Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

6 hofteporteser

Redigeret 7 august, 2013, 10:37 i Slidgigt
Jeg har fået v. hofte skiftet 6 gange i løbet af 15 år. Sidste gang i efteråret 2011. Jeg har det "fornuftigt" og så heller ikke mere. jeg træner 4 gange om ugen med fys. Er der andre der har erfaring med lidt mange udskiftninger?
VH
Dorthe

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,
    Nej jeg har ingen erfaring med det, men står overfor at overveje en hofteoperation. Jeg er tilbageholdende, men vil meget gerne høre dine og andres erfaringer med udskiftning af hofteleddet. Jeg har hørt man bliver smertefri, men hvordan med funktionaliteteten? Altså hvor meget kan man bagefter?
    VH
    Nina
  • Indstillinger
    Ja du skal virkelig vende det, i dit hoved ind til mange gange. Er det en ortopæd
    der anbefaler det? Er dit problem smerter og indskrænkning i bevægelse? Har du prøvet en god fysio., om du skal opereres eller ej, har du brug for så meget muskel- masse som muligt.
    Det med at blive smertefri afhænger af rigtig mange ting, så det udtaler jeg mig ikke om. Du skal forvente at der er en del genoptræning, efter operation. Mange tror det er gjort med operationen, der skal regelmesig træning til, jeg træner 4 gange om ugen, det holder mig ude af kørestolen. Det med fysisk formåen, jeg cykler 20 km. uden problemer, kører bil - danser - svømmer, men selvfølgelig er der begrænsninger.
    Held og lykke hvad du end beslutter dig for!
  • Indstillinger
    Hej Dorthe
    Jeg har en dysplastisk hofte som startede med lidt stivhed ved 30 års alderen, da jeg blev 45 kunne jeg ikke gå helt ubegrænset afsted dvs storbyferier var ikke længere en god ide. Nu er jeg 50 og de sidste 9 mdr har jeg fra den ene dag til den anden pludselig fået yderligere funktionsnedsættelse. Det er ikke helt vanvittige smerter, men selvfølgelig kan jeg mærke det i baller og lyske, det er snarere som om højre ben låser sig (muskler m.m. strammer sig op omkring hoften etc), så jeg føler mig som en skabsdør der er blevet låst fast med en forkert nøgle (giver det overhovedet menng det her? ;-) )
    Heldigvis er mit arbejde et hvor man ikke skal bruge benene, men jeg kan heller ikke gå så langt...måske 200 meter og det er med små skridt og pauser.
    Jeg vil utrolig gerne undgå operation men min læge siger at det eneste rigtige er at tage på Hvidovre Hospital og høre lægerne der. Men en ortopæd kirurg vil jo næsten altid anbefale det han selv kender til - en operation
    Kender du navnet på en god fysioterapeut?
    Vh
    Nina
  • Indstillinger
    Jeg har været inde på nette og læst om din sygdom, og med det du fortæller om den videreudvikling der sker til den dårlige side, kan jeg ikke rigtig se andre forslag. Men husk der er risiko ved alt, du kender det sikkert: blodprop-infektion-
    benlængde forskel-lammelser og flere endnu. Jeg er grov nu , men dette skal med i overvejelserne. Jeg har haft flere af overnævnte, men er kommet fornuftigt ud af det. Jeg havde ikke noget valg, da jeg begyndte på opera -tionerne. Jeg havde 1 stor og tre små svulster i hofteskålen. Jeg har ikke noget
    dårlig liv, men har mødt meget som jeg gerne havde undværet, feks. en patient- klagesag som jeg vandt, og mange smerter. Jeg er ked af det negative, men det hører også med til min sag.
    VH
    Dorthe
Log in eller Registrér for at kommentere.