Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knudestruma/ atoksisk-diffus og multinodøs struma

Redigeret 25 juni, 2012, 16:49 i Forstyrrelser i stofskiftet
Jeg har for nylig fået konstateret struma, men en ikke behandlingskrævende een, da jeg har normale stofskifte tal og blotrykket er fint.

Jeg skal til kontrol hvert ½ år for at følge det.

På grund af travlhed i mit arbejdsliv, kom jeg ikke til lægen før 1½ måned efter jeg havde opdaget det, og med den tanke at det ikke havde været ret længe jeg havde haft struma knuden(max 2 måneder). Jeg havde i den periode hvor den kom fået blødnings forstyrrelser, selvom jeg burde være ude af overgangsalderen. Jeg fik ikke spurgt min læge om det kunne hænge sammen med min struma, men heldigvis er det med min mens. gået i sig selv igen(7-9-13).

Kan blødnings forstyrrelserne hænge sammen med min struma??

Hvad skal jeg selv holde øje med ud over at jeg kan tabe mig eller tage på og at strumaen kan vokse???

Jeg kan ikke læse nogen steder her på forumet omkring den her type struma, og vil meget gerne hører fra andre med den type struma.

Hvad er jeres historie og forløb??

Hvad kan anbefales for jeg ikke får behandlingskrævende Struma??

Jeg ved godt jeg ikke som sådan kan styrer det, men jeg tænker på om der er noget mad jeg kan spise der kan hjælpe, om der er andre forhold der gælder?? Jeg spiser fisk mindst 3 gange om ugen, og er begyndt at bruge salt med jod i.

PÅ forhånd tusind tak!!

MVH

anne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har læst det er den mest almindelige form for Struma, som jo kan udvikle sig til behandlingskrævende Struma.

    Ingen der ud over mig under sig og har spørgsmål, og gerne vil blive klogere på det??

    Ingen der vil dele sin knudestruma historie??
  • Indstillinger
    Hej Anne

    Jo det vil jeg. Har selv haft stofskiftelidelse i 6 år og struma. Jeg blev medicineret i 6 år og er langt om længe fri for det! Jeg havde også forhøjet stofskifte, så jeg skulle holde mig fra jod beriget fødevarer. Da min struma var størst, blev jeg meget forpustet og havde vejrtrækningsproblemer. Så det skal du holde øje med, om du nemmere bliver forpustet. Og det er ikke så behageligt det der kommer nu, men min mad satte sig fast i halsen og kunne et par timer efter eks. aftensmad nogle gange hoste halv fordøjet mad op, der havde sat sig fast i halsen. Og så fik jeg utroligt nemt mad galt i halsen. Den kan jo blive så stor, at den både presser på luft og spiserør. Ellers er det jo vigtigt, at man løbende får taget blodprøver. Jeg fik altså mine stoskiftetal t3, t4 osv. kontrolleret en gang om mdr.

    Min menstraution holdte helt op dengang husker jeg. Jeg vil tro den vendte tilbage da jeg var velmedicineret. Min struma blev hurtig mindre efter jeg blev medicineret.

    Vil anbefalde en god hjemmeside hvor du måske vil du finde hjælp/ svar på nogle af dine spørgsmål. Thyreoidea.dk. Og måske en bog der var noget for dig den hedder " din mad din medicin" af Per Westergaard Hansen. Det er i hvert fald godt med fisk og det som du beskriver.

    Ud over det er det vigtigt, at passe på med stress, men det er det jo altid.

    Mvh
  • Indstillinger
    Hej AnneM

    Tusind tak for dit rigtig gode svar!!!

    Det er meget anvendeligt og informativt.

    Det lyder meget ubehageligt så stor din Struma blev, men det er rigtig godt at læse det nu langt om længe er velbehandlet. Man kan vel aldrig sige man er helbredt synes jeg at have læst mig til. Det vender vel tilbage, eller chancen for den vender tilbage er der vel.

    Okay så det er faktisk omvendt af hvad jeg troede, at man skulle spise jobberiget fødevare.

    Det lyder af rigtig lang tid at der gik 6 år før du nu kan sige du er fri for det.

    Tak for hjemmeside henvisningen, den vil jeg nærlæse.

    Jeg ønsker dig fortsat fri for Strumaen.

    MVH

    anne
  • Indstillinger
    Hej Anne

    Det afhænger af om man har for lavt eller for højt stofskifte, om man skal holde sig fra jod. Struma kan komme af for lidt jod i kosten, så hvis dine stofskiftetal er normale/ eller for lavt skal du fortsætte med at indtage jod, da det kan få strumaen til at forsvinde/blive mindre. I mit tilfælde ville det forværre min situation. Men jeg kan godt sige dig det er en jungel med stofskifte sygedomme / struma, der findes ikke meget litteratur om det. Jeg synes, at jeg har kunne drage nytte af den hjemmeside jeg henviste til.

