Hjem Smerte Åben debat om smerter

Stærke smerter-måske fibromyalgi

Redigeret 12 marts, 2013, 09:38 i Åben debat om smerter
Hej, jeg er ved at blive udredt m.h.t. mine smerter, og de er ved at have udtømt alle muligheder, og snakker nu om fibromyalgi. Jeg får lige nu kodein, og tager en sommetider sammen med en pamol. De sidste 4 dg har været slemme, og jeg har taget de sidste 4 aftener før sengetid, og to gange om morgenen. Samtidigt er vores hund(labradortæve) begyndt at opføre sig mærkværdigt. Hun er over mig hele tiden....kradser i mig, nipper til mig, slikker på mine ben/arme(klamt). Det får hun selvfølgelig besked på at lade være med, men jeg bliver jo lidt nervøs, når jeg så læser om hunde der opdager kræft. Hun er ligepludselig begyndt at opføre sig helt ekstremt over for mig. Trasker efter mig konstant, og slikker på det nederste af mine men mens jeg går?? Hun lægger hovedet på mine ben, og piber på en mærkelig måde.....nogen der kender den til slags. Kan det være morfinen den kan lugte???
amanda2005

Kommentarer

  • skulle du ikke gå til din læge og blive undersøgt ---fortæl som det er --og du er bange for kræft ---
    giver du hunden mindre ture eller opmærksom hed end du plejer ---den vil fortælle dig noget
    er der noget af dens ting den mangler ---vi har lige passet sønnens hund ---det er længe siden vi gjorde det sidst ---men de første dage om formiddagen --var hunden lidt urolig --skubbede til mig --og krattede til mig ---
    den blev lidt agrasiv fordi jeg ikke reagerede --den gik også på skabs døren ---pludselig slog det mig --at den nogle gange plejer ar få en gulerod .---når den er hos farmor ----heldigvis havde jeg gulerødder --og når den fik den faldt den til ro
    så hunde er kloge --
  • Hej Amanda

    Efter din beskrivelse af hundens opførsel at dømme, så er det dig, hunden er bekymret for!

    Men hvad det er, hunden kan lugte eller mærke, er svært at vide. Og det er ikke nemt at vide, hvad du kan gøre ved det.

    Nu er du jo under udredning, og jeg er bange for, at den praktiserende læge vil sige, at den udredning må gå sin gang.

    På den anden side, så vil en fornuftig og åbent indstillet læge, der før har hørt om, at hunde kan have veludviklede evner, når det gælder om at opspore sygdom, reagere på, hvad du siger!

    Er det især dine ben, hunden bekymrer sig for?

    Hvis det var mig, tror jeg nok, at jeg ville sige det til den praktiserende læge – eller til de læger, som du går hos i forbindelse med udredningen. Sig det, som det er, og helst så neutralt og objektivt som muligt, så du undgår, at lægerne bare mistænker dig for at være skør. For det er jo desværre den risiko, du løber – især når der i forvejen tales om, at du måske har fibromyalgi, hvilket nogle læger opfatter som ”bare ondt i livet”, altså noget psykisk.

    Sig, at du har læst, at hunde kan opspore kræft på et tidligt stadium, og forklar, hvordan hunden opfører sig. Hvis lægen griner ad dig, så spørg, om de undersøgelser, der er foretaget, har udelukket, at det kan være kræft.

    Nu er der jo også den mulighed, at din hund kan opspore andre og mindre problematiske sygdomme end kræft eller - som du selv er inde - kan lugte det smertestillende middel.

    Men hvis det var mig, tror jeg, at jeg ville sige det – og løbe den risiko, der er, for at blive til grin!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Jeg har sagt det til lægen, og hun sendte mig til røngten af knæet, selvom det er hele benet der gør ondt. Hunden bliver bare ved, og imens den sider og kigger på mit ben(fordi den ikke får lov at slikke og kradse på det) så er den begyndt at pive i stedet og lægge hovedet på mit ben. Den følger stadig efter mig og snuser til mit ben imens jeg går. Men ja, jeg må nok høre om kræft ER blevet udelukket, og rigtig mange tak for jeres svar. Hav en god dag :0) Og lige et ps, så er jeg ikke i tvivl når den vil ud eller have en godbid for så er det en helt anden opførsel.....
  • Ja, husdyr er nogen gange voldsomt sensible og mærker de mindste svingninger i deres menneskers adfærd.

    Jeg har haft en hund, som blev meget obs på mig, dels da jeg ventede og også da jeg kom hjem med vores første barn. Det var tydeligt at hunden var klar over, at noget var anderledes, altså også før fødslen. Jeg havde nogle graviditetsproblemer, og hunden var meget omsorgsfuld omkring mig. Det var ikke fordi fokus blev flyttet fra hunden, og den udviste straks meget stor omsorg for vores barn, men altså også for mig. Da jeg havde fundet en god rytme og hverdag igen, blev hunden "sig selv" igen. Ja, jeg ved godt, at husdyr ofte bliver utrygge, når der kommer barn, men det var ikke, hvad der skete her - den blev overdreven omsorgsfuld en periode - både før og efter, og givet fordi vi som nye/kommende forældre, var usikre og dermed havde en ændret adfærd.

    Ligeledes har vi haft en kat, der udviste noget i samme retning. Den var meget glad for min datter, og det blev simpelt hen hendes kat sådan noget vælger dyr jo selv. Men når hun var syg, veg den ikke fra hendes side. Den lå ved hende, den skulle dårligt ud eller have mad, men så snart hun var rask igen, så fik den igen sin almindelige adfærd.

    Du går til udredning, du har smerter, du er naturligvis urolig og utryg, hvilket din hund tydeligt kan mærke, og derfor udviser den megen omsorg for dig.

    Nu er fibromyalgi jo en sygdom, som heller ikke lægerne har ret megen viden om, så derfor kan det sagtens være, at din hund netop kan mærke noget specielt, og jeg synes bestemt ikke, det er latterligt, at du fortæller lægerne om hundens adfærd, og heller ikke, at den i den grad har fokus på dine ben.

    Hvis jeg var dig, ville jeg også bede om at få benene nærmere undersøgt, for det kan være der, der er noget galt - men det kan også være, hunden simpelt hen har valgt, at det er benene, den har fokus på, for det er der, den kan "komme til" - i sin iver for at vise dig omsorg.
  • Hej lotte123 og tak for dit svar :0)
  • Hejsa.

    Jeg går selv med mange smerter i øjeblikket og er forholdsvis igang med fysioterapi, blodprøvetagninger osv.

    Mit spørgsmål til dig er bare:

    Er det kun benet du har ondt i eller hvordan? Og hvordan gør det ondt?

    Jeg har selv kraftige dybe, stikkende, jagende, snurrende, ømme fornemnelser i ben (øverst på legben ved siden af knæ), hofte, balle og også i lysken, kun i højre side. Har også nogen gange ondt i lænden.

    Men indtil videre har alle blodprøver og røntgen af ryg/lænd/hofte været normale. Skal have taget flere blodprøver om 2 uger.
Log in eller Registrér for at kommentere.