Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

mega frustreret, lavt stofskifte efter fødsel :(

Hej..

Jeg er rigtig rigtig frustreret over det her stofskiftehalløj..

jeg har for snart 4 måneder siden født en fantastisk lille pige.. Jeg fik så efter 1,5 måned konstateret for højt stofskifte da jeg på et splitsekund blev svimmel, det sortnede for mine øjne, hjertebanken og total angstanfald.. gik så til lægen..
Jeg fik taget nogle prøver som viste sig at være for højt.. Blev tilknyttet endokronologisk dagshospital på hvidovre :)
Der gik 2 uger gør jeg fik tid der og fik så thycapsol, der gik 14 dage hvor jeg så igen lige pludselig kunne mærke en forandring og var sikker på at mit stofskifte var blevet for lavt så ringede derover og bedte dem om at tage nye prøver..

ganske rigtigt så var det blevet alt for lavt.. der blev så ringet nogle eltroxin ind til mig som jeg kunne hente samme dag..

Nu har jeg så taget eltroxin 50 mikrogram om dagen i 14 dage og har det simpelthen så skidt.. havde ellers lige haft et par rigtig gode dage uden svimmelhed, hovedpine, muskelsmerter osv..

Jeg har nu fået hjertebanken, svimmelhed og en stigende puls og da det er lørdag kan man ikke få fat i nogle som helst på endokronologisk afd.. så jeg ringede til vagtlægen som sagde at jeg simpelthen skulle stoppe med at tage dem da det højst sandsynligt er en overdosering ..

Er der andre der har prøvet dette??

De mener iøvrigt at jeg har fået denne stofskiftesygdom i forbindelse med min fødsel den hedder vist post partum et eller andet :)

Jeg er meget frustreret og er simpelthen så ked af det over at jeg har det skiftevis godt og dårligt.. Glæder mig så meget til at blive normal..

undskyld mit lange indlæg men er bare nødt til at komme ud med det :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tror jeg har prøvet alt indenfor stofskiftesygdom. Jeg fik konstateret for lavt stofskifte efter i min graviditet med min søn for 10 år siden og begyndte i medicinsk behandling, eltroxin. Da min søn var 4-5 mdr. blev mit stofskifte højt og lægerne sagde jeg skulle stoppe med medicinen. Det viste sig dog at være en stor fejl da det høje stofskifte var forbigående og mit stofskifte blev så lavt over de næste at jeg var ved at stille træskoene. Det tog mig derefter 3 år på eltroxin igen at blive nogenlunde velfungerende. Havde alle de symptomer du beskriver og 100 andre. Pt. Ligger mit stofskifte fint, har dog lige haft en periode med let forhøjet stofskifte og kan også mærke det svinger, alt efter hvor jeg er i cyklus. Kender efterhånden alle mine stofskifte symptomer men bliver stadig lige skræmt over dem. Du skal desværre ikke forvente at lægerne ved ret meget om hvad de gør når det kommer til stofskiftesygdomme, det har jeg efterhånden erfaret, men lyt til din egen krop og forlang ekstra blodprøver osv. Det er en meget ubehagelig sygdom som påvirker alle celler i kroppen også hjernen og hjertet. Det er ikke for at skræmme dig men blot for at fortælle dig at du ikke skal være bange for at der kunne være andet i vejen. Stofskiftet giver mange grimme symptomer. Hej fra en som har levet med stofskiftesygdom i 10 år:-)
  • Indstillinger
    Men du skal vide at jeg også skifter mellem at have det godt og andre dage meget dårligt, sådan tror jeg desværre det altid vil være, ihvertfald med mig og denne trælse sygdom. Bliver aldrig den samme som før sygdommens udbrud. Men det lyder på mig somom at du har haft forbigået højt stofskifte efter fødslen, når du så får medicin for det høje stofskifte og det så selv normalisere sig og du stadig får medicin for et for højt stofskifte, ja så bliver det selvfølgelig for lavt. Men undrer mig over at du ikke blot skulle trappe ned på den medicin for det høje stofskifte, men istedet får medicin for lavt stofskifte.... Tror dit stofskifte har normaliseret sig selv, så derfor får du overdosering reaktion på eltroxinen. Så du skal have taget blodprøver og mit gæt er at du slet ikke har behov for medicin, så det er jo en helt anden situation end jeg var/er i.

