Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Depression eller ej? - 14år

Redigeret 17 februar, 2012, 13:04 i Åben debat om depression
Hej jeg er en pige på 14år. Her den anden dag slog det mig at jeg måske jeg en depression..
Hvis man læser noget af det der står beskrevet som en depression på nogle hjemmesider på google, så svar det godt til sådan jeg har det.
Jeg har haft det så slemt at jeg faktisk har haft ønsket om at komme væk, altså selvmords tanker, jeg har 5-7 gange også skåret i mig selv.
Og mine forældre ved intet om noget af dette. Jeg har flere gange godt vil snakke med min mor, men jeg kan ikke få mig selv til det.
Jeg er desværre også begyndt at ryge, og det ved de heller ikke noget om - og jeg ved ikke hvordan jeg skal få sagt noget af dette til dem.
Kan det være en depression eller bare noget teenagers noget..

Kommentarer

• Hej
    Hvis en test viser at du har en depression skal du tro på det og have hjælp!

Foreningen for spiseforstyrrelser og selvskade har en tlf. linie du kan begynde med.
    Kan du komme til lægen bliver du sikkert foreslået psykologsamtaler, det er individuelt om du kan få tilskud. Jeg kan se du véd det er noget skidt at ryge, stop hurtigst muligt igen, evt. med hjælp og råd fra lægen.
    Jeg tror dine forældre vil være glade for at du viser dem tillid, og fortæller hvordan du har det. Det skal man ikke tumle alene med. God bedring Helle8
  • Depression er en sygdom, som kan ramme alle - lidt ligesom blindtarmsbetændelse. Og ligesom blindtarmsbetændelse kan depression være livsfarlig uden behandling.

Det kan være rigtig svært at tale med sine forældre om, især hvis de ikke har nogen erfaring med depression. De vil tit føle sig skyldige, ansvarlige og/eller skamfulde, og det kan være ret umuligt at håndtere, når man selv har det skidt. De kan også affærdige det som "noget teenager-noget", men det er der altså ikke noget, der hedder. Selvmordstanker er altid alvorlige - og de er rigtig tit et symptom på depression.

Har du ikke mulighed for at snakke med din læge? Hvis det er en ordentlig læge, vil hun/han tage dig alvorligt og vil også kunne hjælpe dig med at få snakket med dine forældre.

Hvis du har en lærer i skolen, som du føler tillid til, kan du også prøve at snakke med ham/hende om, hvordan du kommer videre.

Rygning er selvfølgelig ikke sundt, men det har du masser af tid til at holde op med. Depression kan ødelægge de næste mange år af dit liv. Tro mig; jeg har selv haft en depression fra jeg var 14-15 år - uden at vide det selv. Jeg troede, det var normalt at have det så dårligt, og jeg snakkede ikke med nogen om mine selvmordstanker. Da jeg blev 31, orkede jeg ikke at fortsætte med at prøve at eksistere. Ved et tilfælde fandt min læge ud af det, jeg kom i behandling, og i løbet af fire måneder var jeg helt rask. Det er nu 12 år siden, og livet er stadig værd at leve - hele tiden og hver dag.
Log in eller Registrér for at kommentere.