Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Holde vejret

Redigeret 19 maj, 2016, 11:25 i Motion
Hej allesammen

Jeg ved ikke, om det er det helt rigtige at poste dette emne, men here goes;

Jeg har fået en vane med, når jeg cykler i trafikken, at holde vejret når jeg cykler bag busser, taxaer mv. Jeg holder vejret i ca. 6-7 sekunder, og trækker så vejret igen når jeg er forbi dem. Jeg er dog kommet til at tænke på, om jeg på nogen måde tager skade af denne aktivitet? Her tænker jeg på, om alt fra hjerne til hjerte kan tage skade af at holde vejret i den mængde tid mens jeg cykler?

Mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg er ikke ekspert, men hvis man tænker logisk, så minder det jo ret meget om at dykke ned under vandet og holde vejret mens man svømmer. (Altså er aktiv). Og det er der jo intet som helst farligt ved. :) Jeg tror du kan være ganske rolig.
    Jeg kan selv finde på at holde vejret hvis der er en grim lugt eller trafikos lige foran mig. Det er en helt naturlig menneskelig reaktion. Men jeg kan godt se det er irriterende hvis man føler behov for at gøre det konstant. Hvad med i stedet at lade være med at cykle helt op i rumpen på bilerne, hvis det kan lade sig gøre, der hvor du færdes?
    Men det er faktisk helt forfærdeligt, syens jeg, at mennesket har skabt sig selv nogle så styrende behov (så som at køre i biler) som ender i at forpeste vores luft. ØV! Det er synd for vores skønne klode! Heldigvis er der andre der forsøger at finde på nye energikilder, sådan så vi både kan beholde vores (selvskabte) behov og samtidig passe på vores klode!

    Kh.
  • Indstillinger
    i stedet for at holde været ---kunne du have et halstørklæde på som du lige kan tage op foran munden----når du gykler bag bilerne
  • Indstillinger
    Jeg ved ikke rigtig. Umiddelbart ville jeg ikke tro, at der var noget i vejen med at holde vejret. Men så læste jeg den artikel her: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/03/05/083144.htm

    At du holder vejret er vel det samme som, at nogen holder vejret i søvne? Eller hvad? Eller tager de skade fordi de holder vejret længere tid?
  • Indstillinger
    Hej,

    Artiklen handler om søvnapnø. Det er en tilstand, der ikke har noget at gøre med at holde vejret med vilje under aktivitet. Så det kan vi udelukke.

    Dén med tørklædet...hm! Altså, signalværdien er muligvis stor, da et tørklæde eller en maske kan signalere: Puh! Hvor er her oset! Hold op med at forurene! Men på den anden side tror jeg ikke kineserne er holdt op, bare fordi de bærer masker?
    Det er vigtigt at finde andre og nye veje. I betydningen: At køre ad de mindst trafikerede veje og stier i stedet for at begynde at bære "masker". Og så skal vi sammen finde en anden vej når det gælder at skabe bæredygtig energi og bilfri byer! Det er nødvendigt, hvis vi vil kunne trække vejret frit i fremtiden også - forestil jer, at vores børn skal bære masker når de skal ud at lege!

    Jeg kunne da "for sjov skyld" godt tænke mig at spørge trådstarter om han selv har bil og om den kører på benzin? For de fleste af os ønsker naturligvis ikke at indånde forurening og vi bliver bange for selv at blive syge. Men hvor ofte tænker vi over, at vi selv er med til at skabe forureningen, som vi alle kan blive syge af?
    Verden kan ikke blive bedre end du selv er. Det starter altså med én selv! Selv hvis man er den dydigste mønsterborger...ja, så er der stadig meget at kæmpe for. Så én ting er altså ens bekymringer om sit eget helbred. En anden ting er at man kan gøre noget for at nedbringe forurening til glæde for alle.

    Kh.
  • Indstillinger
    Sikke mange svar der er kommet, tak for det!

    Ja længdemæssigt kan perioden jeg holder vejret vel sammenlignes med at svømme. Og logisk set bør det ikke være et problem. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke, om det ikke kan sidestilles med søvnapnø, som Sofart siger - det er vel begge at holde vejret?
    Jeg har dog lige i dag fundet en ny cykelrute, hvor jeg i hvert fald halvdelen af vejen slipper for trafik - så intet med at holde vejret der!

    Et halstørklæde tror jeg desværre ikke er en løsning, bilosen er stadig ret stærk på Jagtvej og Falkonerallé til ikke at lugte! Men tak for forslaget :-)

    Men ja, kan det ikke sidestilles med søvnapnø? Eller er det at være for "hysterisk"?

    Mvh

    PS: Og nej, jeg har ingen bil :-)
  • Indstillinger
    Du har ingen bil og heller ingen søvnapnø! Så er alt jo godt! :)
  • Indstillinger
    Ved søvnapnø trækker man typisk ikke vejret i en længere periode (flere sekunder op til et par minutter!) - 6-7 sekunder kan ikke ligefrem siges at være ret lang tid.

    Søvnapnø føles lidt ligesom hvis du puster luften ud og holder vejret så længe du absolut kan, indtil du føler at du bare SKAL trække vejret - og så lidt længere (når du begynder at mangle ilt og CO2 bliver for højt i blod og lunger)! Med den forskel at du ligger og sover og derfor ikke mærker det kommer snigende og du pludseligt vågner med fornemmelsen af at du ikke kan få vejret! Meget ubehageligt, jeg har prøvet at vågne sådan et par gange, men det er vist heldigvis ikke nok til at det kan klassificeres som rigtigt søvnapnø, jeg havde også en slem forkølelse og kold lungebetændelse.

    Så jeg vil da sige at så længe du kun holder vejret indtil du føler det bliver nødvendigt at trække vejret igen kan der da næppe ske noget! Det er også meget svært at holde vejret længere end godt er når man er vågen og ved bevidsthed!

    Da jeg var barn holdt jeg ofte vejret med vilje i længere tid, over to minutter var ikke noget problem og tror nu ikke jeg har fået nogle mén af det! ;)
    Der findes jo også perledykkere og fiskere og lignende der lever af at snorkle, de kan holde vejret i flere minutter og gør det gerne igen og igen, time efter time, hele dagen lang!
  • Indstillinger
    Det er absolut ikke farligt. Jeg er fridykker og jeg har holdt vejer i over fire minutter, og flere af mine venner kan holde vejret i over 6 minutter. Og vi har ikke taget skade endnu:-)

    /Jakob
    Founder http://bookanaut.com/
Log in eller Registrér for at kommentere.