Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Symptomer på skizofreni?

Redigeret 26 februar, 2012, 08:23 i Skizofreni
Jeg er en pige på 14 år, som for et par dage siden snakkede med min veninde om bl.a. følelsen af at føle sig forfulgt og lignende.. Hun nævnte så ordet skizofren for mig. Men jeg ved ikke om jeg overhovedet er i nærheden af det? Men jeg vil hvert fald gerne have svar på det uanset hvad. :-/

Jeg har tit følelsen af at føle mig forfulgt... Hvis bare jeg skal op til bussen om morgenen, kan jeg føle mig forfulgt. Og der er ikke ret langt. Jeg kan ikke gå op af vores kældertrappe uden at kigge bagved mig hele tiden, jeg er bange for at der er nogen. Det er mest når jeg er alene. Og tit i offentligheden. Jeg er heller ikke altid så meget for at være alene hjemme.

Jeg har også problemer, når jeg skal sove. Jeg vil helst sove med tændt lys, men så kan jeg ikke falde i søvn. Men hvis jeg slukker, så forestiller jeg mig alle mulige ting, og at der er en som kigger på mig. Det er meget ubehageligt. Nogengange kan jeg ikke have mine øjne lukkede særlig længe, når jeg vil sove, fordi jeg ser mennesker på en eller anden måde.

Det er måske underligt det her.. Men nogengange kan jeg føle eller være bange for, at der er kameraer som filmer mig eller noget. Som om jeg er med i et eller andet program uden at vide det. Det er svært at forklare, men det er noget lignende det.

Der kan være en stemme i mit hoved, som siger noget. Det er svært at forklare præcist hvad, men der er et eller andet. Det er ikke altid en sætning, det kan også være bare ord eller mit navn.

Min hukommelse og koncentrationsevne er meget dårlig, og jeg er tit træt. Det påvirker min skolegang en del, da jeg ikke altid får lavet det, som jeg skal.
Jeg har ikke lyst til at snakke med nogen om mine problemer. Og jeg tør ikke fortælle mine forældre hvor bange jeg er for at være alene.

Jeg har prøvet at beskrive det meste så godt, som jeg nu kan.. Jeg håber der er nogle som kan svare mig! Tak <3

Knus mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej
    det bedste råd jeg kan give dig er at gå til læge
    print det du har skrevet her inde ud og vis hende det
    jeg lider selv af skizofreni , og har godt det siden jeg var 16 år men først her fornylig er jeg gået i behaling for det jeg er i dag 30 år
    jeg høre selv stemmer .
    jeg gik til læge og er i dag i behaling ved OBUS

    hvis du ikke lige med det samme vil til læge selv om jeg syntes du skal gøre det
    så ungå stress det gør symtomene værre jo minder stress jo færre symtomer
    hilsen Boegballe
  • Indstillinger
    Hej:-)
    Jeg vil også sige til dig - tag til lægen og tag en snak med ham/hende om det. Bare sørg for at være ærlig omkring, hvad det er du oplever.
    Hvis du ikke føler at lægen tager dig seriøst, så bed vedkommende om at blive henvist videre til én, som har forstand på det (f.eks. en psykiater) - praktiserende læger ved absolut ikke alt om alting!
    Jeg vil desuden også opfordre dig til at involvere dine forældre / familie i det du oplever - hvis du altså tror, at de kan håndtere det på en gode måde.
    Det er vigtigt ikke at stå alene med sine tanker, og hvis man ikke fortæller nogen noget, så kan de heller ikke hjælpe én, når man får det dårligt.
    Det du beskriver kan også være en form for angst problematik, og behøver ikke nødvendigvis være skizofreni. Hvis det er skizofreni, så er der mange som lever et godt liv med sygdommen - såfremt de altså får den nødvendige behandling!
    Håber at du finder ud af det - held og lykke!
  • Indstillinger
    Hej
    Det kunne godt tyde på noget psykisk!men man kan godt være bange for nogle ting og forestille sig, at nogen følger efter en uden det er skizofreni.
    Jeg er selv paranoid skizofren og når man føler sig forfulgt ,så er man nærmest panisk for,at nogen vil en noget ondt.Det er en utrolig stærk følelse og kan ikke holde denne vrangforestilling ud.
    Hvis det er begyndende skizofreni så debutere den tidligt!men det kan godt være
    ,at skizofreni er langsom udviklende inden den viser sig.
    Men der er også forskel på hvor hårdt man er ramt af en skizofreni.
    Jeg vil råde dig til,at opsøge din praktiserende læge og fortæl ham/hende om hvordan du har det og din frygt for,at du har skizofreni.
    hilsen dennise
Log in eller Registrér for at kommentere.