Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Mavekramper i øverste del af maven

Jeg har i de sidste 3-4 dage haft kramper i øverste del af maven. Krampen kommer i 2-10 minutter ad gangen med alt fra 2-20 minutters mellemrum.
Til at starte med syntes jeg det kom efter jeg havde spist, så jeg spiste så lidt og så få gange som overhoved var muligt. Men nu synes jeg bare det er der hele tiden og er begyndt at få en smule kvalme også. Og jeg ligger vågen om natten på grund af smerterne.

Hvad kan det være?

Kommentarer

• du skal kontakte din læge --og blive undersøgt ---spiser du nogle piller du ikke kan tåle --så de generer slimhinderne i maven ----
  • Jeg var til min læge for nogle år siden efter en længerevarende period med mavesmerter, med specielt slemme smerter under afføring i menstruation perioden. I min situation viste det sig at være forstoppelse - og ved at føre en lille kalender var det sådan set også ret logisk.

Hvis du har problemer med afføringen, (en optimal skal være ca. en gang daglig, som du kommer hurtig af med) - hvis du er på toilettet flere gange om dagen eller sjældent, kan det være forstoppelse/diare du har problemer med.

Hvis dette kører uden problemer, kan det måske være noget du har spist - har ud spist anderledes den sidste stykke tid? En anden madform end almindelig kan sagtens give ens mave kvaler (f.eks. hvis man sjældent spiser kød og så skal gennem en julefrokost).

Hvis du tager til lægen er det ihvertfald en god ide at tænke disse ting igennem, da lægen helt sikkert vil spørge ind til det. Maven er jo et komplest system, og der er mange forskellige ting der kan give smerter.

jeg håber du for det bedre snart. Anne
  • Jeg var til lægen og fik at vide at det var noget bakterie/betændelse i øvre del af maven. og fik nogle piller mod det!
    Hun sagde at det muligvis var forsaget af noget jeg havde spist, selvom det eneste jeg havde spist som jeg ikke plejer var to stykker pizza.
    Men fik nogle piller og fik at vide jeg skulle holde mig væk fra mælke produkter og krydret- og syrerigt mad/drikke. og spise masser af lyst brød, hvide ris og almindelig pasta og kun drikke vand og the.
    Og det har hjulpet meget de seneste par dage :)
  • det er godt det går bedre går bedre ----måske har der været noget urent ved den Pitza du har spist ----
  • Ja det var også min læges bud :)
    Man kan jo aldrig vide hvilke bakterier der befinder sig på pizzeriaer :D
Log in eller Registrér for at kommentere.