Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Celleskrab og spørgsmål

Hej

Jeg har d. 17/3 fået foretaget mit årlige celleskrab. Da jeg så i dag skulle bestille en tid ved lægen ang noget andet spørger jeg telefondamen om svaret på celleskrabet er kommet.
Hun siger så at de ikke har kunne bruge prøven og at jeg skal have foretaget en ny om 3-4 måneder. Hvad betyder det nu lige?

Andre der har prøvet det?

Nu er jeg mildest talt ved at skide i bukserne af skræk.
Har desværre tidligere fået konstateret svære celleforandringer og fik i den forbindelse lavet keglesnit:-(

Mvh. Nissen2007

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har også prøvet at få en sådan besked, og jeg røg da også op i det røde felt. :-)

    Men - min læge forklarede mig, at sådanne celleprøver godt kan være uanvendelige, hvis de bliver taget på et "forkert" tidspunkt, og - ja, jeg kan ikke huske det hele - men jeg fik samme besked, at der lige skulle gå lidt tid, så skulle den tages igen.

    I mit tilfælde var den igen ubrugelig, og min læge tog derfor ingen chancer, og sendte mig til nærmere undersøgelse, hvilket gik ret hurtigt. Det viste sig, at alt var som det skulle være.

    Nogle gange kan der gives en besked, som egentlig ikke er alarmerende i "lægesproget", men som bestemt opfattes sådan af modtageren, og da du nu har haft celleforandringer, så synes jeg simpelt hen ikke, du skal slå dig til tåls med en "halv vind" fra en sekretær, men insistere på at din læge forklarer dig, hvad det handler om.

    Du har bestemt krav på at få forklaret, hvad det drejer sig om, men lige nu prøver jeg at berolige dig med, at det altså ikke behøver at være et alvorligt problem.
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Hvor håber jeg godt nok at du har ret. Jeg har skrevet en e-mailkonsultation til lægen. Håber hun svarer indenfor en dags tid.
    Har nu læst lidt på nettet om det. Det ser ud til at der ikke er dannet celler nok før der er gået 3 måneder.

    Puha - håber altså ate er i orden!
Log in eller Registrér for at kommentere.