Angst, Tvangstanker og lidt Depri.
Dav jeg er en dreng på 19.år, som lider af angst, tvangstanker og en mindre depression. Det startede med at en ven over et spil som jeg kendte meget lidt begik selvmord, dagen efter hørte jeg en rap sang som er en smule voldelig/vulgær, i slutningen af den musik video til sangen begår han selvmord. Et efter et får jeg nogle tanker om, at dette hænger sammen, og får så lige sagt/spurgt mig selv "Imorgen begår en selvmord/Hvad nu hvis en begår selvmord imorgen?" dagen efter, begik fodboldspilleren Gary Speed selvmord. Jeg så det i nyhederne, og fik det ekstremt mærkeligt, jeg følte på en måde at jeg vidste det skulle ske, det skete pga. mig mm. Jeg fik det bedre, men uheldigvis fik jeg tilsydenladende en bunke angst oveni. Min angst den udbreder sig på mange måder, jeg tror stort set at jeg er angst for at blive "Angst" for noget efter et andet angst problem er opklaret. Lige nu, er mit angst problem, at jeg af og til tror jeg lider af kræft og hjerte problemer, pga. muskelsmerter når jeg har været urolig og har spændt et par gange for meget. Jeg gik til lægen 2 gange. Første gang udfyldte jeg et angst og depressions skema, det lettede godt nok rigtigt meget at læse/få at vide det ikke kun var mig, som havde det på denne måde. Anden gang fik jeg en henvisning til en Psykolog og nogle beroligende piller som hedder Truxal. Det gik godt i noget tid, men efterhånden er det blevet sværere og håndtere. Min psykolog har forklaret mig, at jeg ikke skal prøve at sidde helt vildt uroligt, når jeg tror at jeg får et hjertestop, men! hellere lade det komme, og sige "Fuck dig, du kan godt gå væk. Du bliver væk for jeg er stærkere end dig din dumme angst!" Det hjælper, men af og til kan angsten godt tage over så jeg bliver fuldstændig urolig og får det helt vildt ubehageligt. Jeg får nogle tanker, hvor jeg forestiller mig at det er nu det virkelig sker, jeg skal dø som 19.årig af kræft eller hjertestop. De er meget ubehagelige de tanker, og tvangstankerne får det på en måde til at virke meget virkeligt. Jeg kan let tænke over det og så virkelig tro jeg har hjerte problemer eller kræft, og får trangen til at ringe efter en ambulance, tilkalde læge osv. Dog, er jeg klar over at der overhovedet ikke er noget galt, dette problem er psykisk og ren indbildning.
Jeg har svært ved at tackle det når jeg skal i seng, jeg vil ikke rigtig i seng. Om eftermiddagen kan jeg blive urolig, bare ved tanken om at der er xx timer til, at jeg skal i seng. Så jeg er altid træt om morgenen, når jeg skal op og i skole.
Har i nogle råd til mig, for at slippe af med denne vanvittige tilstand?
Jeg har svært ved at tackle det når jeg skal i seng, jeg vil ikke rigtig i seng. Om eftermiddagen kan jeg blive urolig, bare ved tanken om at der er xx timer til, at jeg skal i seng. Så jeg er altid træt om morgenen, når jeg skal op og i skole.
Har i nogle råd til mig, for at slippe af med denne vanvittige tilstand?
Kommentarer
Du søger nogle svar til hvad du kan gøre for, at få det bedre og jeg har følgende forslag.:
1. Få en kæreste hvis du ikke har en. Det er meget tryggere at sove med en anden ved siden af, som kan støtte dig hvis du bliver bange eller ked af det. Jeg har selv en kæreste der støtter mig meget når jeg får angstanfald - og det hjælper meget.
2. Tal åbent med dine venner og din familie, så du har nogle at ringe til eller tage over til hvis det bliver for svært.
3. Dyrk motion. Jeg er selv dårlig til det, men når man dyrker motion får man en bedre kontakt med sin krop. Når man føler man har det godt udenpå styrker det også indeni.
Lige pt leder jeg efter en forening eller sådan noget for unge der lider af angst. Jeg tror det vil hjælpe andre at kunne tale åbent om dette blandt andre unge, som lider af det samme.
Håber du kan bruge svarene.
Jeg synes du skal søge om at komme i kognitiv adfærdsterapi hos en psykolog.
Kan du spørge dine forældre om deres hjælp til at finde den rette psykolog, så du ikke selv står med hele opgaven? Det er vigtigt at finde en god psykolog med speciale præcis indenfor angst og ocd. Du og dine forældre kan fx. kigge på angstforeningens hjemmeside og kontakte dem for at få liste over psykologer i dit område - med forstand på angst.
Da jeg var i din alder stod jeg selv med hele ansvaret for at søge en psykolog og det er svært når man er ung og har problemer.
Derfor; søg dine nærmeste om hjælp og støtte allerede nu. Både hvad angår at få hjælp til at søge psykolog, men også i det hele taget. Det er godt at have nogen der ved at du er sårbar og de bør sørme støtte dig.
Det er mit råd.
Kh.
Jeg vil prøve de forslag et efter et, og så se om de ikke hjælper, det burde de jo et eller andet sted gøre. Mine forældre ved det, jeg snakker med dem mange gange om det.
Tak igen !
Jeg kan genkende mange af de ting du skriver. Jeg går selv i panik en gang i imellem og tænker at jeg snart får et hjertestop eller har kræft og skal dø så ung.. men jeg lider også af ocd.
For mig er det også værst inden jeg skal sove hvor man er alene med sine tanker.. deruodover er det værst i perioder..
Hjælper det slet ikke at snakke med en psykolog?
Jeg skal selv til psykolog for første gang i morgen.. ved ikke hvad jeg kan forvente.. selvom jeg har været til psykolog før i en meget meget kort period for noget helt andet..
synes det er godt at dine nærmeste ved det.. Det er modigt at fortælle dem det.. er i hvert fald ikke noget jeg har mod på nu..
Det skal nok komme med at fortælle det til dine nærmeste, det er svært men det er altid godt med noget støtte. Jeg ønsker dig held og lykke med det!