Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skyldes eksem mit hårtab?

Redigeret 14 december, 2013, 01:07 i Eksem
Jeg håber inderligt på et svar, da mit problem går mig meget på, og jeg ønsker et direkte svar til hvad det er, da jeg føler jeg har prøvet alt og intet dybere svar eller resultat har opnået.

Siden jeg for ca. halvandet år siden stoppede med at bruge Roaccutan, altså den stærkeste kur mod acne, så har jeg i mellemtiden og efter oplevet en smule hårtab. Dengang var det ikke særligt slemt, men jeg valgte dog at droppe voksen for derimod at opnå et sundere hår.

Det blev slemmere med tiden, og det gik mig på så gik til hudlægen for at forhøre mig. De sagde at Roaccutanen var grunden til det, men at jeg tre måneder efter kuren slutning ville opleve normalt hår igen. Det var ikke tilfældet og jeg valgte at opsøge en privat hårklinik (haarklinikken hed den vidst), som sagde at jeg havde en smule svamp i hovedbunden. Jeg fik en shampoo og en ekstrakt, som jeg skulle bruge hver dag. Men synes heller ikke det hjalp.

Da jeg med tiden synes at det blev værre, så tog jeg til hudlægen igen, og de kunne også se noget svamp (ved ikke hvilken slags svamp?), og jeg fik recept på Nizoral og en Mousse, som jeg skulle bruge hver dag i 3 uger og et par gange om ugen derefter. Dette er snart lang tid siden, men jeg oplevede at min kløe i hovedbunden forsvandt delvist, der kom dog skæl grundet den tørre hovedbund, men det hjalp. Førhen kunne jeg køre hånden igennem midt hår hvor jeg derefter havde en del hår mellem hænderne. Efter dette så hjalp det og jeg tabte ikke hår i lige så stort omfang. (Dette er snart et halvt år siden, at det var godt.)

Nå, men nu, den dag i dag, så er det igen blevet værre. Jeg var stoppet med at bruge Nizoral og Moussen og levede 'normalt'. Men med tiden så begyndte mit hårtab at blive værre igen og det er virkelig slemt i dag, hvilket det har været de sidste par måneder.

Hver morgen, når jeg har sovet, så vågner jeg op med ekstremt fedtet hår, som skyldes fedtet hovedbund. Den fedtede hovedbund opstår næsten altid om aftenen. Og jeg føler at denne 'fedthed' gør mit svamp/kløen i hovedbunden værre, så derfor går jeg nogle gange i bad 2 gange om dagen og i hvert fald en gang hver dag, for at stoppe den fedtede hovedbund.
Men det har resulteret i endnu mere kløe og hårtab end før næsten, da min hovedbund er blevet for tør og der er opstået skæl. Så nu er jeg begyndt på at gå i bad hveranden dag, men nu er problemet igen at min hovedbund er med fedtet kløen bliver ved. Jeg begynder at få små knopper (ligesom bumser) i hovedbunden.

Det hele er ligesom en ond cirkel, hvor jeg ikke ved hvad jeg skal gøre, da jeg føler lige meget hvad jeg gør så er det dårligt for min hovedbund og mit hår falder af konstant. Jeg var i karbad den anden dag og valgte at tage hele hovedet under vandet for derefter at skylde mit hår. Da jeg efter badet kiggede ned i vandet, så havde jeg aldrig set så mange hår før. Det var næsten som om jeg lige var blevet klippet. Den var fyldt med hår. Det er så skræmmende og min hovedbund bliver tydeligere og tydeligere.
Det er ikke ét sted men over det hele at jeg mister håret. Oftest når håret falder af, så er der i spidsen (altså den enden som har været i hovedbunden) en lille 'rod' på. Det er ikke den normale rod tror jeg, men ligner noget svamp agtigt noget. Hvis man skal sammenligne det med noget, så ligner det en hudorm i den lidt gule/hvide farve.

