Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mulig graviditet?

Redigeret 10 marts, 2012, 11:35 i Prævention
Hej

Mig og min kæreste har haft sex uden kondom og der skete et uheld.
Hun tog en fortrydelses pille så gik der en uges tid, og vi havde sex uden kondom igen. Jeg gik ud af hende inden jeg kom, og puttede et kondom på da jeg havde tørret sæden nogenlunde væk så vi kunne forsætte, men det sprang så efter noget tid. Og natten til dagen efter havde hun så sin menstruation, kan hun så godt være gravid?

Vi håber virkelig vi kan få et hurtigt og ordenligt svar.
Hun startede forresten på p-piller da hun fik den.

Jeg vil også gerne vide om jeg kan komme inde i hende hvis hun er på p-piller, eller om vi stadig skal bruge kondom?

Tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis hun har fået menstruation dagen efter, så er risikoen for graviditet så forsvindende lille, at jeg vil kalde den ikke eksisterende.

    Du beder om et ordenligt svar, hvilket jeg også gerne vil give dig, men jeg er altså også nødt til at slå lidt i bordet.
    I havde ubeskyttet sex, det gik lidt galt; pigen tog en fortrydelsespille. En sådan pille er faktisk virkelig stærke sager og ret så dårlig for kroppen, hvor det kun er noget, der bør tages i absolut nødstilfælde. Det er derfor fuldstændigt vanvittigt af jer at have ubeskyttet sex en gang mere en uge efter – og da især når I nu havde det kondom liggende parat.

    Jeg vil også sige, at hvis man er voksen nok til at have sex, så bør man altså også være voksen nok til at sætte sig ind i, hvad der kan ske.

    Afbrudt samleje er IKKE en sikker prævention. Du bør vide, at du faktisk sender masser af levedygtige sædceller ud længe inden du selv tror, det er på vej.

    Jeg vil foreslå jer, at søge noget god og konkret seksualinformation, som kan blive til stor glæde og gavn for jer både nu og fremover. Dine spørgsmål tyder på, at hverken du eller din kæreste er særligt velinformerede.

    Din kæreste er nu begyndt på p-piller. Ved disse piller ligger en indlægsseddel, og den bør både hun og du læse grundigt. Der er der information om hvordan og hvorledes.

    Jo – p-piller er ca. 98% sikre, men der findes altså nogle få kvinder, der ikke påvirkes, hvorfor nogle godt kan blive gravide alligevel.

    P-piller beskytter IKKE mod kønssygdomme.

    Og – p-piller er kun god beskyttelse, hvis de tages 100% korrekt. Bliver de ikke taget korrekt, er det faktisk en meget dårlig og usikker prævention. Men læs indlægssedlen grundigt.

    Selv om pigen tager p-piller er prævention stadig begges ansvar, så hvis hun alligevel bliver gravid, er ansvaret altså lige så meget dit, så det er op til dig selv at finde ud af, om du alligevel ikke gør klogest i at bruge det kondom – og hver gang helt fra start til slut. Så passer du ikke bare på pigen, men i alle højeste grad også på dig selv.

    Skulle en pige blive gravid, og skulle hun beslutte at ville beholde barnet, så har du intet som helst at skulle have sagt – din del af ansvaret hænger på dig.

    Det kan godt være, det er dejligt at lade være med at bruge det kondom – men på længere sigt, er det en rigtig, rigtig god ide at bruge det - hver gang.
  • Indstillinger
    Tak for svaret Lotte. Både mig og min kæreste skal nok tænke os bedre om. Der er meget vi kan tage til os. Jeg sætter pris på at du gider svare så uddybende.

    Mange tusinde tak fra både mig og min kæreste:-)
Log in eller Registrér for at kommentere.