Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

eks-ryger og konditiontræning

Redigeret 30 oktober, 2012, 07:30 i Motion
jeg er en fyr på 21 år der prøver at ligge min livsstil om efter jeg begyndte at føle mig som man på 50+.. har været røgfri i 4 uger nu men kan ikke motivere mig selv til at komme ud at løbe eller bruge nogle af de andre maskiner, fordi jeg har en elendig kondi.. men er der nogle gode råd til hvordan jeg kommer i gang og hvilke maskiner jeg skal bruge til konditions træning da jeg er medlem af fittness world.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg vil anbefale dig at få lagt et træningprogram af en instruktør.
    Du kan også gøre brug af deres holdtræning her i starten. Det gælder lige så meget som motion som løbebåndet gør - og det kan være lidt nemmere at være aktiv på et hold end når man står der alene og bare syntes det er hårdt.

    Jeg vil anbefale dig at starte med at gå hurtigt på løbebåndet. 20-30 minutters hurtig gang bør give sved på panden.
    Efter kort tid vil du kunne begynde at løbe stille og roligt. Gå ind på iform.dk og kig på deres løbeprogrammer for begyndere. Enten kan du følge sådan et, eller også kan du få lidt inspiration til hvordan man gør ved at læse dem.

    Crosstraineren er også god, for der kan man veksle lidt mellem at lægge mest kræfter i armene og benene.

    Inden du går igang med maskinerne skal du lige gå over i receptionen og bede en af dem vise dig hvordan de fungerer, for der er mange funktioner, og det er en skam ikke at kende dem og få fuldt udbytte af maskinerne.

    P.S. Tillykke med rygestoppet og motivationen for et sundere liv!
  • Indstillinger
    Hvis du som i dit tilfælde træner i center, så kan en let omgang spinning være sagen. Du cykler bare med som du kan holde til det.

    Et andet godt begynder råd er de små løbeturer. Hvis jeg var dig, ville jeg starte på at løbe 3 km. Jeg vil tro det tager 20-25 minutter, hvis man er i dårlig form. Dette kan gøres 2-3 gange i ugen.

    Når du så kan løbe 3 km i et huk, eller med en enkelt pause. Så vil jeg øge distancen. En god tommelfingerregel er at man max. ligger 10% til ens distance fra forrige uge.

    Eksempel, løb du 3 KM forrige uge, så tilføjer du 300 meter. Så stiger du til 3,3KM. Når du kan løbe den distance, så kan du igen tilføje 10%.

    Sidste alternativ kan være noget så simpelt som at deltage i holdsport, mange har det med at yde mere, når andre kigger på. Tænk over hvad der kan være din næste hobby, eller hvad du dyrkede af sport som barn. Mulighederne er mange.

    Held og lykke med den kommende form.

    Mvh Henrik - http://www.projektmotion.dk/

    PS. Har du en smartphone, så prøv Nikes "Running". Det findes til både android og iphone. Det er ofte gratis og ellers koster det 6 kr. Mindre end en Mars bar. :)
  • Indstillinger
    Som de andre også siger, vil jeg anbefale dig at få noget professionel vejledning, så du for det første ikke kører surt i træningen på et tidspunkt - men også så du undgår skader, ved forkert brug af maskinerne.
    Jeg har fulgt nogle af slankedoktor.dk's træningsprogrammer, og de var var rigtig gode at bruge. Herudover var det også rart, at man kunne være med i debatter, hvor man kunne snakke med andre om deres erfaringer. Prøv f.eks. dette: http://slankedoktor.dk/artikler/motion/ ... paign=4201 _link

    God fornøjelse!
Log in eller Registrér for at kommentere.