Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Weight gainer til pige på 10?

Redigeret 1 maj, 2013, 05:02 i Store børn
Hej allesammen.

Håber virkelig der sidder nogle kloge hoveder herinde og læser med, og kan hjælpe min mand og jeg med at få lukket vores efterhånden tilspidsede diskussion omkring brugen af weight gainer til vores datter på 10 år.

Det drejer sig om, at vores smukke datter er 10 år gammel, 146 cm høj og vejer 29 kilo.
Sundhedsplejersken på hendes skole har så oplyst om, at dette betyder hun vejer 5-6 kilo for lidt, og at hun gerne så hun tog nogle kilo mere på.

Jeg mener så, at dette for det første er noget jeg diskret bør indføre i form af flere mellemmåltider i løbet af en dag og i det hele taget fortsætte den sunde og varierede kost som mine børn får i forvejen.
Jeg synes ikke, at min datter skal begynde at gå en hel masse op i vægt allerede nu - derfor jeg skriver "mit job" og "diskret".

Min mand derimod bliver ved og ved med at presse på for at han må købe noget han kalder "weight gainer" pulver til hende. Han har selv brugt det i forbindelse med hans styrketræning og er stor fortaler for dette.

Jeg har sagt NEJ til dette forslag, da jeg ikke mener, at hun skal stå og tvinges til at drikke sådan en shake for at tage på i vægt.
Jeg har også forsøgt at finde et eller andet på nettet, der kan hjælpe med at understøtte min beslutning, om ikke at give weight gainer til så ungt et barn, men kan intet finde!

Hvad ved I??? Håber virkelig på en masse gode svar, så jeg kan få afsluttet denne latterlige diskussion én gang for alle...

I øvrigt er min datter sund og rask!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Min personlige holdning er, at der ikke er nogen grund til at bruge sådan noget, med mindre man vitterlig ikke kan tage på ved at spise almindelig mad.
    Jeg tror dog ikke, at der er noget helbredsmæssigt i vejen for at hun får det - men altså, hvis hun fyldes med sådan noget, så tager det plads i maven og jeg syntes, at det er langt mere hensigtsmæssigt at hun spiser rigtig mad.

    Så set fra mit synspunkt, så skal hun - som du siger - have flere (kalorierige) sunde mellemmåltider, have adgang til sunde snacks, have lidt federe versioner af mælkeprodukter og have en ekstra skefuld sundt fedtstof på maden (du kan eventuelt benytte lejligheden til at få indført hørfrøolie, som ikke tåler opvarmning og skal opbevares på køl, på salaten - det er fuld af omegafedtsyrer). Nu er det fedstoffer jeg peger på, men det er naturligvis ikke kun det det drejer sig om.

    Desuden syntes jeg, som dig, at det er meget vigtigt at undgå et tydeligt fokus på hendes vægt. Det skal hun bare overhovedet ikke til at spekulere over.

    Igang med ekstra mellemmåltider og mere kalorietætte måltider til hende.
    Hvis I ender med at købe Weight Gainer, vil jeg foreslå, at hun får det i en smoothie med frugt og/eller bær, så der også kommer nogle vitaminer med indenbords. Men så kan I jo næsten lige så godt lave en smoothie med havregryn og hørfrøolie.
  • Indstillinger
    Tror du må forklare din mand, at formålet med weightgainer ikke er at øge vægten på traditionel vis, men med særlig henblik på at kunne øge muskelmassen.
    På Bodylabs hjemmeside - som er en af Danmarks største forhandlere af weight gainer - skriver de som følger: "Kombinerer man et passende kalorieoverskud og et højt indtag af proteiner, ved hjælp af fx Bodylab Weight Gainer, med den rette muskelstimulerende træning, så tager man muskelmasse på." Kilde: http://www.bodylab.dk/shop/weight-gainer-5c1.html

    Det er altså ikke hensigten, at tage vægt på som sådan på trods af navnet! Jeg vil anbefale den klassiske vej som den anden trådsvarer også pointerer, at der er forskellige man kan inkludere mere fedt i maden, som for eksempel ved at lave et større lag smør i frokosten, bruge den fede fløde i maden, letmælk i stedet for minimælk og så videre, og så gør det som du selv pointerer diskret... Ingen grund til at kunne fremprovokere en eller anden potentiel spiseforstyrrelse... Pigen skal jo bare fokusere på at spise det hun kan og så komme ud og lege :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.