    Bliver det meget slemt med strumaen, så får man radioaktivt jod - som man skal drikke ( det er selvfølgelig noget der foregår på endokrinologisk afd.) Det skulle kunne helbrede det. Det var ikke en mulighed for mig, da jeg havde en bestemt type stofskiftesygdom, hvor denne behandling ikke kunne benyttes.

    Vi har det i familien, altså stofskifte sygedomme - ligesom så meget andet kan det være arveligt.

    Altså jeg er medicinfri nu - og fremadrettet skal jeg også passe på med stress, da det ellers kan bryde ud igen. Men det er skønt ikke, at skulle indtage al den medicin.

    Håber det bedste for dig.

    Mvh.
  • Indstillinger
    Hej AnneM

    Tusind tak for dit rigtig flotte og anvendelige svar.

    Så det vil sige at stress, kan have en negativ virkning på Struma???

    Lige nu er jeg så heldig jeg ikke har fået stofskifte lidelse, kun forstørret struma, og vil gerne om jeg kan gøre alt jeg kan for at forhindre det bliver mere og måske endda gøre noget så min struma bliver mindre.

    Det vil sige når jeg har normalt stofskifte kan jeg godt spise jod beriget fødevarer(salt)??

    Det er meget tankevækkende at der netop indenfor det her område ikke rigtig er litteratur, når så mange lider af det sammen med for højt eller for lavt stofskifte.

    Så arvelighed er en stor faktor?? Jeg har et nært familiemedlem der har for højt stofskifte og Struma(er velbehandlet).

    Det er glædeligt og positivt at læse du er velbehandlet og helt ude af medicinen og sygdommen. Jeg håber meget for dig det vedbliver sådan.

    Mange gode hilsner

    anne
  • Indstillinger
    Hej igen Anne

    Jamen hvis du ellers lever sundt og får jod, så vil det nogle gange gå i sig selv altså strumaen. Struma kan komme af for lidt jod i kosten, så hvis man indtager mere jod gennem kosten, går det nogle i sig selv. Jeg synes bare du skal tage en almindelig vitamin/mineral pille hver dag ( der indeholder jod), da for meget salt jo også kan skabe problemer med blodtrykket osv. Jeg ved godt man begyndte for mange år siden at tilsætte jod i salten, men der er også jod i vores drikkevand, mælk, fisk osv. Så en god varierende kost, vitaminpille og så ellers en stressfri (så meget som muligt) og sund livsstil med motion, så har du gjort alt hvad du kan ;=) Det skal lige siges, at jeg levede meget sundt med motion og sund kost da det ramte mig, så det viser lidt om hvor meget stress kan gøre ved os og så er der den arvelige faktor selvfølgelig.

    Jeg har fået at vide at jeg skal passe meget på med stress, da det ellers kan bryde ud igen. Jeg tror også det må have noget med hormon- balancen at gøre, nogle får det også efter/under graviditet og I overgangsalderen. Rygning kan også forværre det.

    Min stofskiftesygedom og struma, begyndte efter længerevarende stress.

    Jamen jeg håber du kan bruge det til noget, du må gerne fortælle hvordan det går dig, næste gang du skal til kontrol - hvis du har lyst og mulighed.

    Mvh AnneM
  • Indstillinger
    Hej AnneM

    Tusind tak for dit flotte svar, jeg er så glad for du kom med dine responser.

    Det er nogle rigtig flotte anvendelige svar du har givet, og noget jeg kan bruge i min hverdag og tanker.

    Det må være så optimistisk at du er ude af din stofskiftesygdom og nu kan tænke fremad og i forebyggelse.

    Tak det kan du tro jeg vil huske, at skrive igen når jeg har været til kontrol, der går lige nogle måneder hvis ikke jeg får det værre.

    Held og lykke med dig.

    Mange hilsner og tak

    anne
  • Indstillinger
    Hej :)

    Jeg læste dit indlæg, da jeg selv døjer med struma.. jeg er 24 og har haft det i 3 år- siden jeg var 21. Har fået samme svar fra lægerne.. Altså at mit stofskifte er normalt..

    Jeg har dog en masse fysiske problemer, som jeg har fået efterfølgende som træthed, muskel- og ledsmerter og tarmproblemer.. Lægerne kan ikke rigtig give mig nogen forklaring.. Og det eneste der hjælper er motion og helst styrketræning.

    Er det noget som du/ og andre har oplevet?

    Det er især min træthed der irriterer mig da denne ofte kommer i vejen for mit studieliv og styrketræningen, da træningen jo også er vigtig for at prøve at holde de andre symptomer væk..

    Hvis du/ i har nogle gode råd til at komme af med trætheden ville jeg være meget taknemlig for hvis i ville dele dem med mig :)

    Mvh.
  • Indstillinger
    Hej Digdem87

    Det lyder ubehageligt du har det sådan uden der kan gøres noget ved det.

    Hvor tit går du til kontrol??

    Du er ikke et sted i livet hvor du bruger dig selv fysisk og/psykisk meget og derfor bliver træt?? Der er ikke andre forklaringer end Strumaen??

    MVH
    anne61
  • Indstillinger
    Og tak for svaret forresten :)
Log in eller Registrér for at kommentere.