Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Problemer med korrigering

Redigeret 24 februar, 2012, 11:26 i Åben debat om øjne
Hej,

Jeg har haft problemer med mit højre øje og tog derfor til optiker d. 25.1.2012 for at få det tjekket. Resultatet var

H: -0,75 / visus 0,8
V: -0,75 / visus 1,2++

Jeg blev sendt direkte til øjenlæge fordi jeg for 2 år siden (ved sidste check) havde 1,0 i visus på højre øje og det nu var faldet til 0,8. Visus kaldes vist synsstyrke på dansk - altså hvor klart man ser.

Jeg var til en øjenlæge to gange med 14 dages mellemrum hvor jeg blev tjekket for ALT. Der var ikke umiddelbart noget galt, alt så normalt ud ud over at han godt kunne se at jeg var lidt mere følsom på det ene øje. Han foreslog at jeg skulle blive korrigeret så godt som muligt og så følge det.

Han nævnte at det måske kunne være begyndende gammelmandssyn, da det godt kan starte på et øje. Det kunne også være begyndende grå stær men han kunne ikke se nogen tegn på det.

Den 21.02.2012 var jeg så ved optiker igen og bliver korrigeret, her var resultatet mildest talt forvirrende

H: -1,50 / visus 1,0-
V: 0,75 / visus 1,2++

Mit højre øje var altså på en måned gået fra -0,75 til -1,50 MEN med næsten "genoprettet" visus på 1,0-

Er der andre der har oplevet så voldsomt et udsving, det bekymrer mig selvfølgelig, da jeg frygter om det er noget der fortsætter. Jeg er godt klar over at der kan være fejl ved optikeren, men jeg har aldrig hørt andet end godt om dem (ProfilOptik).

Det skal siges at jeg er blevet tjekket for sukkersyge også, da min optiker foreslog det. Heller ingen problemer der. Det eneste jeg slås med er en smule for højt kolesterol :)

Det skal siges at jeg fik briller i 2002 og har været stabil stort set indtil 2011 hvor jeg begyndte at bemærke problemer. Jeg er 35 år.

Nu har jeg så fået de nye glas i mine briller........ og det er blevet en del bedre når jeg f.eks ser TV på 2 meters afstand, men hvis jeg skal se på computeren eller læse er det faktisk mere klart på det ringe øje hvis jeg tager brillen af....... Jeg er forvirret!

Er der andre der oplever at de er svære at korrigerer og svinger meget i styrke? Jeg tænker lidt om jeg skal skal nogle andre typer briller til når jeg læser noget tæt på eller ser på computer.

// Morten
Log in eller Registrér for at kommentere.