Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tarmsmerter

Jeg har tidligere haft en debat her på siderne om diverticulitis, som jeg øjensynligt døjer en hel del med - eller også er det noget andet??

I august måned 2011 var jeg indlagt med et temmeligt aggressivt diverticulitisanfald, og efterfølgende skrev jeg her i debatten om de smerter, der fulgte med. debatten er her: viewtopic.php?f=95&t=27291

Nu skriver vi marts og jeg har stadig temmelig mange problemer med de smerter. Der er perioder, hvor det går fint, og så er der perioder, hvor det er moderat – bare ømt – og til sidst er der de perioder, hvor jeg ikke kan være her for smerter.

Jeg har en ganske forstående læge, der har fortalt mig, at jeg naturligvis bare skal komme, og det har jeg benyttet mig af nogle gange, hvor det har været ”helt tosset”. Jeg får målt mine infektionstal og de har hver gang vist, at der altså ikke er infektion.

Jeg har dog fået at vide, at man godt kan have smerter selv om der ikke er ”noget” galt. For en måneds tid siden var det igen helt tosset, og min læge valgte, at der skulle tages nogle ekstra blodprøver, der heller ikke viste nogen ting. Så fandt hun på, at der skulle indsendes en afføringsprøve – heller ikke noget galt.

Det sidste var, at jeg skulle sendes til en lægesamtale/undersøgelse på sygehuset. Og det skal jeg så her på onsdag, men her i går og i dag er jeg igen ved at gå til af mavesmerter og jeg valgte at kontakte min læge igen, for det kunne jo være betændelsen var blusset op, men stadig nej – ingen forhøjede infektionstal.

Jeg er da også ret overbevist om at mit besøg på sygehuset på onsdag og bare bliver, at der ikke kan ses noget.

Nogen forslag til, hvad der kan være galt???

Heftige mavesmerter, der dog efter nogen tid falder lidt til ro, for igen at blusse op. En fuldstændig upåklagelig mavefunktion – leverer en lind og fin portion på ”potten” hver eneste morgen – dog oplever jeg ofte en heftig smerte kort tid efter min frokost, hvor jeg kan have en omgang diarre, og det er i øvrigt fuldstændig ligegyldigt, hvad jeg har indtaget; grov kost, let kost – ingen betydning.

Og – altså ikke nogen betændelse, i hvert fald ikke en, der kan påvises.

Jeg er efterhånden temmelig udmattet og afkræftet af det her, og da også efterhånden ved at blive desperat af at have ondt i maven mere eller mindre konstant.

Jeg er ikke interesseret i bud, der udelukkende går på at fylde mig med smertestillende; jeg søger forslag til diagnose – ikke bedøvelse/sløring af mine symptomer :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    divatikler er udposninger på tarmene --- de udposninger bliver nogle gange fyldt med mad ---som har svært ved at komme ud af de små lommer ----og det er det der giver disse smerter
    som jeg forstår kommer du daglig på toilettet ----men nu skal du til undersøgelse ...skal du ikke udrenses med noget man får tilsendt fra hospetalet ----

    den gang jeg arbejdede --var jeg på en røntgen afdeling ---der lavede vi flere tarm undersøgelse ---hvor der blev hældt kontrast ind i tarmen ----derfor skulle den renses ud ----for ellers kunne man ikke se tarm vægene ---

    men det er måske gammel dags ---man kan også skanne maven ---

    når du har været afsted ----må vi høre hvad de har gjordt ved dig---

    tag det roligt det er ikke så slemt ---son det lyder til VENLIGST SOLO
  • Indstillinger
    Undskyld, jeg fik øjensynligt ikke udtrykt mig klart.

    Jeg har haft gentagne anfald af diverticulitis, så jeg ved godt, hvad det er. Jeg har også været til tarmundersøgelser, og skal da sikkert igen på et tidspunkt.

