Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Røde knopper på hoften

Redigeret 26 februar, 2012, 05:45 i Åben debat om hud og hår
Hej alle!

Jeg opdage i mandags nogle røde knopper på min venstre hofte. Jeg ved dog ikke, hvad det kan være, derfor skriver jeg her.

De klør en smule, men ikke som f.eks. myggestik, og det er ikke en vedvarende kløe, som man oplever det ved myggestik.

Jeg har taget de nedenstående billeder i dag (onsdag 22-02-12).

Er der nogen, der ved, hvad det er? Hvad kan/bør jeg gøre i forhold til det?

På forhånd tak for svarene, da jeg ikke ved, hvad det er, eller hvad jeg skal gøre!

INFO: Dreng, 18 år.

Billederne:

http://i41.tinypic.com/30kat8x.jpg

http://i44.tinypic.com/14lt545.jpg

Kommentarer

• Det kunne da godt ligne lidt loppebid fra hund eller kat. Har du været hos nogen, der har husdyr i week-enden f.eks.? Har du siddet i et møbel, hvor der har været et husdyr, så kan der netop godt have sneget sig en loppe eller to ind under dit tøj. Du behøver ikke nødvendigvis at have haft selve husdyret i din nærhed.

Prøv da lige at se det an nogle dage, og hvis det bliver værre, kan det da være, du skal forhøre dig ved lægen i næste uge.

Hvis det er sådanne loppebid, så forsvinder de af sig selv i løbet af kort tid, og har ellers ingen betydning. Kattelopper - hvad de fleste husdyr ofte får, kan ikke udvikle sig på mennesker, men vi kan netop ind i mellem få nogle bid. Selv har jeg to katte, og det sker da ind i mellem, at vi får et bid eller to, selv om vi er omhyggelige med loppekur, men der er lang tid mellem. Lopperne foretrækker faktisk ikke mennesker, så det sker kun sjældent.

Det kan også være en allergisk reaktion fra noget tøj eller et bælte. Har du haft noget nyt/anderledes tøj på eventuelt? Også dette forsvinder, hvis du holder op med at bruge det pågældende tøj - dog er du nok nødt til at lige prøve det igen, hvis du vil være sikker på, at det er der fra, du har fået reaktionen, men altså først, når denne reaktion er forsvundet.

Meld venligst tilbage, om de her bud var nogle, du kunne bruge.
  • Hej Lotte123

Svaret var meget anvendeligt - især taget i betragtning, at jeg netop har været hos nogle, der har en lille hund (der åbenbart har lopper).

Jeg vidste bare ikke, om lopper kunne overleve på kroppen fra lørdag, hvor jeg var derovre, til mandag, hvor det gav sig til udtryk ved et udslag.

Har du nogen erfaring med, hvor længe, der kan gå, før det forsvinder? Er det eventuelt noget, jeg kan gøre for at få det til at forsvinde hurtigere?

Jeg takker for det anvendelige og tilmed hurtige svar! Tak!

Venlig hilsen Kasper D.
  • Uden da overhovedet at være sikker på, at jeg har ret - det kan jo være noget andet - så gætter jeg, at du har fået biddet der lørdag og den eller de lopper hurtigt var væk igen. Din reaktion er så bare kommet lidt senere.

Hvis du undlader at klø i det, så burde disse knopper forsvinde igen i løbet af få dage. Ja, hvis du er "heldig" så kan det måske genere lidt længere. Som jeg ser det på billedet, så sidder disse knopper måske også lige, hvor din bukselinning sidder, hvilket vil sige, at du på den måde netop holder det lidt mere "ved lige", fordi der gnides i det med tæt tøj hele tiden.

Men -hold da øje med det - hvis det er loppebid, så bør det i hvert fald ikke udvikle sig - og det bør altså også meget snart begynde at aftage, for så at forsvinde helt, og gør det ikke det, så HAR jeg altså taget fejl, og du skal så overveje at få kigget på det.

Og - lad nu være med at skose de stakkels hundeejere, for ligegyldigt hvor omhyggelig og renlig man er, så kan det altså ikke undgås, at der kan komme et par lopper, når man har husdyr.
  • Jeg siger tak for indlægget!

Og så vil jeg lige nævne, at jeg på ingen måde kunne finde på at blive sur på ejerne af hunden! MEN jeg vil dog lige pointere, at jeg ser det som en pligt at nævne det - på en ordentlig måde - for ejerne, så den stakkels hund kan komme i behandling for lopper! Det ser jeg som en pligt, men selvfølgelig skal det foregå på en ordentlig måde!

Venlig hilsen Kasper D - og tak.
Log in eller Registrér for at kommentere.