ikke engang overskue at køre efter medicin, har ellers bestilt den originale, for at se om det hjælper.......nå men må jo bare vente til fredag, og se hvad cykeltesten viser, hvis den viser noget....... Jeg er vist ved at blive mindre desperat!!
    Savner mit job, og mit liv!!
Log in eller Registrér for at kommentere.