    Det, jeg forsøger at få nogle bud på, er om der skulle være nogen, der prøvet at blive ved med de smerter - nu går jeg på 6. måned efter seneste diverticulitisangreb.

    Er der nogen, der måske er længere i "forløbet" end mig, hvor man måske har fundet ud af, hvorfor disse smerter bliver ved og ved?

    Jeg har fået at vide, at man godt kan have smerter, selv om der ikke er betændelse, men har nogen fundet en brugbar løsning - måske endda en helt anden grund til sådanne smerter.

    Jeg ved godt, at det ikke betyder, at jeg så har samme diagnose, men så har jeg måske noget at gå ud fra.

    Min egen læge, der virkelig har gjort og gør hvad hun kan, står også noget uforstående overfor, at jeg bliver ved med at have ondt.
  • Indstillinger
    For lige at slutte af her.

    Jeg var i sidste uge på sygehuset, og jeg fik fortalt at alle mine symptomer, er helt klassiske for de problemer, man kan have, når man har denne sygdom.

    Her og nu er det ikke kritisk, men det er jo uholdbart med disse smerter i "tide og utide".

    For nærværende skal jeg tage en "kur" med fuld dosis Panodil/Pamol - dvs. otte stk. dagligt i en uges tid. Det har jeg gjort siden torsdag, og jo, der er da faldet lidt ro på. Så kan jeg holde pause, og hvis det begynder igen, så en "kur" mere.

    Der ud over skal jeg - til trods for min i øvrigt yders velfungerende mave - også tage Magnesia, der kan hjælpe tarmen.

    Men - et er vist kun en stakket frist, som vi ser sommeren over med; der var almindelig enighed om, at jeg "ender" med en operation, hvor det dårlige stykke af min tarm bliver fjernet.

    I den forbindelse har jeg brug for nogle råd, da jeg er voldsomt medicinfølsom, men det spørger jeg om i en anden tråd.
  • Indstillinger
    Du er selvfølgelig blevet undersøgt for alt muligt. Men er du også undersøgt for nyresten eller andet med nyrerne.
    Vi har en ung mand i familien, som er 35 år. Siden lille har han altid haft ondt i maven. Døjet med det altid.
    Først for et halvt år siden fandt man ud af, at det var nyrerne, som han nu er opereret for og har det godt.
    Alt for mange tror, de har "irritabel tyktarm".
  • Indstillinger
    Kære Katinga,

    Tak for dit input, men jeg har fuld diagnose. Jeg er scannet og tarmundersøgt, og der er ikke tvivl om, at det er diverticulitis, og jeg har også fået forklaret at mine symptomer er helt klassiske for denne sygdom, der oven i købet vist nok nærmest kan kaldes en folkesygdom - i hvert fald er den meget almindelig og også let genkendelig for fagfolk.

    I øvrigt - sidst jeg var indlagt, var man rent faktisk ret omhyggelige, netop fordi jeg havde så mange smerter, hvorfor man undersøgte for ret mange ting - for at udelukke, at der kunne være andre ting, og jeg mener faktisk også at kunne huske, at man forhørte temmelig kraftigt ind til netop omkring nyrerne, men du har ret - man skal godt nok selv være på mærkerne. Sygdom kræver et jernhelbred og en jernvilje. :-)

    Selv var jeg "bare" forvirret over forløbet, men det skyldes altså, at jeg jo ikke kendte til denne sygdom, før jeg selv "løb" ind i den, og øjensynligt også støder ind i den mere ubehagelige del af denne lidelse.
  • Indstillinger
    Hej Lotte123

    Jeg har nu Hart ondt i 3 år efter en gas by pass
    De har nu kastet håndklæder i ringen.
    Kunne godt tænke mig at få en snak med dig så vil du være sød at kontakte mig på tanja@hanno.dk
    Andre der også lider af smerter efter sådanne et indgreb er også velkommen til at skrive til mig.

    Mvh Tanja
Log in eller Registrér for at kommentere.