Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp!!

Redigeret 15 april, 2012, 17:11 i Angst
Jeg vil høre, hvor sikker er en ekg? Kan den måle alt? Dvs hvis jeg havde en hjertefejl, kan den opdage det? Og kan min læge ved at lytte, høre mislyd på hjertet?
Jeg har ekstrem sygdomsangst hvad angår hjerte, blodpropper, hjerneblødninger og kræft og andet. Jeg har tit ekstra systoler og fik derfor fortaget ekg, to gange endda. Den viste alt var normalt. Og da lægen lyttede, lød det fint, kan jeg stole på det? Hvad hvis mit hjerte er forstørret eller noget? Hører tit om raske mennesker der falder pludseligt om og man får at vide de havde en uopdaget hjertefejl, kan ekg spore hvis der havde været noget galt? Jeg er 27 år og har haft angst og ocd tanker/gøremål siden jeg var ca 11-12 år gammel. Her den anden dag læste jeg om en mand der faldt om af hjertestop og blev genoplivet og fik ballonudvidelse. Kort efter fik jeg stik i hjertet, uro, svedige håndflader, højere puls og lystet til at græde. Nogle gange tør jeg ikke at tage nogle steder hen i frygt for at falde om foran mennesker. Jeg har fået tid hos en psykiater men først om tre mdr. Mine tanker hver dag handler om frygt for at dø, jeg er så ked af det. Jeg føler mig til grin og fatter ikke hvorfor lægerne ikke tager røngtenbilleder, blodprøver osv. Hvordan kan de bare sige. Du har angst, du er sund og rask? Har tit kvalme, muskelsoændinger, mavepine, hovedpine, svimmelhed, lyder jo galt? Træner ellers 4-5 gange om ugen, spiser varieret osv men nogle gange tør jeg ikke at træne da hjertet hopper og jeg bliver bange for det bliver overbelastet:( Nogle der har nogle erfaringer?
Håber virkelig på svar.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Slet ingen der har erfaringer?
  • Indstillinger
    Jeg har spurgt min bror, som er hjertepatient. Han er blevet undersøgt og opereret og fået gjort alverdens ting, så jeg regner med han ved lidt om det.
    Han tror bestemt ikke, man kan se alt.
    Det lyder nu lidt, som om det er nervøst, hm.

    Prøv at spørge her.

    http://www.hjertedebat.dk/
  • Indstillinger
    kære ven du har det forfærdeligt ---ingen tvivl om det ---gå op og søg på Google --HYPOKONDERRI ---

    og jeg mener det positivt ---der kan du læse om den sygdom ---og hvordan den udarter sig ---

    der vil du blive lidt klogere på hvorfor du har det sådan ---det er jo psykken der spiller dig et pus ---
    dder skal terapi til ---piller alene klarer det ikke
  • Indstillinger
    Jeg ved det godt, men når de fysiske symptomer er så stærke, er det svært at tro på det kun er psykisk??
    For sjovt, når jeg har en god dag, trækker jeg vejret fint, så snart jeg tænker "jeg har ingen vejrtrækningsproblemer i dag", så kommer det!!:(((((( Så begynder det hele, jeg tænker mit hjerte straks, det er grunden til jeg bliver forpustet nogle gange, bare af at snakke:(( Jeg er bange for at være alene nogle gange. Ved godt i og lægerne siger der ikke er noget, men hvordan f...... de det uden blodprøver og røngtenbilleder? Hvor meget kan en ekg egentlig vise? Der er så mange folk med hjertefejl uden de ved det, derfor er jeg bange for der er misset noget ved mig:(((
    Jeg vil helst ikke på piller, vil prøve uden:( alm terapi
  • Indstillinger
    Kan psyken virkelig gøre at jeg kan blive meget forpustet af at gå op af en trappe? Og en anden dag mærker jeg intet?!:(( klart jeg føler der er noget alvorligt galt med mit hjerte:(
  • Indstillinger
    har du været inde og læse om Hyopkonderi
    der vil du få indblik i dine symptoner ---
    jeg er sikker på du vil få det bedre med dig selv ----når du finder ud af hvorfor du har det sådan
  • Indstillinger
    Om psyken kan gøre du bliver forpustet, absolut. Hjertet kan hamre , du hiver efter luft. Man kan endda besvime. Når så man er besvimet bliver det hele normalt igen.