    Held og lykke herfra.

    Kom endelig med en update:-)
  • Indstillinger
    Nu har jeg lige været ovre på endokronologisk dagshospital og tvang dem til at finde en læge der kunne tage mig med det samme :)
    Det thycapzol jeg fik havde ingen virkning så det kunne de ligeså godt have sparet sig ;) det fortalte lægen mig da jeg stoppede med at tage dem..
    nå men alt andet lige, så kom jeg til med det samme idag ;) hun var super sød og sagde at jeg ikke skulle tage eltroxin før vi har fået svar på de nye prøver som jeg fik taget idag ;) hun mente absolut også at der her var tale om en overdosering med de symtomer jeg lige pludselig har fået igen :) Plus at jeg så oveni også har fået en virus hvilket er med til at gøre alting værre:(
    Jeg må indrømme at jeg simpelthen er så træt af den her sygdom og håber bare at den snart forsvinder :) hende lægen sagde noget med at der ville gå ca. 6 måneder da det jo er en efterfødselsreaktion. . ham der scannede mig for 14 dage siden sagde også at det var den og at jeg nok snart skulle blive "normal" igen ;) hvilken diagnose fik du stillet dengang ?? og blev du scannet?? er ret nysgerrig, håber at det er okay ;)

    KNus
  • Indstillinger
    Jeg fik jo sygdommen midt i min graviditet og det hedde myxodem med antistoffer. De vidste ikke om den ville gå væk efter min fødsel, men det gjorde det ikke og har nu haft den i 10 år. Jeg fik lavt stofskifte og fik eltroxin. Efter fødslen steg mit stofskifte kraftigt og de troede derfor det blot havde været graviditetsbetinget og jeg blev taget af medicinen, med det resultat at det faldt voldsomt og var næsten uoprettelig igen, tog somsagt 3 år før jeg blot kunne cykle en tur. Det er rigtig rigtig træls men det kan tage virkelig lang tid for kroppen at normalisere sig efter sådan en stofskifteforstyrrelse. Men der er da håb forude for dig hvis det viser sig du rent faktisk ikke har sygdommen, men "kun" et forbigående problem. Jeg siger "kun" for jeg ved hvor hårdt og frustrerende det er at mærke at ens krop flipper helt ud og man ikke aner om man vil overleve, for det kan virkelig føles somom man ikke gør..... Jeg er blevet tilkendt fleksjob fordi jeg bliver træt efter 4 timer, har meget ondt i arme og ben, kan intet løfte. Har ekstraslag/flimmer/andre spasmer i hjertet - u name it og jeg har prøvet det.. Får levaxin da jeg ikke kunne tåle den nye eltroxin.

    Hej herfra
  • Indstillinger
    Jeg har haft for lavt stofskifte, som kom efter en fødsel. Det har at gøre med, at (jeg tror de sagde) hypofysen havde manglet ilt under fødslen. Jeg var i behandling i mange år, men kunne slippe af med eltroxinen omkring 1995. Så det kræver lidt tålmodighed. Min sidste fødsel var i 1972.
  • Indstillinger
    hold da op det var godt nok længe du så var på eltroxin ;) Er du helt rask nu så??
  • Indstillinger
    Ja, mit stofskifte har været normalt siden jeg slap eltroxin. Jeg har stadigvæk forstørret skjoldbruskkirtel, men det er tilsyneladende uden betydning, og giver ingen problemer.
    Hilsen Linette.
Log in eller Registrér for at kommentere.