Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvor sundt er havregrød egentlig?

Redigeret 8 marts, 2012, 05:59 i Sund kost
Jeg starter som regel min dag med en skål havregrød lavet af 1 dl gryn og 2 dl vand. Jeg plejer at spise det med noget revet æble og lidt rosiner. Men efter at have læst en masse på nettet om havregrød kan jeg simpelthen ikke finde ud af, om det i hele taget er sundt? Nogle mener, at det er det sundeste man overhovedet kan spise, og andre siger man skal holde sig fra det, hvis man gerne vil tabe sig, hvilket jeg gerne vil. Skal jeg så droppe havregrøden?

Gode råd og inputs modtages med kyshånd :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Linopix

    Når du skal bedømme, om havregrød er en god ide for dig at spise til morgenmad, vil jeg foreslå, at du prøver at mærke efter, hvor godt havregrøden mætter dig.

    Hvis du føler, at du får en god mæthedsfornemmelse, sådan at du kan klare dig et stykke tid, så tror jeg, at havregrød er godt for dig. Det er i hvert fald meget bedre en hvidt brød med f.eks. syltetøj, som udgør et måltid med mange tomme kalorier.

    Havregryn er jo fuldkorn (indeholder alle kornets bestanddele, både stivelse, den sunde kim og fibre). Derfor er det meget sundere end hvidt brød. Og selv om du kommer rosiner ovenpå til at søde havregrøden lidt, så er rosiner bedre end sukker, og der er trods alt også noget sundt i rosiner, ud over frugtsukkeret, vil jeg mene.

    Du kunne evt. forbedre din havregrød ved at tilsætte lidt mandler, nødder eller kerner af en slags, f.eks. græskarkerner.

    Selv om du ønsker at tabe dig, så skal du jo have mad, der mætter, sådan at du ikke bliver fristet til at spise noget usundt, fordi du bliver frygtelig sulten i utide.

    Derfor skal du gå efter mad, der mætter, samtidig med at det også er sundt. Og her vil jeg mene, at havregrød er udmærket.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Virkelige helse-fanatikere mener, at man til alle tre hovedmåltider, altså også til morgenmaden skal have både grønsager og protein. I de perioder, hvor jeg har været mest syg, har jeg derfor spist grønsager og kød eller fisk - også til morgenmaden! Men det gør jeg ikke mere. Jeg vil have lov til at nyde min kaffe med fuldkorns-hvedebrød og ost :o)
  • Indstillinger
    Jeg tilslutter mig fuldstændig Kameliadamens indlæg.

    Jeg er selv i gang med et vægttab, og spiser også havregrød til morgenmad. Jeg laver bare min på mælk i stedet for vand. Men det gør simpelthen, at jeg er mæt helt ind til frokost - og det sparer jeg altså mange kalorier på!

    Så spis du din havregrød ganske uden bekymringer - jeg er sikker på, at det er et fornuftigt valg.
Log in eller Registrér for at kommentere.