Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Evaluering af psykiater

Hej ...

Jeg har i store dele været deprimeret hele mit liv, men det kom først frem, da jeg som 15-årig fik selvmordstanker og jeg selv valgte at gribe ind via min skoles psykolog. Jeg har siden dengang haft en mistanke om maniodepression, for jeg har perioder, hvor jeg kan være fuldstændig helt oppe at køre også 2 sekunder efter er jeg nede i en kulkælder. Jeg har været ekstremt deprimeret on/off siden dengang og har især været tydelig indenfor det sidste års tid.

For nylig fik jeg at vide, at min farfar havde diagnosen maniodepressiv og det fik mig igen til at tænke på min situation. Jeg har siden da gerne villet blive evalueret af en psykiater. Ikke nødvendigvis fordi jeg forventer at jeg er maniodepressiv, men fordi jeg ikke synes det er normalt at være så deprimeret i over 7 år (jeg er idag 22) og vil derfor gerne vide, hvad der er i vejen - for et eller andet MÅ der jo være galt.

I hele sidste år var jeg til lægen 3 gange med min depression, hvor han bare sagde "fortsæt du bare hos psykolog, så tager vi den derfra" og det har bare ikke hjulpet en skid (undskyld sproget). Nu vil jeg altså virkelig gerne evalueres af en psykiater, men jeg vil bare gerne vide hvordan det kommer til at foregå, hvis jeg skal have henvisning af min egen læge. Stiller han nogle spørgsmål? Og er de spørgsmål fra depressionstesten? Den har jeg nemlig taget - både her på siden og inde hos min læge. Da jeg tog den her - aftenen før jeg skulle ind til lægen - fik jeg resultatet "svær depression" eller også hed det "moderat til svær depression". Da jeg så var inde hos ham fik jeg "let til moderat". Det kan jeg så ikke forstå.

Er der nogle her, som ved hvordan det foregår at få henvisning til psykiater?

Vh,
Den Evigt Deprimerede.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hvis du ikke vil betale selv --skal du have henvisning fra din læge ---
    psykriateren spørger til hvordan du har det ---

    og så får du noget medicin --og skal sikkert gå til kontrol med mellem rum

    men jeg tror kun man fåret hvist antal behandlinger betalt ----

    men jeg syntes du skal prøve det --for det er ikke rart at være depremeret altid ---
  • Indstillinger
    Man får ikke altid medicin hos en psykiater. De kan stort set fungere som en psykolog.
    Man kan også få flere samtaler end de obligatoriske ti stykker.
  • Indstillinger
    Hvordan får jeg den henvisning fra min læge? Fordi sådan som det er gået indtil videre, så får jeg i hvert fald ikke en. Han vil som regelt kun hjælpe mig, hvis min mor er med og jeg har ikke lyst til at fortælle hende lige pt., at jeg gerne vil evalueres af en psykiater.

    Jeg har overvejet at skifte læge, men det har jeg ikke råd til, så ville vente indtil jeg flytter til efteråret og alligevel skal have nyt sygesikringsbevis, men jeg er simpelthen bare så træt af at gå og være deprimeret hele tiden og jeg kan ikke vente indtil efteråret.

    Hvad kan jeg gøre for at få den henvisning?
  • Indstillinger
    Du skal da ikke have din mor med når du er 22 år. Du er myndig. Der er noget galt her.
  • Indstillinger
    At du skriver, at lægen kun lytter hvis din mor er med, tolker jeg som, at du ikke rigtig formår at få sagt det du faktisk gerne vil sige. Altså at det ikke trænger igennem til lægen og/eller at du bare siger jaja hvis lægen siger noget der ikke helt passer dig.

    Først og fremmest tager du ned til din læge igen, og siger, at du ikke vil have det sådan her længere, og vil til en psykiater.
    Hvis lægen igen bare siger, at I skal se tiden an , så siger du, at I HAR set tiden an (helt ærligt, du kom TRE gange sidste år med ondt i livet), og det ikke hjælper nok at gå hos psykologen.
    Hvis han/hun stadig ikke vil henvise dig, så spørger du hvorfor - altså forlanger en forklaring.
    Ender du med at måtte gå derfra uden en henvisning, så ringer du til en anden læge i området. Man kan godt komme til en anden læge uden officielt at skifte.
  • Indstillinger
    Tusind tak for hjælpen, anna84! Det vil jeg helt sikkert gøre.
  • Indstillinger
    Velbekomme. Skriv gerne hvordan det går.

    Vil desuden anbefale dig at bede lægen tage blodprøver for at kontrollere d-vitamin, b-vitamin, stofskifte og blodsukker, som alt sammen kan have indflydelse på den psykiske tilstand.
    Det er vigtigt at du får fundet ud af om der er noget i ubalance der før du finder på at tage psykofarmaka. Det kan måske virke nemt at tage nogle humørpiller, men der kan være store bivirkninger, også psykiske, så det er med at afprøve alt muligt andet.

    Prøv også at læse det her http://www.foodforthebrain.org/content. ... ntent=1754
    Og det her har jeg ikke selv fået læst det hele af endnu, men jeg overvejer klart at anskaffe mig bogen http://www.stephaniemarohn.com/bipolarch1.pdf

    Måske du også skal overveje, om det er den rigtige psykolog du går hos. Psykologer arbejder på forskellige måder. Har du fået kognitiv terapi?
  • Indstillinger
    Kognitiv terapi? Det ved jeg ikke engang hvad er :/ Jeg har bare gået til en almindelig psykolog som har mange unge patienter med især depression og sorg.
  • Indstillinger
    Til Victoria94,

    Grunden til at jeg tog min mor med dengang var for, at hun kunne fortælle lægen, hvordan hun oplever mig derhjemme. Vi havde snakket om det nogle dage før og blev enige om, at det ville være en god idé. Det er svært for en ung kvinde med depression at kunne få lægen til rent faktisk at tro, der virkelig er noget galt, for der ER jo mange unge, som er deprimerede. Jeg tror derfor også, at det er svært for en læge, som man som regelt kun ser en gang med et problem, at finde ud af, at der kan være noget endnu mere psykisk galt end "bare" depression.
Log in eller Registrér for at kommentere.