Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hævet mandel

For 2½ uge siden fik jeg konstateret halsbetændelse og kom på en 10 dages penicillin kur, begge mandler var voldsomt hævede, og de fortsatte med at hæve en 3-4 dage efter, at jeg var startet på penicillin - værst var den i højre side som nåede hen til drøblen da den var på sit højeste.
For en uge siden sluttede penicillinkuren, men mandlen i højre side er stadigvæk hævet og belagt, set i forhold til hvor stor den har været, er det blevet meget bedre, men den er stadigvæk stor, og derudover er jeg også øm omkring lymfekirtlen på højre side af halsen, den er ikke som sådan hævet, men den er hård og halsen "strammer" omkring den.

Mandlen i venstre side af halsen er også en anelse hævet, men slet ikke på samme måde. Udover at mandlen er hævet så har jeg det udemærket, jeg er dog træt og uoplagt, hvilket i og for sig er naturligt nok efter at have lagt i sengen en 5 dage, men nu er der efterhånden gået så lang tid, at jeg synes jeg burde være kommet mig helt over det.

Skal man gå til læge med en hævet mandel eller skal det bare have tid til at gå i sig selv igen? Personligt synes jeg jo det virker forkert at troppe op ved lægen når jeg egentlig er frisk og går på arbejde uden problemer. Men jeg er bare en anelse bekymret over at mandlen ikke rigtig svinder i størrelse - jeg vil så nødig rende i en ny omgang halsbetændelse, for det var en rigtig hård tur jeg havde.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Selvfølgelig kan du kontakte din læge. Det er da væsentligt at få checket om betændelsen er fuldstændig væk, eller om den måske er ved at udvikle sig igen.

    Læger giver jo ikke "bare" en masse penicillin, de giver den dosis, de mener vil være tilstrækkeligt - og det er den også i de fleste tilfælde, men enkelte gange, kan det altså være, det ikke var helt nok.

    Her mener jeg i øvrigt at lægerne handler helt korrekt, man skal ikke have mere medicin end højst nødvendigt, og så må man - i enkelte tilfælde - ty til en kur mere.

    Det er også muligt, at du ER kureret, og din mandel bare stadig er irriteret, men helt klart, det kan du godt ulejlige din læge med - og bør også gøre det.
  • Indstillinger
    Hej! - jeg har nu i rigtig lang tid haft meget sarte mandler, de hæver hver gang at jeg har det meget varmt eller når jeg er i et rum med rigtig mange mennesker.. Nogen der ved hvorfor?? :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.