Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjertekarsygdomme fra morfar?

Redigeret 14 marts, 2012, 11:17 i Hjerteproblemer
Hejsa

Min kæreste og jeg skal have et barn her til Oktober.

Vi har så fået et skema med hjem fra lægen hvor vi skal skrive hvor der er arvelige sygdomme i vores familier...

Min kærestes morfar har fået konstateret en Hjertekarsygdom, er ikke lige helt klar over hvilken.

Men er det arveligt for vores barn når det er så mange skridt tilbage? Min kæreste er blevet tjekket og har ikke selv sygdommen men hun har forhøjet kolesterol og mener derfor hun også er udsat og dermed også barnet?

Men kan det virkelig springe så mange led over?

På forhånd tak :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ingen anelse, men selvfølgelig skal I skrive det, og skrive om din kærestes tilstand. Så er det op til fagpersonerne at vurdere hvad der er relevant.
  • Indstillinger
    sygdomme kan springe flere led tilbage ---dermed er det ikke sikkert man arver diverse ----
    men hvis man skulle undgå at få børn --for hvis nu der er
    noget arveligt i min generation---så ville der ikke komme børn ----

    så hvis de arver et eller andet --mener jeg der er så mange gode hjælpe midler i dag ---så glæd jer til at få børn ---

    sørg for at dine børn får sunde host vaner --og derved giver noget godt til kroppen ---det tænkte man ikke over i gamle dage ---derfor er vi mange der er for fede ---og er mere disponeret ,,
    får hjerte --kar sygdomme
  • Indstillinger
    Fagfolket er ikke helt afklaret med om højt kolesterol er direkte årsag til hjertesygdommen åreforkalkning (en gammelmandssygdom), noget kunne tyde på en sammenhæng, men andre ting kunne også spille ind. Der forskes i det.

    Vi har arveligt højt kolesterol i vores familie, og for et par generationer siden ikke blev disse forfædre ikke tudsegamle - altså døde mellem 50 og 60 år af en blodprop. Nu røg man også cigarer, levede man også af flæskesteg med flødeskum, som det hedder i børnesangen, ciklede i roligt tempo med hat på, havde pondus (tyk mave og tynde ben).

    Med en sund livsstil og at vi ved 45- 50 år alderen lige bliver tjekket, så man kan sætte præventivt igang, har vi udsigt til at ende vores dage som lallende 90 årige på en plejehjem, ligesom alle andre.

    Når jeres lille ufødte vokser op, har man måske fundet ud af at noget helt andet er årsag til åreforkalkning. Opdrag barnet til at spise sundt, dyrke sport, holde sig slank, holde sig fra cigaretterne og alt for meget sprut, det lønner sig på alle fronter.
Log in eller Registrér for at kommentere.