Hjem Muskler, led og knogler Fod- og knæskader

Stærke ankelsmerter forhindrer min træning :(

Redigeret 5 februar, 2015, 06:43 i Fod- og knæskader
Hej

Jeg er en mand på 39 som altid har været meget aktiv. Jeg har en fortid med knap 10 år i forsvaret samt atletik - primært sprint - på højt plan.

Omkring de 30 stoppede jeg i forsvaret og har siden da løbet regelmæssigt 2-3 gange om ugen samt stået på ski 1-2 gange om året.

For 3-4 år siden begyndte jeg periodisk (2-3 gange om året) at opleve smerter i min venstre ankel. Smerterne opstod altid efter ca 1-2 km løb og opstod på ydersiden (ikke overfladisk) - i overgangen ved fod og ankel. Smerten startede svagt, men gik hurtigt over i en skarp smerte som umuliggjorde videre løb.

Nogle gange kunne jeg fange det i opløbet ved at stoppe og ryste foden - fornemmelsen af at "ryste en sene/nerve der sad i klemme på plads".

Denne smerte er opstået oftere og oftere og siden sidste år - opstår problemet nu hele tiden - efter ca 1-2 km løb.

Smerten kan ignoreres en stund "det kan sikkert løbes væk" men uden varsel skifter smerten til at være så intens at mit ben rent fysisk synker/knækker sammen under mig. som om al kraft i et splitsekund forlader benet - eller at man slukke for strømmen til benet.

Jeg tvinges til at gå og det hjælper lidt, men jeg må ofte humpe hjem og så kan der gå dage før det er helt væk igen.

Umiddelbart er følelsen som sagt at der sidder noget i klemme, eller at noget støder mod noget det ikke skal. Det føles altså som noget Inde i foden/anklen.

Min læge har kigget på foden og bedyrer at der er fuld mobilitet, og at det næppe skyldes gigt. Han kan IKKE fremprovokere smerten når han vrider i foden.

Mine tanker går i retning af resteffekt fra gamle skader ? Dem har der nemlig været en del af fra O-Løb osv, eller at en sene har forvildet sig ind mellem de bevægelige dele.

Jeg er nu desperat og har stort set ikke løbet i et år, hvilket gør mig sur og tvær og som om det ikke var nok så også rund om livet :(

Hvem skal man gå til ? Har en udemærket sundhedsforsikring som ikke er blevet brugt endnu - så hvad kan smerterne skyldes og hvor får man fat i super lægerne der bare kan det der ??

Hilsen

Jannik - den triste eks løber :(

Kommentarer

  • du har været til din læge ---men hvad med en fysioterapeut
    har du fået taget røntgen af din ankel
    hvad med ankel bind --til daglig for at støtte din ankel
    måske har du svage led ---grundet mangel på nogle stoffer i din krop ---det kan måles ---

    vitaminer ---kalk ---miniraler ---
  • Kunne det tænkes en reumatolog og idrætsmediciner var det rigtige sted at henvende sig. Der findes private klinikker.
    En af mine veninder har også fået skader i en ankel efter løb. Det minder lidt om det du fortæller. Der er ikke flere løbeture til hende. Det er noget med ledbånd o.s.v.
  • Jeg havde nok den fordom at fysen mere var til massage og småskader :)

    Personligt håbede jeg på en CT scanning at foden, men det mente min læge ikke var noget vi skulle kigge på - ihvertfald ikke endnu....

    Det kunne jo godt være at det var stedet at fortsætte, alternativt skulle der ligge en idrætsklinik i Brøndby som er tilknyttet Teamdanmark. Her skulle "sub-eliten", det må være sådan nogle som os almindelige mennesker :D, kunne komme til mod betaling.

    Mineraler etc - tjooooh - men jeg tror ikke rigtigt på det.

    Tak for jeres input
  • til brich---

    min svigedatter kom til skade med sit knæ på skiferie ---og blev opereret og gik til optræning i lang tid ---

    og det var hos en fysioterapeut ----og hun er kommet godt over det ---men var også meget aktiv med de øvelser hun skulle gøre der hjemme ----

    så noget har fysioterapeuater --med optræning at gøre
  • Jeg kan genkende dine smerter til punkt og prikke. Jeg blev af mik læge videresendt til fys. Hvor de intet kunne stille op og sendte mig tilbage til min læge. Jeg blev efterfølgende røntgen fotograferet på frederiksberg hos. Hvorefter jeg kom ind til lægen, det viste heller ok noget. Spec lægen sendte mig herefter til MR scanning der viste at jeg havde 5 vandcyster bagtil i ankelledet. Ved operationen blev cysterne fjernet og det kom frem at jeg fået et hul pga cysterne i knoglen/hælen på 1x1 cm og 1.1/2 i dybde.
    Der gik 2 år fra første gang jeg henvendte mig til lægen til jeg blev opereret. Dog gik der kun 1 uge fra jeg blev MR scannet til jeg blev opereret.

