Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad gør man?

Redigeret 18 marts, 2012, 10:49 i Studerende og unge
Hej. Jeg går på gymnasie i 1.g, hvor jeg har en lærer, der virkelig ikke kan lide mig. Han er begyndt at smide mig ud af skolen, for resten af dagen, hvis jeg kommer bare lidt for sent til timerne, skønt han ikke selv er kommet til tiden, og jeg så møder ham på gange, på vej ind i klasselokalet. Derudover har han truet mig med at give mig -3 i hans mundtlige fag, hvis jeg kommer for sent til hans timer igen. Skønt jeg næsten er 100% sikker på, at man kan spørger mine 30 klasselamarater, hvori minimum 90% af dem, vil mene at jeg er bla. de 5 mest aktive elever i hans timer. (I hvert faldt mundtligt.) Herudover skal det lige siges at jeg kun har 15 % fravær i hans timer, og sammenlagt har jeg 9 %. Så jeg mener ikke rigtigt, at han kan værre så sur over mit fravær?
(Det skal også lige siges, at noget af fraværet jo kommer, hvor jeg er blevet smidt ud, for resten af dagen.)

Ud over dette har jeg også i en længere tid haft en mindre depression som har hærget mig, så det hjælper ikke lige just min sag.

Hvad gør jeg?

Fra det store spørgsmålstegn.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Møder til tiden. !!!!!!!!! Hvor svært kan det være.
  • Indstillinger
    Temmelig svært, da der køre en bus, fra hvor jeg bor, der sjældent holder kørerplanerne, og den kører vel en gang i timen.
  • Indstillinger
    Jeg tillader mig at gå ud fra, at du ikke er den eneste elev, der kører med denne bus - var du det, var den givet blevet nedlagt - så I må således være flere,der har det problem med at komme for sent?

    Så mit første forslag er, at du allierer dig med de andre, der har samme problem, og I henvender jer til skolens leder omkring det problem, at I kommer for sent. Det er væsentligt, at der foreligger en klar aftale om, hvorfor du/I er nødt til at komme for sent, så skolen er bekendt med dette problem.

    Der ud over vil jeg dog foreslå, at du henvender dig til til skolens leder og beder om en personlig samtale omkring en lærer der forfølger dig personligt, og lader sine personlige holdninger til dig påvirke dine karakterer. Det må din lærer nemlig ikke.

    I min skoletid havde jeg også en lærer - min dansklærer - der havde noget mod mig personligt, og jeg fik ekstremt dårlige karakterer for mine stile.

    Jeg gik til skolelederen, og en uvildig lærer fik mine stile til gennemgang, og min klasselærer blev underkendt. Og nej - det blev vi ikke bedre venner af, men hun blev nødt til at forholde sig upersonligt til mine opgaver, og give mig den karakter opgaven rent faktisk var værd. Jeg glemmer i øvrigt aldrig hendes sure fjæs, da hun var nødt til at give mig topkarakter til den mundtlige eksamen, da det øjensynligt ikke lykkedes hende at gå mod censor.

    Nå, det var lidt snak fra en, der kender til problemet med en lærer, der lader sine personlige negative holdninger påvirke sin objektivitet, hvilket en lærer ikke må.

    Så - gå til skolelederen og fortæl, at du føler dig personligt forfulgt af denne lærer, som givet vil blive indkaldt til en samtale, hvor der kan blive talt om, hvad det er denne lærer har i mod dig, og hvordan situationen kan blive ændret.

    Det er desværre ikke kun elever, der mobber hinanden. Det er beklageligvis ikke et ukendt fænomen, at det faktisk er en lærer, der mobber en elev, og det skal simpelt hen anmeldes - og altså i første omgang til skolens ledelse.
  • Indstillinger
    Og nu kom vreden op i mig, for jeg husker også en lærerinde, som mobbede. Så jeg må lige give mit besyv med.
    Jeg var ved at besvime af rædsel til hendes timer. Jeg fik den ringeste karakter af os alle. I guder, hvor jeg hadede hende. Tænk et voksent mennesker, der mobber et barn på 13 år. Hun udvalgte sig nogen, som hun forfulgte. En pige, fra en anden klasse blev indlagt med nervøs astma. Bare på grund af hende.

    Men har du da ikke fortalt det er på grund af bussen. ?? hvis du har sagt det og ikke mødt nogen forståelse, siger jeg det samme som lotte123.
    Hvis du intet har sagt kan læreren jo kun tro du er sløset.
  • Indstillinger
    Jeg var i øvrigt enig med Persille i hendes første besvarelse, for der skrev du kun, at du kom for sent - og ikke hvorfor, og så er der ikke andre svar, end at man skal møde til tiden.

    Jeg gik kun ind i det her, fordi du gav et andet billede.

    Det er i det hele altid vigtigt at melde klart ud, så derfor bør du også tænke over, om du med dine handlinger har givet din lærer et forkert indtryk af dig og din seriøsitet omkring skolen.

    Faktisk kunne det være en ide, at du bad din lærer om en samtale, så I sammen kunne få ryddet op i eventuelle misforståelser.
  • Indstillinger
    Jeg siger mange tak for hjælpen. ;)
    (Og jo, self. har jeg sagt det til min lærer- Men når man siger, at det er pga bussen, lyder det som en dårlig undskyldning.)
  • Indstillinger
    Hvis skolen ligger et sted, hvor der er gode offentlige transportmidler til, så har du ret - så er det en dårlig undskyldning.

    Men ligger din skole et sted, hvor mange elever kommer langvejs fra med dårlige forbindelser, så er det jo ikke kun dig, der har problemet, og skolen bør derfor kende til det, hvorfor det så ikke er en dårlig undskyldning.

    Kan du tage en forbindelse, der f.eks. kører 15 -20 minutter tidligere og du på den måde, kan være sikker på at komme til tiden, så er det naturligvis, hvad du må gøre.

    Men at skulle sidde og vente f.eks. en hel time, fordi der er usikkerhed om nogle ganske få minutter, så bør det være et problem skolen er opmærksom på, og har forståelse for.

    Nu er det ved at være forår. Har du ikke mulighed for at cykle?
  • Indstillinger
    Latterligt problem , Alex.
    Tag dig sammen, let røven osv.
    Lotte 123 har ret. Hvis dit luxus-legeme ikke kan klare at cykle
    så køb en knallert ! Prøv lige at se hvad folk her døjer med !
  • Indstillinger
    Vil lige gøre opmærksom på, at sådan har jeg ikke udtalt mig. Jeg stiller nogle forslag, men ikke fordi den unge mand skal "lette røven".

    Jeg læser faktisk en ung mand, der muligvis bliver mobbet af sin lærer, og det ser jeg som et ret så alvorligt problem, der kan påvirke denne unge mand for resten af hans liv, og det er ikke et latterligt problem.
  • Indstillinger
    Altså Lotte , hvis du mener at dette er et - ret så alvorligt problem - så stiger
    jeg bare af . 0g det gør jeg hermed. VH søren.
Log in eller Registrér for at kommentere.