    Jeg havde for mange år siden nervøst hjerte og på mig udvirkede det de symptomer. Det var min livssituation, der havde skylden, den skulle ændres.
  • Indstillinger
    Et ekg er forholdsvis sikkert! Dog kan fejl kilden være at elektroderne ikke er placeret helt korrekt! mht røntgen, så kan man ikke se noget med hjertet der. Den eneste grund til man tar røntgen, er for at se om man har stase i lungerne, som kun sker ved venstresidig hjerte insufficiens. Det man kan er at foretage en ultralydsscanning ( ekko), der kan man se om du har fortykket væg eller om dine hjerteklapper fungerer som de skal. Er du familiær disponeret? Forhøjet kolesterol eller forhøjet blodtryk? Ekstra systoles ikke ikke noget at være direkte bange for, men det er selvfølgelig ubehageligt. Regner med der bli'r holdt øje med dig med ekg tjek til tider. Blodprøver tages kun ved en blodprop, da udskiller hjertet nemlig nogle stoffer (ckmb og tnt), Ellers kan de ikke vise noget. Smerter eller stik i hjertet kan også skyldes lave hæmoglobin. Held og lykke. Håber du har fået lidt svar :)
  • Indstillinger
    Hej mmvvgg

    Psyken kan godt være medvirkende til fysiske symptomer, ja. Problemet er bare, at der godt kan være et fysisk problem også, og det må da undersøges!

    Du skriver:

    ”Jeg føler mig til grin og fatter ikke, hvorfor lægerne ikke tager røntgenbilleder, blodprøver osv.”

    ”Kan psyken virkelig gøre, at jeg kan blive forpustet af at gå op ad en trappe?”

    Nu har lims nok ret i, at man ikke længere bruger røntgen, når man skal undersøge hjertets tilstand. Det gjorde man før i tiden, blandt andet for at se, om hjertet skulle være for stort. I dag bruger man ultralydscanning. Men det er nok ikke relevant i dit tilfælde.

    Jeg tror snarere, at det ville være vigtigt at få taget nogle blodprøver, som du skriver. Har du slet ikke fået taget blodprøver?

    Jeg har faktisk været i din situation. Jeg havde uroligt hjerte og åndenød ved trappegang. Min daværende læge gav mig antibiotika, fordi hun troede, at der var tale om såkaldt kold lungebetændelse. Men problemerne fortsatte og blev værre og værre. Jeg fik taget røntgenbilleder (det var før, man begyndte at bruge ultralydscanninger) og ekg, men der var intet unormalt. Til sidst lærte jeg at tie stille med det, eftersom jeg ikke blev taget alvorligt alligevel.

    Mit problem viste sig at være lav blodprocent forårsaget af jernmangel. Det var der desværre ingen, der havde tænkt på, selv om en blodprøve er en meget billig og relevant undersøgelse! Hvis du læser om jernmangel, vil du se, at det kan give blandt andet hjertebanken og åndenød:

    ”Symptomerne ved jernmangel kan ud over træthed typisk være bleghed, hjertebanken, hovedpine, svimmelhed og åndenød.”

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/jern.htm

    Nogle steder tales der specifikt om ”åndenød ved trappegang”.

    Derfor vil jeg råde dig til at bede lægen om blodprøver, især undersøgelse for jernmangel, B12- mangel folinsyremangel, samt D-vitaminmangel, og hvad lægen ellers finder relevant.

    Min blodprocent var uhyggeligt lav, efter at jeg havde gået med problemet i flere år. Og det var meget barskt at blive udsat for mistænkeliggørelse, latterliggørelse og bagatellisering af mit problem.

    Hvis dine blodprøver skulle vise sig at være fuldstændig normale, er der alligevel noget, du kan gøre. For så er der nok tale om de såkaldte ekstra-systoler, som er irriterende, men helt og aldeles ufarlige. Det vil kunne hjælpe på ekstra-systolerne, hvis du tager tilskud af magnesium. Det er et meget vigtigt mineral, som mange mennesker mangler.

    Jeg vil også råde dig til at drikke te, der er brygget på hjerteberoligende urter. Det mest effektive er te af hvidtjørn (ja, ganske almindelig hæk!), men det smager ikke så godt, så derfor er det en god ide at blande hvidtjørn med citronmelisse, som også her en hjerte-beroligende virkning. Begge dele kan købes i tørret tilstand i en helsekostbutik.

    Jeg sender dig al min opbakning!

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Du kan tro jeg kender til dine tanker, bekymringer mm. Jeg har selv haft masser af kvalme, maveonde, forpustet osv.
    Kan virkelig nikke genkendende til næsten alt du skriver.
    Det kan som en anden skriver hjælpe at få både D. Vitamin og jern fyldt op, men få målt tallene først, da det ikke er sundt med for meget jern. Start evt. Med at drikke sødmælk og spise morgenmadsprodukter, da der er jern og B vitaminer i. Bare prøv det en uge, det har været godt til mig, men det bedste har helt klart været kognitiv terapi. Hvis du bor i nærheden af Århus eller København så book en tid hos Psokolog centeret .... Det der engang hed fobi skolen. De har nogle af Europas bedste resultater, når det gælder om stress relaterede sygdomme som angst, deprimer mm. For sådan som du har det er ikke sjovt. Man bliver jo så træt og småskør af at have alle de symptomer som du har og mærker selvom det måske er psykisk
Log in eller Registrér for at kommentere.