Hjem Ældre Åben debat for ældre

spørsmål angående umyndiggørelse af ældremennesker

Redigeret 13 april, 2012, 15:14 i Åben debat for ældre
Jeg skriver her for at høre om der er nogle der hved hvem der først ville blive kontaktet hvis ens pårørene skulle blive umyndiggjordt. Vi står for at min mormor er ved at blive dement og har fået at vide at det kan komme dertil hvor min mormor ikke kan klare sig selv mere. Mit spørgsmål er nu om hvem kommunen ville kontakte først når dette ville ske. Min mormor har to døtter tilbage og er lige blevet enlig. Min mormor største ønsker er at min moster ikke skal have nået at sige og gører med hendes ting. Lige nu er det min søster og mig der står for alt det økonomiske og alt der har med hende at gører. Dette er hendes eget ønske. Vi er lidt bekrymmert for den dag, hun ikke kan klare sig selv mere. At min moster ville prøve at bestemme det hele og gå imod min mormor´s ønske. Hvad kan vi gører i denne sitation, det er min mor, min søster og mig der stor som kontakt personer for hinde på kommunen. Min mormor har lavet et testamente og her har hun gjort min moster arveløs.
Med venlig hilsen
kblh4u

Kommentarer

  • Jeg kan anbefale dig, at gå ind på www.demensnet.dk
    Her ligger der mange saglige oplysninger omkring det problem du spørger om.
    Jeg har selv været en del inde i tingene. Min svigermor var dement.
    I kan starte med, at få en fuldmagt af din mormor. Specielt er det vigtigt, at hun har nogen der har ret til at sørge for økonomiske anliggender. Banken skal have en fuldmagt, underskrevet af din mormor. Det er klogt at få sådan nogle ting i orden, medens hun endnu kan forstå hvad hun skriver under på.
    Senere i forløbet kommer der andre problemer.
    Din mormor kan på nuværende give din mor en generalfuldmagt, men den dækker ikke helt når problemerne bliver større.
    Har din mormor mange penge, vil kommunen gå ind og beslutte forskellige ting og sager, bl.a. bestemme hvem der skal være værge. Det er som regel en advokat man bruger til det, og vedkommende skal have penge for sit arbejde.
    Din mor kan til den tid ansøge om at blive værge.
    Det er meget svært at få umyndiggjort nogen. Min svigermor blev det aldrig, selvom hun hverken kunne det ene eller det andet. Hun kunne heller ikke kende os, læse eller se fjernsyn kunne hun heller ikke. Hun var virkelig dårlig. Det værste hun fik lavet var, at hun fik sagt sin indboforsikring op. Et helt år havde hun ingen forsikring. Min mand opdagede det ved en tilfældighed, og det var svært at få tegnet en ny, fordi ingen havde fuldmagt til dette.
    Uheldet kan være ude, så sådan nogle ting er vigtige, at nogen har fuldmagt til at sørge for det.
    Min svigermors lejlighed brændte, og hun mistede alt. Så galt går det heldigvis sjældent.
    Men prøv at gå ind på demensnettet og læs. I ved endnu ikke noget om, hvor slemt det hele kan arte sig.
  • Hej Linette1

    Tusen tak for dit svar, jeg ville kikke på siden. Min mormor har for flere måneder siden, skrivet under på et papir i banken om at hun giver mig og min søster fuldmagt til hendes kontoer i banken. Så den er i lavet. Vi har allerede en advokat tilknyttet min mormor, til den dag hun ikke er her mere. så han varetager hendes testermente, den dag hun ikke er her mere.

    Med venlig hilsen og tak
    kblh4u
Log in eller Registrér for at kommentere.