Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hjælp

Redigeret 8 april, 2012, 12:43 i PMS og menstruation
Jeg var sammen med min kæreste sidste lørdag, hvor hans kondom faldt af.. jeg tager ikke p-piller, da jeg ikke kan tåle dem.. jeg fik først taget fortrydelsespillen ca 1,5 døgn efter, da mine forældre ellers ville finde ud af det.. jeg har nu også fået min mens - går jeg ud fra - da den så er kommet 7-10 dage for tidligt.. det er bare aldrig sket for mig, at den kommer så meget før tid.. jeg ved ikke om man kan komme til at bløde så tidligt under en graviditet, hvis jeg nu aborterer, selvom jeg tog en fortrydelsespille. Men under alle omstændigheder behøver jeg vel ikke at være bange for at være gravid? Skal jeg tage en test alligevel, når min mens rigtig skulle have været kommet?

Kommentarer

  • Indstillinger
    selvfølgelig skal du tage en test ---ingen tvivl om det
  • Indstillinger
    Fortrydelsespillen skal tages hurtigst muligt, men senest 72 timer efter samlejet. Jo hurtigere man tager den, jo mere sikker er virkningen. Du tog den efter 1½ døgn, så det var fint.
    Nu bløder du. I indlægssedlen til fortrydelsespillen kan du læse, at det er en helt normal bivirkning. Du kan pletbløde helt frem til næste menstruation.
    Ergo er der ikke noget alarmerende her.
    Der er ingen der siger, at du ville være blevet gravid uden fortrydelsespille, og nu tog du sådan en, så du er ganske godt sikret...

    Eftersom en fortrydelsespille er hård kost for kroppen, kan menstruationen godt blive lidt forskubbet, så at den ikke kommer som den plejer, er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at du er gravid.
    Jeg vil derfor foreslå, at du tager en test om små to uger for at undgå unødig usikkerhed.

    Vil lige sige to ting mere:
    Et kondom falder ikke af, hvis det er den rigtige størrelse og er sat rigtigt på, så det må I heller lige tjekke op på.
    Køb en fortrydelsespille som du kan have liggende i tilfælde af, at du en anden gang får brug for en.
  • Indstillinger
    Mange tak for svaret
Log in eller Registrér for at kommentere.