    Der er snart gået 1 år og jeg har desværre stadig ondt og skal opereres igen til dec. Årsag, at hullet ikke er helet helt op og brusken ikke er dannet.
    Jeg håber dog at denne gang lykkedes det da jeg savner at løbetræne.

    Jeg vil råde dig til at du insistere på at du vil scannes. De lod mig rende rundt fra den ene til det anden beh./tjek i 2 år imellem tiden blev hullet større og forværret.
    Held og lykke.
  • Hej jannik

    Jeg oplever fuldstændig samme problematik som dig ved løb. Alm rgt ser fin ud og jeg går til sportsfys. Min læge siger ibuprofen kur, hvilket jeg ikke er meget for. Har du tid til at fortælle hvordan det går med dig? Og hvad gik godt eller skidt?
  • @kiki2014

    Status er, at det stadig ikke er i orden :(

    Jeg har efterfølgende været til MR-scanning på Hamlet hvor de også oplyste at alt så normalt ud - suk :-( Lægen måtte blot konstatere at han ikke kunne finde en synlig årsag til mine fodproblemer.

    Endvidere har jeg også været i et forløb hos en Fys, men uden mærkbar effekt. Han spekulerede også i gamle skader, hvilket lyder yderst plausibelt.
    Efter ca 6-8 uger uden fremgang slap min tålmodighed op :D og jeg stoppede.

    Min oplevelse er, at det nu kommer oftere, selv det blot at gå udløser nu smerten hvilket betyder at jeg nærmest halter en dags tid eller to. For at gøre det værre så oplever jeg at smertens oprindelsessted flytter sig !! Nogle gange er det ankel-agtigt og nogle gange vrist. Fælles for begge er, at jeg fornemmer varme i det berørte område - men at der ikke fysiskt kan mærkes øget temperatur.

    Som kompensation for løb, har jeg forsøgt mig med cykling, men det er godt nok noget der passer mig dårligt.
    Som løber, besluttede jeg mig, tog tøj på, løb en tur, gik i bad og alt dette på noget der ligner 60-75 min.

    Med cykel skal jeg påregne minimum 2 timer for det samme, og jeg kan ikke "bare" lige tage en tur når det passer mig.
    Det kan være det blot er en psykisk barriere, men jeg har alvorlig svært ved at acceptere at det jeg, gennem største delen af mit liv har gjort , nu ikke længere er praktisk muligt.

    Mht Ibuprofen er jeg aldeles enig med dig. Sikke et dårligt råd din læge der giver. Det er udelukkende symptombehandlende og vil ikke hjælpe på årsagen. Faktisk kan du ende med, at det bliver værre da kroppen jo forsøger at fortælle dig, at den synes noget er galt.

    Næste forsøg er at tale med en bandagist/ortopæd og se om han evt kan se noget i relation til fodstilling, som Fys og læge ikke kunne.
  • Hej... Jeg forstår til fulde din frustration. Jeg har i flere omgange haft store problemer med min venstre fod og har hver gang fået at vide, at det er en hælspore. Det der bare undre mig ved den diagnose er, at smerterne flytter rundt i hele foden og lige nu sidder præcis der hvor dit problem også er. Jeg har lige fået røntgenfotograferet foden og de mener bestemt, at det er en hælspore der generer mig og fortæller samtidig, at benævnelsen hælspore er misvisende, fordi der faktisk er tale om forkalkning af senerne i foden. Hvorfor smerterne så flytter rundt og også nogen gange gør, at jeg vågner op om natten pga. smerter som er næsten uudholdelige, det er der ikke nogen der kan forklare. Jeg har altid været aktiv og spiller så meget badminton jeg kan holde til og må så docerer det, efter hvor ondt jeg har. Jeg har forøvrigt ikke indtryk af, at det forværres af at jeg spiller, kun at jeg nogen gang er nødt til at stoppe fordi det gør for ondt. Min gode veninde, der er fysioterapeut, fandt desuden ud af, at min venstre storetå var stiv og kun kunne bøjes ganske lidt bagover og det havde medført at jeg gik meget på ydersiden af foden, hvilket bevirkede, at jeg fik ondt i den sene der er i svangen og som følge af forkert gang, blev overbelastet. Hun har så masseret og manipuleret med den tå og det har igen bevirket, at min gang er blevet meget bedre. Så måske er det et sammenfald af mange ting der fører til mine og måske også andres gener. Måske er der også tale om slidgigt, som jeg er meget plaget af i hænderne, hvem ved? Men frustrerende, det er det......
Log in eller Registrér for at kommentere.