Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

mareridt.

Redigeret 7 juli, 2012, 08:25 i Ris og ros til Netdoktor
Heej netdokter...
jeg oplever flere gange mareridt. hvor jeg vågner op med et sæt og føler der stå en personen forleden af min seng. og jeg er virkelig bange tør ikk og ligge mig til at sove om natten da jeg er bange for det skal ske igen. tager mig osse i selv i og sidde og råbe til noget der er ikk er der føler mig virkelig unormal
håber du kan hjælpe mig
hilsen Nanna91

Kommentarer

  • Indstillinger
    du skriver til Netdokter Debat Program
    det lyder uhyggeligt med maridt ----hvor længe har du haft det ----
    er det noget du har snakket med nogen om ---drømme gør vi alle med mellem rum ----

    hvis du har råd til det --skulle du prøve hypnose ---måske det kunne lede dig ind til hvad der sker ---

    er der noget i din hverdag du er bange for ---så det går igen om natten ---hvad med lidt lys i rummet når du sover ---det ville måske tage skrækken lidt --
  • Indstillinger
    Det kommer sån af og til og er det ikk drt at blive hypnosert ?
    sover altid med lidt lys det hjælper bare ikk
  • Indstillinger
    Hej jeg hedder trille.
    Jeg har selv lidt og lider meget af maridt engang imellem, men det er meget aftagende. Er Du klar over at det du drømmer handler om dig selv på en eller anden måde.
    Det er meget svært ikke at blive bange, men når du drømmer så stå op lav noget eller bare en kop the det hjælper mange gange.
    Ser Du noget specielt i tv? Hvad omhandler dine maridt?
    Du føler der står en ved sengen hvem er det ved du det? En du kender?
    Knuser Trille
  • Indstillinger
    Får du medicin af nogen art. Det kan til tider give mareridt. Jeg måtte selv skifte til en anden slags, da jeg havde frygtelige mareridt.
  • Indstillinger
    Hej Nanna91,

    jeg er hverken læge eller andet, men jeg så imidlertid et program for nogle måneder siden, der omhandlede netop det, som du beskriver. Skal bare lige spørge først: Har du svært ved at bevæge dig, når skikkelsen er der? I så fald oplever du formentligt en søvnforstyrrelse og ikke mareridt. Man har foretaget undersøgelser i Japan omkring dette, hvor konklusionen blandt andet var, at skikkelsen varierer fra kultur til kultur. I vesten er vi, eksempelvis, mere tilbøjelig til at se væsner fra Science Fiction eller Gyser-verdenen, idet vores popkultur i højere grad er påvirket af ting som rumvæsner og uhyrer. I Japan tog skikkelserne oftest form af mytologiske væsner, idet deres kultur er rig på mytologi.

    Hvad kommer det af? Som nævnt er det en søvnforstyrrelse, hvor din krop "sover", men dit sind ligger "vågent". Du ligger på grænsen mellem drømmen og virkeligheden, og det har den effekt, at man ikke kan bevæge sig og muligvis "ser syner". Det må være så uhyggelig en oplevelse, så jeg vil kraftigt anbefale, at du enten ændrer på nogle af dine kostvaner eller helt søger læge med det.

    Håber du kan bruge det til noget!

    Mvh.

    Jobbe
  • Indstillinger
    Heej taak for de svar...
    Men jaa jeg føler jeg ikk kan bevære mig når jeg ser det
    det har stået på allt for længe nu og kan ikk klare det mere
Log in eller Registrér for at kommentere.