Jeg har læst og læst på nettet. Jeg ved virkelig ikke hvad det er? Om det er psoriasis, skæleksem, svamp (og hvis det er, hvilken svamp?). Min kæreste kiggede ned i min hovedbund her den anden dag for at se nermære, da det er svært for mig selv, og lægerne siger egentlig ikke så meget andet end at det er svamp, og da jeg kom til hudlægen sagde de bare at jeg skulle bruge den Nizoral uden at tjekke hvad det var for noget rigtigt.
Men min kæreste sagde at det så rødt ud nogle steder (det må være kløen), og at der få steder var ligesom en lille bums, der var lidt hævet.

Jeg føler mig virkelig fortabt og ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre ved det her? Jeg gad godt have et svar på hvad det lige præcis er, og hvordan jeg skal få det væk, så jeg ikke lider af hårtab mere. Det er altså ekstremt så meget hår jeg taber, og det har på de 2 år, hvor jeg har tabt lidt hår efter Roaccutan, aldrig været SÅ slemt som det er nu. Føler ikke Nizoralen og Moussen jeg har fået fra hudlægen har virket. Startede med at bruge det hver dag i nogle uger og så ikke lige så ofte. Det har ikke rigtig hjulpet og når jeg vasker håret hver dag så får jeg skæl og endnu mere kløe (stadig fedtet hår, bumser/sårskorper nogle steder) , og når jeg så stopper med at vaske hår hver dag så får jeg endnu mere fedtet hår og og flere små knopper/bumser/sårskorper/kløe. Hårtabet er det samme lige meget hvad - nemlig ekstremt.

Håber på at I ved hvad det er, så jeg kan få en ende på det her. Hvis mit hårtab bliver ved, så er jeg sikker på at jeg næsten er skaldet inden for et halvt år til et helt. Føler min hovedbund er levende.

Mvh. Lunden1 - Håber inderligt på et svar! :'(

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,
    først og fremmest så kan Accutane (isotretinoin) give psykiske problemer som depression, og dette kunne gøre synet på dit hårtab en del værre. Men selvfølgelig kan jeg følge dig i at hårtab ikke er sjovt :)


    "Isotretinoin's exact mechanism of action is unknown but several studies have shown that isotretinoin induces apoptosis (cell death) in various cells in the body such as cells in meibomian glands,[94][95] hypothalamic cells,[90] hippocampus cells[96][85] and important for treatment of acne, in sebaceous gland cells.[97][44]"
    - wiki

    Har hørt om en fyr der fik rigtigt svært ved at danne fedt på huden igen efter langvarig brug, og det lader til at der kommer en del uballancer i sekretionen af fedt til huden. Dette kunne være med til at der kommer større fedt produktion i din hovedbund lige nu, hvilket øger fugten og derved øger muligheden for svampe at grå bedre (de er der i forvejen).

    Jeg ville forsigtigt anbefale at du vaskede dit hår mindre, da fedtproduktionen er øget ved hyppig hårvask. Prøv at se om du kan nøjes med hver 3 - 4 dag, og så med nizarol igen. De første par dage vil være slemme, men så regulærer fedtsekretionen sig igen. Aner ikke om det vil virke for dig dog, da mekanismen virker ude af trit. Brug en hårtørrer bagefter.

    Er huden meget inficeret med svamp? Du kunne tale m. læge om et systemisk svampedræbende middel som diflucan/andet.
  • Indstillinger
    Jeg skal ikke gøre mig klog, men blot oplyse at jeg efter en fødsel fik meget fedtet hår. Det var vådt af fedt om morgenen, så jeg måtte vaske det, for det var hverken pænt eller til at holde ud. Men jeg vasker mit hår i en shampoo til tørt hår, ikke fedtet hår og bruger meget lidt. Jeg ved ikke om du har tænkt på den slags.

    Jeg tørrer det heller ikke med hårtørrer for når håret vaskes hver dag er det ikke så godt. Men jeg har heller IKKE svamp, så jeg ved ikke om det er bedre at tørre det.
    Hårtab, min brors hår blev glansløst og begyndte at falde af. Han får en del forskellig hjertemedicin og jeg rådede ham til at tage silicium.
    Efter et HALVT år tabte han ikke mere hår. Han har nu taget silicium i nogle år, håret ser levende og glansfyldt ud. Han mister ikke hår mere. Tilmed er der kommet lidt nye hår frem.

    Det er jo et ældre indlæg, så måske er dit problem løst.
Log in eller Registrér for at kommentere.